5 tips för att lyckas med affiliate­marknadsföring

Affiliatemarknadsföring är ett bra sätt att tjäna pengar på ett intresse, eller skapa en extra inkomstkälla och mer flexibilitet i arbetslivet. Idag kan i princip vem som helst komma igång med affiliatemarknadsföring utan några större investeringar, men hur framgångsrik du bli beror till stor del på hur mycket tid och kraft du lägger ner. Så vad behöver du tänka på för att bli framgångsrik? I det här inlägget ger vi dig 5 tips på hur du lyckas med affiliatemarknadsföring! 

Undrar du vad affiliatemarknadsföring är och hur det går till? Då rekommenderar vi att du läser vårt inlägg om hur du kommer igång med affiliatemarknadsföring först!

1. Hitta din nisch

För att öka dina chanser att lyckas med affiliatemarknadsföring är det bra om du väljer vilket fokus din hemsida ska ha – det vill säga vilken din nisch är. Genom att rikta innehållet du skapar kommer du locka besökare som är intresserade av det du pratar om och därmed mer mottagliga för de affiliateannonser du publicerar. Dessutom kan det vara lättare att välja ut vilka produkter och varumärken du vill marknadsföra på din hemsida om du har en tydlig nisch att rikta dig till. 

Så, hur hittar du din nisch? Det enklaste är givetvis att välja ett ämne du själv är intresserad av. Då blir det lättare att skapa relevant innehåll som upplevs genuint och trovärdigt av dina besökare. Du behöver även fundera på hur hård konkurrensen är inom din önskade nisch. Ju hårdare konkurrens, desto svårare kommer det vara att nå ut med din affiliatemarknadsföring. Välj en mer specifik, outforskad nisch där du kan bygga upp en fokuserad publik som är intresserad av det just du har att säga. Tänk på att det kan finnas smala inriktningar med låg konkurrens även inom breda nischer!

2. Skapa intressant innehåll

Bra affiliatemarknadsföring bygger på förtroende och pålitlighet. Det är inte något som kommer automatiskt bara för att du har ett intresse i din nisch, utan är något som växer fram genom att du skapar bra, intressant och relevant innehåll för dina besökare. Är du inte övertygad? Det finns fler fördelar:

  1. Det påverkar din hemsidas sökmotoroptimering (SEO) positivt.
  2. Du visar att du är seriös och kunnig inom det du gör.
  3. Dina besökare kommer tillbaka gång på gång på gång.
  4. Det ökar chansen att dina besökare använder dina affiliatelänkar.

Exakt vad som är bra innehåll beror bland annat på vilken nisch du har valt, vilken publik du har och hur du vill att din hemsida ska vara. Du bestämmer själv vad “bra innehåll” betyder för dig. Gemensamt för allt bra innehåll är dock att det är skapat för besökarna, att dina affiliatelänkar passar in naturligt och att du lyfter produkter och varumärken du själv använder eller verkligen rekommenderar. Då bygger du besökarnas förtroende för dig.

3. Sökmotoroptimera ditt innehåll

Du har hittat en nisch du är intresserad av där konkurrensen inte är så hård. Du har börjat skapa bra, intressant innehåll för dina besökare. Men hur får du besökarna att faktiskt besöka din hemsida? Sökmotoroptimering är det mest självklara sättet att driva trafik till din hemsida. Det innehåll du skapar är en bra grund för att ranka högre på Google, men att aktivt arbeta med andra SEO-faktorer som sökord, mobilanpassning och sidprestanda kan ta din hemsida ännu högre. Läs något av våra andra inlägg om SEO om du vill veta mer!

SEO tar tid och kräver tålamod innan du ser tydliga resultat, särskilt om du börjar från början. Därför kan det även vara bra att komplettera ditt SEO-arbete med andra marknadsföringsmetoder, som sociala medier. Där kan du nå ut till dina besökare på ett helt annat sätt och skapa djupare relationer till dem.

4. Testa dig fram

När du precis börjat med affiliatemarknadsföring kan det vara en trygghet att skapa innehåll med låg risk, som varken kräver så mycket tid eller pengar. Men för att verkligen lyckas med affiliatemarknadsföring behöver du testa dig fram för att ta reda på vad som fungerar bäst för just dina besökare. Det kan ta lite tid innan du hittar rätt, men våga experimentera med var, hur och när du presenterar dina affiliatelänkar och vilka produkter och varumärken du marknadsför. Och tänk på att fortsätta utvecklas och testa nya saker – oavsett hur länge du har jobbat med affiliatemarknadsföring och hur framgångsrik du är!

Det är viktigt att du regelbundet följer upp och analyserar din hemsidas statistik för att ta reda på vad som fungerar och vad som går sämre med din affiliatemarknadsföring. Hur ska du annars kunna veta vad du behöver förändra eller förbättra för att lyckas? Du bestämmer själv vilka KPI:er som är viktiga för dig, men vi rekommenderar att du i alla fall för statistik över antalet besökare, hur många som klickar på dina affiliatelänkar (click through rate, eller CTR) och hur många som faktiskt köper (konvertering). Då lär du dig vad dina besökare är intresserade av och kan skapa bättre innehåll som leder till försäljning. 

5. Ha tålamod och var realistisk

Tröskeln till att börja med affiliatemarknadsföring må vara låg, men att faktiskt lyckas med affiliatemarknadsföring tar tid. Om du precis har börjat är du säkert ivrig och vill att det ska funka här och nu, men ha lite tålamod och tänk realistiskt. Det tar tid att bygga upp och lära känna en publik, att skapa bra och intressant innehåll regelbundet och att sökmotoroptimera hemsidan så att besökare hittar dit. Det viktiga är att du inte dömer ut din hemsida för tidigt och att du inte räknar med att alla besökare köper något. Gå in för det helhjärtat, men småskaligt till en början, och bygg upp din affiliatemarknadsföring på längre sikt istället. Då kommer du lyckas med din affiliatemarknadsföring förr eller senare.


Bli affiliate för Loopia!

Visste du att vi har ett eget affiliateprogram via Tradedoubler? Genom att ansluta till programmet och hänvisa besökare till oss via till exempel banners, annonser och länkar kan du få upp till 50% i provision på de beställningar som genomförs via dina länkar. Läs mer om Loopias affiliateprogram – och skapa ett konto eller ansök via ditt befintliga redan idag!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss