Säljskola del 3: Våga bekräfta och utmana kunden

Den klassiska frågan: Har kunden alltid rätt? Svar: Ja, när den är utbildad. Försäljning handlar i mångt och mycket om pedagogik och kunskapsöverföring. När du fokuserar på kundens nytta och utbyte underlättar du kundens köpbeslut. Många kunder vet varför de väljer en viss lösning medan andra fastnar i en lång beslutsprocess. Genom att under säljprocessen bekräfta kundens behov och nytta ökar du tryggheten i beslutet att handla av dig.

boo_gunnarson_1_narrow

Boo Gunnarson ger dig som företagare tips för hur du blir en bättre säljare.

Men samtidigt kan en god säljare inte bara bekräfta kundens åsikter och föreställningar under köpprocessen. Kunden kan ju faktiskt ha fel uppfattning om dina produkter eller kanske inte se vilken lösning som passar kunden bäst. Det är ditt jobb som säljare att lyssna in kunden och sedan försöka upplysa kunden om vilken lösning som passar bäst.

Det innebär att du ibland måste utmana din kund. Hur många gånger har du inte kommit in i en affär och fått frågan ”kan jag hjälpa dig?”. Och hur många gånger har du inte då svarat ”nej tack, jag tittar bara”? En van säljare bekräftar din närvaro och avvaktar tills du står och känner på en blus eller skjorta.

Då kan säljaren knyta an till ditt intresse av ett visst plagg. Säljaren får då tillfälle att fråga om det är till något visst tillfälle plagget ska användas. Kanske rent av föreslå några kompletterande plagg, som kan resultera i merförsäljning? Det här utgör ett utmärkt exempel på hur du både kan bekräfta och utmana kunden med ett ofta uppskattat resultat.

/ Artikeln är skriven av Boo Gunnarson

» Har du missat någon del av säljskolan hittar du de som är publicerade hittills här.

Boo arbetar på Visma Spcs med företagarfrågor, är en flitigt anlitad föreläsare i hela Sverige, engagerad styrelsemedlem i NyföretagarCentrum och driver eget företag. Han har över 20 års erfarenhet av arbete med nyföretagande och företagares villkor. Vid sidan om jobbet är han fotograf med egen firma. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer. Du kan lära dig mer om bokföring och bokföringsprogram hos Visma Spcs.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

En reaktion på “Säljskola del 3: Våga bekräfta och utmana kunden

  1. Kristian

    Hade varit intressant om man fick förslag på hur man tillämpar detta på en webshop.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *