Hur du kommer igång med automatiserad e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är i princip lika gammalt som Internet. I början var e-post en kommunikationskanal fri från marknadsföring men snabbt insåg marknadsförare dess stora potential och e-post blev en guldgruva för många företag.

Sedan kom missbruket av kanalen. Konsumenterna blev bombarderade med e-post från hundratals företag. Spam var vardag för privatpersoner och många företag började se e-post som en utdaterad marknadsföringskanal.

E-postmarknadsföring har tagit stora kliv och förändrats mycket sedan dess ursprungliga dagar. Oönskad e-post från företag har minskat och e-post behöver inte längre vara synonymt med spam. Faktum är att e-post fortfarande är ett av de bästa och mest direkta sätten att nå ut till konsumenter. Dessutom är e-postmarknadsföring ett mycket kostnadseffektivt sätt att bygga en långvarig relation med dina kunder vilket är oerhört viktigt för att öka kundens life-time-value (en uppskattning av kundens värde över en livstid). 

E-postadresser är viktigare än kakor

De flesta marknadsföringskanaler och företag använder sig av så kallade kakor (cookies) för att kunna interagera med personer över längre tid. Kakorna lagrar information om besökaren som sedan kan användas för att återidentifiera och visa reklam till personen som tidigare besökt din webbplats.

Problemet med kakor är att de är oerhört opålitliga, speciellt över längre tid. Kakor kan bli blockerade och rensade. Det innebär att du väldigt enkelt kan tappa besökare för alltid om du endast använder dig av kakor för att samla information.

E-postadresser är däremot annorlunda. De flesta personer sparar sin e-postadress i flera år. Det gör att du kan interagera med personer över lång tid och därigenom öka kundernas konverteringsgrad och life-time-value. De flesta stora marknadsföringsplattformar, så som Facebook, Instagram och Google, ger dig möjligheten att visa annonser till din e-postlista. Med hjälp av e-post kan du alltså interagera med dina kunder på många olika plattformar över lång tid.  

Sammanfattningsvis: Samla e-postadresser, inte bara kakor.

Vad är skillnaden mellan traditionell och automatiserad e-postmarknadsföring?

De flesta e-handlare använder redan någon typ av e-postmarknadsföring. Det kan vara nyhetsbrev, rabattkodsutskick eller uppföljning efter avslutat köp. Men e-postmarknadsföring kan vara så mycket mer än en ”one size fits all”. I synnerhet om du börjar använda automatiserade lösningar.

Vad är skillnaden mellan traditionell och automatiserad e-postmarknadsföring? Båda alternativen använder e-post som sitt primära verktyg för att interagera med potentiella kunder. Men det finns ett antal nyckelpunkter som skiljer dessa två från varandra.

Traditionell e-postmarknadsföring ger dig oftast mycket mindre information och frihet. De flesta verktyg för e-post visar endast CTR (click through rate, ett mått som visar hur många procent som klickat på en länk i ditt e-postutskick) och open rate (ett mått som visar hur många procent som öppnat ditt e-postutskick). Det är även svårare att segmentera din målgrupp och skräddarsy dina e-postutskick för olika scenarion.

Automatiserade lösningar förlitar sig till stor del på e-postsekvenser och personliga meddelanden. Olika e-postutskick passar till olika personer och situationer. En person som sett din hemsida för första gången och precis anmält sig till ditt nyhetsbrev skiljer sig från en person som nyligen lagt något i din varukorg, men inte slutfört köpet. Med automatiserade lösningar kan du skräddarsy en serie av mail beroende på olika händelser.

Automatiserade lösningar involverar oftast fler marknadsföringskanaler än e-post, men i detta inlägg fokuserar vi endast på e-post.

Hur sätter du upp din första serie av automatiserade mail?

När du ska starta din första serie av automatiserade mail bör du hålla det så enkelt som möjligt. Serien bör vara mellan 2-4 e-postutskick och startas när besökaren tar en tydlig aktion. Det finns oändligt många kombinationer av mailserier, nedan följer de tre vanligaste.

  1. Välkomstserie: Välkomstserien startar efter att besökaren har skrivit upp sig på ditt nyhetsbrev. Denna e-postserie bör innehålla mellan 3-5 e-post. Fokusera på att lära och informera kunden. Beskriv vad som skiljer ditt företag från mängden och hur ni kan lösa kundens problem. Fokuserar du endast på försäljning vid detta stadie är det enkelt att kunden tappar intresse. En säljspush kan däremot komma i slutet av serien.
  2. Lämnad varukorg: Denna serie av e-post ska vara mycket mer fokuserad på försäljning. Kunden har lagt en produkt i varukorgen, men sedan lämnat av någon anledning. Några av de vanligaste anledningarna till att kunden lämnar varukorgen utan att köpa är: för högt pris, krånglig checkout, avsaknad på önskad valuta och betalningssätt, inte bestämt sig för att köpa ännu. Skicka 1-3 e-post i denna serie. Försök att överkomma de hinder som står mellan kunden och köpet. Du kan bland annat erbjuda en tidsbegränsad rabatt för att övertyga den potentiella kunden.
  3. Avslutat köp: Din potentiella kund har äntligen avslutat sitt köp. Nu har du en bra chans att förstärka relationen till kunden. Introducera kunden till andra produkter som kan vara intressanta, bjud in personen att följa dig på sociala medier, belöna kunden med poäng i ditt loyalty-program. Det viktigaste är att du jobbar för att stärka relationen med köparen, det finns oändligt många sätt att göra detta.

Bonustips: Skriv upp dig på dina konkurrenters nyhetsbrev. Använder de någon e-postserie du kan lära dig av? Testa att lägga en produkt i varukorgen och lämna kassan. Får du en e-postserie när du lämnar din varukorg utan att köpa? Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev och testa vår e-postserie på hexterandbaines.com.

Tips på verktyg för automatiserad e-postmarknadsföring

Det existerar många verktyg för både traditionell och automatiserad e-postmarknadsföring. De flesta verktygen för automatiserad e-postmarknadsföring tillåter dig även att skicka vanliga bulkmail (opersonliga utskick som skickas till ett stort antal mottagare, oftast bara en gång och mest troligt innehållandes reklam). Nedan följer en sammansställning av populära verktyg för automatiserad lösningar.

Mailchimp: Ett användarvänligt verktyg med väldigt förmånliga priser. Med Mailchimp kan du bland annat skicka automatiserade mail till nya prenumeranter och personer som lämnat kundvagnen utan att köpa. Mailchimp är ett stabilt verktyg med alla basfunktioner, idealt för småföretagare. Priser startar från 10 USD för 500 prenumeranter.

Aweber: Över 100 000 e-postmarknadsförare använder Aweber. Integreras enkelt med andra tjänster så som Facebook och PayPal. Aweber är ett likvärvdigt verktyg med Mailchimp. Priser startar från 19 USD för 500 prenumeranter.

Klaviyo: Är ett verktyg som strävar efter att skapa en helhetslösning för e-postmarknadsföring. Verktyget har allting du behöver för att komma igång med automatiserad e-postmarknadsföring. Programmet är dessutom gratis upp till 250 premunuranter.

Hubspot: Startade i USA 2006. Plattformen är enkel och intuitiv att använda. Hubspot är en komplett allt i ett lösning för e-post- och framförallt inbound marketing. Hubspot kräver att du köper ett 12 månadersprogram. Priserna startar från 185 euro per månad. I priset ingår verktyg till SEO, e-postmarknadsföring, sociala medier och mycket mer.

Summering

Automatiserad e-postmarknadsföring ger dig definitivt mer frihet än vanlig e-postmarknadsföring. De automatiserade verktygen kostar lite mer och det tar lite längre tid att sätta upp. Men i långa loppet ger automatiserade lösningar oftast bättre resultat än manuella.

Du behöver fortfarande lägga mycket tid på innehållet i dina e-post. Bara för att du använder en automatiserad lösning försvinner inte arbetet med att skapa e-post. Med automatiserade lösningar har du större möjligheter att segmentera och göra ett personligt innehåll beroende på olika aktioner som dina e-postpremunuranter tar.  Använd den möjligheten för att skapa sömlösa e-mailserier som tar dina besökare från spekulanter till trogna kunder.

 

Inlägget är skrivet av John Larsson.

John är 20 år och ansvarar för onlinemarknadsföringen på företaget Hexter & Baines.  E-handeln Hexter & Baines designar och säljer klockor på nätet.

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *