6 fördelar med Virtual Reality (VR) för dig som företagare

Är du liksom jag tekniknörd blev du glad när årets julklapp, VR-glasögonen, utsågs av HUI. De allra flesta vet att det är en jättekul leksak, men vet du att det också är ett fantastiskt verktyg för din hemsida, och för dig som är företagare? Nedan förklarar jag vad Virtual Reality är och beskriver 6 fördelar med VR för dig som företagare.

Vad är Virtual Reality (VR)? 

Virtual Reality (förkortat VR), eller virtuell verklighet som det heter på svenska, är en teknik som gör det möjligt att uppleva en miljö som verklig utan att du är där fysiskt. Under 2016 blev VR-glasögon för TV-spel omåttligt populära, och i och med det har användningen av VR-teknik fullkomligt exploderat.

Det är numera enkelt och billigt att skaffa sig en VR-version av lokaler, restauranger och alla andra utrymmen du vill visa upp. För ett pris som går att jämföra med en liten annons i lokaltidningen kan du istället få en permanent representation av dina lokaler i en VR-miljö. Antingen genom att själv köpa en liten 360-kamera eller anlita en professionell Google-fotograf som är trusted/godkänd av Google att lägga upp en professionell virtuell rundtur av din verksamhet direkt på Google Maps.

Det är nästan oslagbart att för ett ögonblick på julafton vara coolare än tomten när farbror Bengt förflyttar sig från stugan in i ditt företag i samma stund han sätter på sig sina nya VR-glasögon. Nedan kan du läsa om sex andra anledningar till att du som har företag och hemsida bör satsa på VR. 

1. Den som är först får mest uppmärksamhet

Vi är precis i brytpunkten innan VR slår till med full kraft. Och vill du ha ut så mycket som möjligt av din satsning är det dags nu. Priserna har sjunkit till nästan larviga nivåer, men du blir fortfarande antagligen din kunds första oförglömliga upplevelse av en virtuell verklighet.

2. Om kunden inte kan komma till butiken, får man göra en virtuell rundtur av butiken

Företagare som har en fysisk lokal som de målar, tapetserar, inreder, städar, julskyltar och möblerar om når bara de faktiska fysiska kunderna som kommer in i lokalen och det är naturligtvis viktigt. Men genom en virtuell rundtur kan du nå många många fler potentiella kunder utan ansträngning för dem.

Det ger din webbshop en bättre bild av att vara en faktisk butik och du maximerar spridningen av alla timmar och kronor som du lagt på att göra iordning lokalen.

3. Platsoberoende utbildningar genom en virtuell rundtur

Att utbilda nyanställda i företag kan vara tidskrävande och kostsamt, och det är ännu mer ineffektivt och tråkigt för nyanställda att läsa papper och se på stillbilder. Om du istället gamifierar utbildningen genom en virtuell verklighet där personen kan uppleva den faktiska miljön för att lära sig en arbetsplats kommer den personen känna sig mycket mer hemma redan första gången de kliver in genom dörrarna. För att inte tala om att utbilda personer där platsen är otillgänglig eller där det innebär stora resekostnader.

4. Virtuell rundtur, en självklar del av säljverktygen

På samma sätt som virtuella utbildningar kan effektivisera inlärningsprocessen, kan du vid en säljprocess genom en virtuell verklighet redan på ett tidigt skede demonstrera tidigare projekt och anläggningar. Det är till och med möjligt att kunden blir kund för att den har upplevt hur det ser ut på plats, långt innan de ens kontaktat dig.

5. Tillgänglighet, Tillgänglighet och Tillgänglighet

För offentliga rum ställs det ofta krav på tillgänglighet. För företag räcker det ofta med en virtuell rundtur för att svara på alla frågor om tillgänglighet. Det syns tydligt i en 360-miljö om lokalen är handikappanpassad eller inte, vilket underlättar för framtida besökare.

6. Skryt med en virtuell rundtur och visa upp ditt livsverk i en 360-miljö

Sist men inte minst känns det fantastiskt att direkt på plats, oavsett var du är i världen, kunna skryta om ditt företag och kunna visa upp det för vänner och bekanta.

Görs också rundturen på rätt sätt fungerar den perfekt som komplement till övrig marknadsföring och sänker tröskeln för de som ännu inte känner till hur fint du faktiskt har och vad du faktiskt erbjuder. Så när du planerar din rundtur, planera också in en skattjakt, några gömda föremål, rabattexter till din webbutik eller annat roligt för dina kunder.

Inlägget är skrivet av Johan Lundberg.

Johan Lundberg är återförsäljare för Loopia webbhotell och har arbetat med digital kommunikation sedan 90-talet. Idag erbjuder han både foto- och webbtjänster för främst små- och medelstora företag. Google Maps Street view är en hörnsten i verksamheten och Johan har trots att tekniken är ny gjort virtuella rundturer med Google i över fyra år.

Har du några frågor om VR svarar Johan glatt på dessa via e-post johan@hped.se eller telefon 0510 – 590 095. www.hped.se

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *