Anderberg Media är byrån med ett idel öra till kunden som knyter ihop säcken runt din marknadsföring och skapar framgång.
Det här är den åttonde delen i vår löpande serie intervjuer med våra återförsäljare där vi hoppas att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig att ge dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel.
Den här gången är det dags för Thomas Anderberg på Anderberg Media.
Ok, första frågan Thomas, rockstjärna?
Hahaha, ja jag var musikproducent och musiker på 80-90talet. Jag har alltid varit musikintresserad – jag spelar t ex sex instrument – och spelat i rockband sen tonåren vilket bl a ledde till skivkontrakt på 80 talet, good old times ;).
Berätta lite om ditt företag!
Jag driver Anderberg Media, en digital reklambyrå i Nyköping med fokus på webb. Företaget startades 2009 och är nu inne på sitt sjunde år.
Förutom webb så jobbar vi även med traditionella reklambyråtjänster som tryck, foto och copy/text. Vi jobbar mot små och medelstora företag runt om i Mellansverige, från Nyköpingsregionen och Östra Sörmland upp till Uppland, Dalarna och Värmland.
Som webbhotellet i ekvationen stöter vi ju på dina kunder ibland och du har ett extremt gott rykte, varför tror du att det är så?
Jag lägger stor vikt på att lyssna in kunderna ordentligt för att kunna ge dem vad de vill ha och jag strävar alltid efter att leverera 110%. Det är sånt som har jag gjort att jag som litet företag har kunnat utvecklas och bli en större aktör. Redan två år efter starten fick jag gå upp på Näringslivsdagen 2011 i Nyköping och ta emot priset för årets nyföretagare, vilket är ett tecken på att man gör något rätt.
Hur länge har du varit i branschen?
Jag har jobbat med marknadskommunikation i olika former sedan början av 90-talet. Jag bodde då i Stockholm. Mina första hemsidor byggdes runt 1996-1997, och jag jobbade sedan även i USA i början av 2000-talet innan jag återvände till Sverige och min hemstad Nyköping 2004.
Hemma i Nyköping jobbade jag med marknadskommunikation på Rosvalla Nyköping Eventcenter innan jag startade eget 2009. Under tiden på Rosvalla byggde jag mina första hemsidor i Joomla, och det var någonstans under 2005-2006. Sen blev jag blev involverad i svenska Joomlas community efter att ha deltagit ett par gånger som föreläsare på deras temadagar runt om i landet där jag snackade om mitt arbete i Joomla. Numera byggs merdelen av hemsidorna i WordPress, men jag jobbar fortfarande även med Joomla!
Vad skulle du säga är er största styrka och fördel för era kunder?
Min största styrka är förmågan att kunna lyssna in kunderna och vad dom vill ha. Med en bred kompetens inom marknadskommunikation så kan jag även titta på andra bitar som spelar roll i företagets marknadsföring, som t.ex. varumärke, marknadsstrategi, grafisk profil och tryckmaterial. Det gör att jag kan fungera som helhetspartner för många av mina kunder.
Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?
Jag tror att det är viktigt att ta sig tid att sitta ned och tänka över en marknadsstrategi innan man kastar sig in i en webbproduktion. Hemsidan i många fall är bara en del av företagets marknadsföring, och webb i sig är idag så komplext att man kan dela upp även det i delar och titta på vad det är man ska satsa på. En hemsida i kombination med annan marknadskommunikation som t.ex. sociala medier, print, analog och digital annonsering är grunden till en lyckad marknadsföring. På Anderberg Media tar vi det ännu ett steg längre när vi pratar om vad vi kallar för marknadsidentitet och sociala nätverk. Hemsidan är moderskeppet i allt detta.
Du stod med oss på mässa redan 2014, vilket var så populärt att vi var tvungna att ha med dig 2015 också och nu har du bjudit in oss i din monter på näringslivsdagen i Nyköping. Vad betyder det att ha den sortens samarbete med dina leverantörer?
Att få tillfälle att vara med i Loopias monter på Starta Eget-mässan i Stockholm två år i rad var stort, och öppnade nya dörrar till kunder i både Stockholm och Uppsala. Jag fick då även kontakt med nya samarbetspartners. Att bjuda ned Loopia till min monter på Näringslivsdagen i Nyköping 2016 är ett sätt att ge tillbaka, samtidigt som jag tror på sociala nätverk i vår bransch.
Att träffa folk är en viktig del i arbetet med att bygga relationer och förtroende, och likadant gäller med leverantörer. Jag tror att det är viktigt med ett ömsesidigt förtroende och en bra relation även där. Det handlar inte bara att jag ska kunna lita på leverantören, utan att de även ska kunna lita på mig. Det var så det kändes när jag fick förtroendet att stå i Loopias monter, och det är så det känns när jag bjuder in Loopia att stå tillsammans med mig.
Varför valde du Loopia?
Loopia för mig är för det första trygghet för mina kunder. Här får hemsidorna ett bra och säkert webbhotell att ligga på, och här får mina kunder en bra och tillgänglig support. Loopias ÅF-zon gör det enkelt för mig som återförsäljare att administrera befintliga och nya kunder. Allt detta till bra priser i olika paket som kan matchas till kundernas behov.
Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?
Vi har jobbat med responsiv webb sedan det kom 2011/2012. Idag är det nästan det första en kund frågar om när de vill beställa. Optimering av hemsidan för att kunden ska kunna interagera så snabbt som möjligt har kommit snabbt, och konvertering är det nya, viktiga verktyget. Sedan har vi fått mycket beställningar på webshoppar under det senaste året, och vi jobbar även med integrering av mikro-shoppar
Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?
Det är intressant att följa utvecklingen av webshoppar, och jag tror att man kommer att få se nya e-koncept bland storefront-butiker som även finns på nätet. Sedan ska det bli intressant att se vad som händer med lokaltidningarna som har tagit klivet in i digitalåldern. Det händer mycket med digitalannonsering, sociala medier och Google just nu.
Vi önskar Anderberg Media fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt.
Om du behöver ha hjälp med ett webbprojekt eller marknadsstrategi så hittar du Thomas på www.anderbergmedia.se eller så kan du kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se så kollar de med några av våra övriga 3000 återförsäljare.