Snabba upp laddningstiden på AdWords-annonser med parallell spårning

Långsamma laddningstider är idag en av de största anledningarna till att besökare överger din webbplats till förmån för en konkurrent, vilket är sant både när det kommer till sökmotoroptimering (SEO) och sökmotorannonsering (SEM). För att undvika detta när du annonserar via Google AdWords har man nyligen släppt en uppdatering som snabbar upp laddningstiden.

I denna artikel tänkte vi därför berätta mer om vad denna nya uppdatering innebär, hur du går tillväga för att aktivera den, samt vilken skillnad den snabba laddningstiden kan innebära för dig och ditt företag. 

Använder du redan sökmotorannonsering? Hoppa direkt till stycket om hur du snabbar upp laddningstiden för de som klickar på dina annonser » 

Fördelar med sökmotorannonsering

Sökmotorannonsering, sökmarknadsföring, sökordsannonsering eller SEM – kärt barn har många namn. För dig som inte är helt familjär med ämnet kommer sökmotorannonsering från det engelska ordet ”Search Engine Marketing”, vilket i sin tur brukar förkortas till SEM.

Det är alltså alla ord som beskriver en och samma sak – att marknadsföra sig via köpta annonser i sökmotorer såsom Google och Bing. I dessa sammanhang förekommer även ordet AdWords, vilket är Googles egna tjänst för att marknadsföra sig via sökjätten.

De tre främsta fördelarna med sökmotorannonsering

  1. Snabba resultat i form av ökad trafik och möjligheten till ökad försäljning.
  2. Möjligheten att snabbt och enkelt kunna se avkastning på investeringen (ROI).
  3. Stor kontroll över kostnaderna.

Idag väljer allt fler företag att annonsera via just Google AdWords för att ta del av dess fördelar. I samband med att du visar dina annonser får du även tillgång till viktiga data såsom antalet gånger annonserna har visats, hur många klick de fått, samt hur mycket du fått betala per klick bland mycket mer. Det är även tillgången till denna data som ger dig möjligheten att kunna se hur mycket du tjänst i förhållande till vad du har betalat för annonseringen.

Ibland händer det dock att företag använder sig utav analyssystem från tredje part för att kunna ta del av ytterligare information såsom antalet klick från mobila enheter, samt i vilken grad trafiken kommer från söknätverket kontra displaynätverket. För att göra detta krävs det dock att man använder sig utav spårning i webbadressalternativen.

Så fungerar spårning via webbadressalternativ

Spårning via webbadressalternativ är oerhört kraftfullt eftersom du kan få tillgång till en mängd ytterligare data. Nackdelen med detta är dock att de som klickar på dina annonser behöver passera ett antal omdirigeringar. Det gör att laddningstiden är långsammare. Med andra ord tar det alltså längre tid för besökarna att komma fram till den målsida/webbplats som du skickar dem till när de klickat på din annons.

I en tid där allt fler använder sig utav mobila enheter för att genomföra sökningar på Google och andra sökmotorer, ställs det även högre krav på att webbplatserna ska vara mobilanpassade och kunna laddas snabbt.

Enligt FortuneLords överger nämligen över 40% av besökarna en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda, samtidigt som hela 83% av användarna uppger att de förväntar sig att en webbplats laddar inom 3 sekunder. Att då använda sig utav spårning via webbadressalternativ som försämrar laddningstiden, är ingen bra idé. Som tur är finns det nu en lösning!

Google introducerar parallell spårning

Nyligen introducerade nämligen Google någonting som man kallar för parallell spårning, vilket gör att besökarna slipper omdirigerar och istället skickas direkt från annonsen till din målsida. Du har fortfarande möjligheten att spåra samma saker som tidigare, men med parallel spårning sker detta istället i bakgrunden.

Fördelar med parallell spårning

Eftersom besökarna slipper flertalet omdirigeringar minskas även laddningstiden av målsidan markant. Det kan leda till att besökare stannar på din sida istället för att gå till en konkurrent. Något som i sin tur innebär fler eventuella konverteringar.

Då Google även använder upplevelse av målsidan för att avgöra din annons kvalitetsresultat, kan den parallella spårningen även leda till bättre annonsresultat, vilket gör att din annons visas oftare.

Kom igång med parallell spårning

Nu när du har bättre förståelse för de fördelar som den parallella spårningen kan innebära för dig och ditt företag, är du kanske intresserad av att lära dig hur du kommer igång med den!

Att aktivera denna typ av spårning är enkel, det enda du behöver göra är att:

  1. Logga in på ditt AdWords-konto.
  2. Klicka på Alla kampanjer på navigeringsmenyn.
  3. Klicka på Inställningar på sidmenyn till vänster.
  4. Klicka på Kontoinställningar.
  5. Klicka på Spårning.
  6. Aktivera Parallell spårning genom att klicka på reglaget.

Läs mer om att använda parallell spårning hos Google.

 

Inlägget är skrivet av Albin Sandberg.

Albin arbetar på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, där han hjälper kunder med allt ifrån sökmotoroptimering till sökmotorannonsering, samt annonsering via sociala medier. Han är en del av produktionen och har ett övergripande ansvar av att både planera och implementera digitala marknadsföringsstrategier som genererar resultat för kunderna.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *