Så undviker du att drabbas av nätfiske (phishing)

Så undviker du att drabbas av nätfiske

Har du fått mail från “din bank” eller en annan påstådd leverantör med en uppmaning om att uppdatera dina kontouppgifter eller verifiera ditt konto? Följ aldrig sådana instruktioner! Inga seriösa företag och verksamheter skickar sådana e-postmeddelanden, utan det handlar troligtvis om bedrägerimetoden Phishing, även kallat nätfiske.

Vad är nätfiske (Phishing)?

Nätfiske/Phishing innebär att bedragare försöker lura till sig dina personuppgifter, lösenord eller annan känslig information. Ofta sker det via e-post och webbplatser där bedragaren utger sig för att vara din bank eller någon tjänst du använder (t ex Loopia, Facebook, Apple eller Google). Bedrägerimetoden syftar ofta till att lura av dig pengar, stjäla din identitet eller missbruka ditt e-postkonto till massutskick.

Så undviker du att drabbas av nätfiske

1. Dubbelkolla alltid avsändaren genom att t ex ta kontakt med den påstådda avsändaren och fråga om utskicket är äkta eller inte. Vänta alltid med att klicka på länkar eller öppna filer tills dess att du fått det bekräftat att mailet är legitimt. Företag, organisationer och myndigheter ber i princip aldrig om känslig information via e-post, SMS, telefon eller chatt.

Har du fått ett mail som säger sig komma från Loopia men är osäker på om mailet är legitimt? Tveka inte att kontakta oss på support@loopia.se. Vidarebefordra gärna mailet eller en skärmdump så att vi snabbt kan se om det är falskt eller inte.

2. Var uppmärksam på innehållet. Ofta innehåller nätfiskemail information om brådskande ärenden, belöningar för minimal ansträngning eller hot om drastiska åtgärder vid utebliven betalning. Vad alla mail har gemensamt är att de uppmanar dig att ge ut personliga uppgifter eller klicka på en länk.

3. Kontrollera alltid att adressfältet stämmer innan du loggar in hos din bank eller någon av dina tjänster. Är du osäker på vilken adress som är den korrekta bör du kontakta respektive leverantör och fråga.

Vad gör jag om jag drabbas?

1. Spärra alla konton som påverkats.
2. Byt lösenord på de tjänster som påverkats.
3. Polisanmäl händelsen.
4. Flagga för vad som skett för att uppmärksamma andra om risken.
5. Håll koll på dina kreditupplysningar och var observant på tecken på identitetsstöld.

» Läs mer om nätfiske på Wikipedia

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *