Det spelar ingen roll hur glassigt du förpackar din tjänst eller informationen på din hemsida, om innehållet inte håller måttet kommer besökaren inte att komma tillbaka (eller kanske inte ens hitta dit första gången).
Ändå är det lätt att glömma bort hur viktigt det är att lägga in relevant innehåll, ta bort det som är överflödigt och “massera” det befintliga.
En grundregel är att innehållet ska vara ändamålsenligt för ditt företag/din tjänst, för kunden och för sammanhanget kunden befinner sig i.
Om din besökare omedelbart hittar det den behöver i den situation den befinner sig i så har du lyckats. Detta är förstås omöjligt att uppnå varje enskilt fall, men genom att generalisera kring dina besökares beteenden baserat på ett antal parametrar kan du komma riktigt nära.
Exempel:
- Om jag besöker en restaurangs hemsida kl 11:45 en tisdag är det troligare att jag vill veta vad dagens lunch är än att jag vill veta helgens specialrätter.
- Om jag kollar upp en bensinmacks hemsida via mobilen är det troligare att jag vill se var närmaste mack ligger än att jag vill läsa den senaste årsredovisningen.
…du ska dock ALLTID ge besökaren möjlighet att hitta annan information om den önskar det (en nedbantad mobilsajt är alltså inte en bra lösning, då gör du istället generaliseringen till en begränsning för besökaren).
Definiera tydliga mål med innehållet
Sätt upp ett specifikt och detaljerat mål som utgångspunkt för varje del av ditt innehåll. Ju tydligare du specificerar målet desto bättre kommer ditt innehåll att bli. Se skillnaden mellan följande mål för ett produktrelaterat innehåll:
- “Sälj produkten”
Det här målet är så vagt att att det troligtvis kommer att leda till ett luddigt innehåll fyllt med fluffiga säljord utan riktig betydelse. - “Sälj den här produkten”
Att sälja en produkt är en process som är uppdelad i många små delar, som att presentera fördelar och koppla dem till funktioner, demonstrera resultatet och värdet samt att uppmana besökaren till köp. Om ditt mål är så här vagt har du ingen aning om vilka (om någon) av dessa delar innehållet kommer att stötta. - “Lista och presentera fördelarna med den här produkten”
Detta mål kan innehållet återspegla, men om du inte vet vem som ska ha nytta av produkten så är det svårt att vara specifik i innehållet. - “Visa hur den här produkten är till nytta för användaren”
Genom att visa vad produkten gör för nytta och för vem skapar du innehåll som stöttar säljprocessen (om du inte vet vilken nytta produkten har och för vem så har du betydligt större problem än innehållet på din hemsida ;)).
Bra innehåll…
…är användarorienterat
Innehållet ska möta användarens behov. Rätt innehåll för dina användare är i grunden också rätt innehåll för dig.
…är tydligt
Kommunicera på ett sätt som målgruppen förstår och kan ta till sig och organisera innehållet så att det är lätt att hitta. Presentera det viktigaste innehållet först (gärna baserat på olika generaliserade scenarion enligt exemplen högre upp i texten).
…är konsekvent
Presentera allt innehåll enhetligt och konsekvent. Använd samma språk, form och struktur överallt.
…är kortfattat
Utelämna och ta bort överflödig information, för mycket innehåll gör det svårare att hitta och att ta till sig den information som är viktig. Ett ovanligt misstag är att “publicera allt vi kan” snarare än “publicera allt vi har lärt oss att våra användare verkligen behöver”. Det finns gott om möjligheter att ta reda på vilket innehåll som är överflödigt; besöksstatistik från hemsidan, kundundersökningar, erfarenhet och “sunt förnuft” bör alla vägas in.
…underhålls
Arbetet slutar inte med att du har ett genomtänkt och bra innehåll på plats. Du måste också ha en plan för att underhålla informationen. Inte bara för att lägga till information, utan för att förändrar eller ta bort information när den inte längre är relevant.
Boktips om innehållsstrategi
Vill du läsa mer om hur du kan förbättra innehållet på din hemsida kan jag varmt rekommendera de två böcker som ligger till underlag för detta blogginlägg:
- The Elements of Content Strategy av Erin Kissane
- Content Strategy av Kristina Halvorson och Melissa Rach
Vet du andra bra artiklar, böcker, sajter som berör innehållsstrategi? Tipsa gärna i kommentarerna.
Har inga bra tips men väldigt informativ läsning och intressant läsning.
Hej Crawlers,
Tack, vad kul att du gillar inlägget :). Följ oss gärna på Facebook, Twitter, Google+ för mer läsning av den här typen.
Kul att se lite om innehållsstrategi på svenska.
Sajttips: http://contentsmagazine.com/
Mer böcker:
Karen McGrane: Content Strategy for Mobile ( http://www.abookapart.com/products/content-strategy-for-mobile )
Ann Rockley: Managing Enterprise Content: A Unified Content Strategy (kom i en uppdaterad utgåva 2012)
Rockley’s book är kanske lite överkurs om man håller på med bloggar och mindre webbsajter men intressant om man designar/bygger större sajter.
Har inte hunnit läsa den men Ann Handley: Content Rules: How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and More) That Engage Customers and Ignite Your Business finns på min att läsa lista också.