Black Friday – Så förbereder du din webbshop inför årets största shoppingdag

Den sista fredagen i november varje år infaller Black Friday, årets största shoppingdag och startskottet för julhandeln. Shoppinghögtiden har slagit igenom ordentligt inom e-handeln, troligtvis mycket tack vare bekvämligheten i att kunna leta, jämföra och handla produkter i lugn och ro på webben utan att behöva köa i timmar. Det gör det viktigt för dig som driver en egen webbshop att haka på trenden och delta. Här har vi samlat ett gäng tips på hur du förbereder din webbshop inför Black Friday!

Innehåll


1. Planera i god tid

Spika datum och tider för publicering av till exempel banners, blogginlägg och kampanjer så att du är väl förberedd när shoppingdagen kommer. Se över priser och justera marginaler så att du går plus även om du sänker priserna rejält på vissa produkter/tjänster.

2. Anpassa sökord och fraser efter Black Friday

Under Black Friday letar många efter bra erbjudanden i sökmotorer som till exempel Google. Det kan därför vara bra att väva in vanliga sökord och fraser i produkttexterna som kopplas till ditt Black Friday-erbjudande. Då ökar chansen för att de visas högt upp bland sökresultaten på Google, vilket gör det enklare för både nuvarande och blivande kunder att hitta din webbshop. Här kan du lära dig mer om SEO!

3. Beställ hem tillräckligt med varor

Det sista du vill är att den eller de produkter du erbjuder till specialpris under Black Friday ska ta slut. Se därför till att beställa hem tillräckligt många produkter så att det räcker över hela kampanjperioden – minst. Om varan mot förmodan skulle ta slut ändå behöver du planera hur du ska kommunicera det till dina besökare på bästa sätt utan att skapa frustration och irritation.

4. Förbered dig på många beställningar

Superbra priser kan generera supermånga ordrar. Se till att samtliga anställda på företaget är beredda på det eventuellt ökade trycket så att alla leveranser fungerar smärtfritt trots ett ökat antal beställningar.

5. Mobilanpassa din webbshop för en bättre köpupplevelse

Allt fler surfar och handlar på webben från mobilen. Det är därför viktigt att du mobilanpassar din webbshop så att besökaren får en bra köpupplevelse. Det är kanske inte någon quick-fix för alla webbshoppar, men om du inte hinner med det nu kan du åtminstone ha det i åtanke inför nästa år.

6. Förbättra köpupplevelsen ytterligare genom att snabba upp butiken

Shopping på webben ska gå snabbt, enkelt och smidigt – särskilt när efterfrågan på prissänkta produkter är hög. Därför är det också viktigt att minska webbshoppens laddningstid så gott det går genom att till exempel optimera bildstorlekar och avaktivera eller ta bort tillägg som inte används.

För att snabba upp butiken ytterligare vill vi tipsa om att välja vår blixtsnabba webbplattform Loopia Boost som erbjuder riktigt grym prestanda. Perfekt för dig som har en välbesökt hemsida eller webbshop i till exempel WordPress eller WooCommerce, eller för dig som bara önskar blixtsnabba laddningstider för din hemsida.

7. Öka besökarens förtroende med tips och välkända betallösningar

Få besökaren att känna sig trygg med att handla från din webbshop genom att erbjuda välkända betallösningar, personlig support och experttips om olika produkter. Använd också ett SSL-certifikat för att öka säkerheten för dina besökare och få en https-webbadress som indikerar att det är säkert att betala i din webbshop. Läs mer om SSL/https hos Loopia.

8. Marknadsför din webbshop på flera ställen

Under Black Friday kryllar det av bra erbjudanden på webben vilket ökar konkurrensen om utrymmet. Se därför till att marknadsföra dina erbjudanden i tid och i relevanta kanaler där just din målgrupp befinner sig.

Tips! Inför och under Black Friday listas företag med specialerbjudanden på olika rabattsidor som kunder kan använda för att hitta de allra bästa priserna. Ett tips är att ta kontakt med dessa sajter och be dem lägga till ditt erbjudande i listan så att det exponeras för alla som är på jakt efter bra Black Friday-erbjudanden.

Bonustips: Glöm inte Cyber Monday!

Tre dagar efter Black Friday kommer Cyber Monday. Ännu en shoppingdag men med fullt fokus på e-handeln. Extra viktigt för dig som e-handlare att delta alltså.


Kom igång med din egen webbshop

Låt dina e-handelsdrömmar gå i uppfyllelse och starta din egen webbshop. Vi erbjuder flera e-handelslösningar där massor av designmallar, tillägg och extra funktioner ingår. Läs mer om våra e-handelslösningar.

Dela detta inlägg:

2 svar på “Black Friday – Så förbereder du din webbshop inför årets största shoppingdag

  1. Superbra tips och det är verkligen värt att följa dem. Förra året handlade svenskarna för hela 6.7 miljarder kronor under denna dag, så trycket kommer att bli hårt.

  2. Bra tips! Om du har ett affiliate-program kan det även vara en bra idé att försöka se till att du kommer på sajter (via publicister) som redan rankar bra på sökfrågor relaterade till Black Friday.

Kommentarer är stängda.

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss