Madelene Harrsjö hade länge haft en dröm om att starta en webbutik för inredningsdetaljer, med OpenCart och Loopias enkla kom igång-guide har drömmen nu blivit verklighet. Webbutiken Dreams of Molly är sedan några veckor lanserad och Madelene är i den första spännande fasen där det gäller att få kunderna att hitta dit.Nedan berättar Madelene om hur hennes arbete med att starta butiken gick till, och ger dig tips på vad du ska tänka på när du själv drar igång din webbutik.
Hur kom det sig att du ville starta webbutik, och varför säljer du just inredningsdetaljer?
Drömmen om en egen inredningsbutik har egentligen funnits i tanken under flera år, men det var inte förrän under slutet av föräldraledigheten med barn nr 2 som jag tog beslutet att konkretisera det. I framtiden vill och kommer jag att ha en fysisk butik också, men webbutiken ger mig en möjlighet att känna på det utan att det skapar stora lokal- och personalkostnader.
Vad rekommenderar du andra som funderar på att starta webbutik att tänka på innan de kör igång?
Sätt dig ner och sätt dig in i situationen att det är du själv som ska vara kund i din webbutik: hur vill du att sidan ska se ut för att du ska vilja handla i den? En rörig webbutik med ”fel” färgskalor, typsnitt eller för många ”klick” innan du kommer till slutmålet kan göra att du tappar flera av de potentiella kunderna.
Förenkla – gör hela webbshopsköpsprocessen till en smidig upplevelse. Tänk också på att allt tar längre tid än vad du tror, trots att det inte verkar så svårt. När du väl fått den rätta funktionen och utseendet på din shop så är det värt allt jobb.
Innan du börjar ”producera” webshopen, tänk igenom vilken stil du vill ha i butiken med färger, typsnitt, stil, känsla etc. Färger, typsnitt och hela stilen på min butik var klar i huvudet redan innan jag laddade hem OpenCart. Möjligheterna att välja sen är oändliga och det underlättar enormt om du redan innan du börjar vet precis vad du letar efter.
Du valde OpenCart som man kan installeras med ett klick från Loopias kundzon, hade du tittat på några andra system innan, och varför föll valet på OpenCart?
OpenCart kändes som en enkel och smidig väg eftersom jag redan hade min hemsida driftad hos Loopia. Innan vi startade sökte vi av de alternativ till färdiga lösningar som finns på marknaden, bl a ZenCart och några andra plattformar. Dessa krävde dock stora kostnader för anpassningar, konfiguration mm.
Hur lång tid tog det från att du installerat OpenCart till butiken lanserades?
Sex veckor tog det att få ihop allt från installation av OpenCart till öppnandet av butiken. Vi lade nog ner 100 timmar i design, utveckling, ladda upp produkter, betalningslösningar mm.
Hur hanterar du kundkontakt, eventuell support och andra frågor från kunder?
Kundkontakt har jag bara vid reklamationer eller när kunden ångrar sina köp och det har hittills inte hänt. Jag får ett mail varje gång kundens köp är genomfört i butiken och då är det bara för mig att packa varan och låta DHL ta över. De hämtar varan hos mig och kör den sedan till kunden. När det gäller support vid betalning så sköter Payson det, som är företaget som står för min betalningslösning. Skulle något gå fel med transport eller betalningsstrul så kontaktar kunden mig via telefon eller mail och vi löser det ändå. Jag skickar en ny vara och i värsta fall får kunden sätta in pengar på mitt företagskonto. Allt går att lösa!
Vilka sätt använder du för att marknadsföra din webbutik?
Min stora utmaning just nu är just att hitta kanaler för min marknadsföring. Eftersom jag precis har kommit igång och inte fått någon stor omsättning än, så vill jag inte lägga mycket pengar på reklam. Jag använder mig av mail, Facebook, blogg och har tryckt upp 5 000 snygga flyers som ska delas ut. Förhoppningsvis får jag lägga lite flyers i vissa butiker där jag tänker mig att min målgrupp rör sig.
Jag är väldigt stolt över min webbshop och den blev precis så snygg och tilltalande som jag själv önskade! Jag är urnöjd!
Vi önskar Madelene och Dreams of Molly stort lycka till med webbutiken, och hoppas du får inspiration av hennes historia till att själv ta steget och starta din butik.
Har du startat ett webbprojekt med hjälp av vår Kom igång-guide eller One click installer? Hör av dig till marknad@loopia.se och berätta mer så kanske du också kommer med i vår blogg.
Att ha en samarbetspartner som står för säkerheten när det gäller betalning tycker jag verkar vara väldigt bra. Hoppas det blir en del 2 på Loopias blogg om hur Madelenes butik utvecklas.
http://www.dreamsofmolly.se/
Finns ej
Hej Hans. Det stämmer. Sedan inlägget publicerades för 3 år sedan verkar tyvärr Dreams of Molly ha stängt. Jag kan istället rekommendera dig att läsa vår intervju med Rickard från Spelskap.se istället http://blogg.loopia.se/2013/11/12/rickard-saljer-sallskapsspel-i-sin-nya-webbutik/