Säljskola del 8: Säljer du det du vill sälja – eller det kunden vill köpa?

Boo Gunnarson ger dig som företagare tips för hur du blir en bättre säljare.

Boo Gunnarson ger dig som företagare tips för hur du blir en bättre säljare.

Är du på väg att starta företag – eller ska du utveckla sortimentet i din befintliga verksamhet? Då är det dags att stämma av hur det ser ut på din marknad. Jag ser många företag som har svårt att sälja sina produkter – ibland helt i onödan. Det kan bero på att de har valt ett sortiment som de själva gillar.

Om jag ska starta en klädaffär är det viktigt att ta reda på vad mina kunder vill köpa, inte vad jag själv föredrar att bära. Därför är det jätteviktigt som företagare att då och då våga byta glasögon – se världen från kundens perspektiv. Vilka behov finns bland kunderna på din marknad i dag? Och ibland kan kundernas behov förvåna och visa sig leda till nya, oanade nischer.

En dag kom jag hem med en Alessi toaborste, rostfri och i den lite högre prisklassen. Gissa om jag blev idiotförklarad av min sambo. Men, jag hade köpt en inredningsdetalj som i alla fall jag tyckte var väldigt snygg. För rengöring används en vanligare modell från ett stort möbelvaruhus. Den kostar 5 kronor. Så kan en kunds behov se ut i praktiken.

Ett tips är att fråga dina kunder hur de upplever att din produkt eller tjänst fungerar. Det ger dig värdefull kunskap i din försäljning. Ta massage som exempel; frågar du tio personer som varit på massage får du förmodligen mer än ett svar på varför de gått på massage och vad de fått ut av det. Varje svar kan vara viktigt och ge dig inspiration till hur du kan utöka ditt erbjudande och expandera din kundkrets.

Denna kunskap hos kunder kallas kundskap och du kommer snart att hitta fler kunder som har nytta av det du gör. Du kommer att upptäcka allt fler användningsområden för din produkt eller tjänst. Detta har du stor nytta av när du ska presentera din lösning. Då kan du samtidigt berätta om exempel på användningsområden och vilken nytta den verkligen tillför dina kunder. Gör det till en daglig utmaning att utöka kundskapen i ditt företag!

/ Artikeln är skriven av Boo Gunnarson

» Har du missat någon del av säljskolan hittar du de som är publicerade hittills här.

Boo arbetar på Visma Spcs med företagarfrågor, är en flitigt anlitad föreläsare i hela Sverige, engagerad styrelsemedlem i NyföretagarCentrum och driver eget företag. Han har över 20 års erfarenhet av arbete med nyföretagande och företagares villkor. Vid sidan om jobbet är han fotograf med egen firma. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer. Du kan lära dig mer om bokföring och bokföringsprogram hos Visma Spcs.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *