Har du fått ett mail från “Loopia Hosting” där du uppmanas att logga in i din kundzon för att “vänta på svar från Loopia” angående en påstådd databas-uppgradering?
Se upp! Det rör sig om nätfiske, som i det här fallet har siktet inställt på kunder till Loopia.
I mailet bifogas en länk till inloggningssidan till Loopia Kundzon som är näst intill identisk med vår riktiga inloggningssida. Så fort du försöker logga in på den falska sidan stjäls dina inloggningsuppgifter av bedragarna, vilket innebär att de får fri tillgång till dina tjänster hos Loopia.
Hur undviker jag att drabbas av nätfiske?
1. Dubbelkolla alltid avsändaren. Är du osäker på om mailet verkligen kommer från oss på Loopia? Tveka inte att kontakta oss på support@loopia.se. Vidarebefordra gärna mailet så kan vi snabbt och enkelt se om det är falskt eller inte.
2. Kontrollera alltid att adressfältet stämmer innan du loggar in i din Loopia Kundzon med dina användaruppgifter. Korrekt adressfält för inloggning är: https://www.loopia.se/loggain/.
Du kan också se att vår sida har ett av DigiCert utfärdat SSL-certifikat för *.loopia.se (se det gröna hänglåset med texten ”Säkert” till vänster om adressen) och att alla våra sidor ansluter genom https. Läs mer om SSL här »
3. Ställ in att du endast tillåter inloggning via BankID till ditt konto. Det gör du genom att logga in i din kundzon och gå in på Kontoinställningar > Inloggningsuppgifter.
4. Om du mottagit ett mail liknande detta, vidarebefordra det direkt till abuse@loopia.se
» Läs mer om nätfiske (phishing) här
Exempel på ett falskt mail:
Bra att ni varnar!
Och jag har sagt det förr och jag säger det igen; tänk om alla människor använde sin kreativitet för att göra BRA saker – vilken värld vi skulle ha då! 🙂