När du jobbar med försäljning på nätet ska du aldrig lita på magkänsla eller på andras undersökningar eller åsikter. Istället ska du vara noggrann med att mäta, analysera och optimera innehållet i din webbshop, så att fler besökare omvandlas till kunder. Det har blivit dags för den sjätte delen i vår serie om konverteringsoptimering.
Tips 6: Mät, analysera och optimera
För att kunna mäta och analysera vad som fungerar bäst i din webbshop och hos din målgrupp kan du genomföra så kallade A/B-tester. Dessa passar dock bäst för dig som har mycket trafik till din webbshop. I ett A/B-test får några av dina besökare se hela eller delar av din sida på ett sätt, medan andra besökare får se det på ett annat. Samtidigt mäts vilket av alternativen – A eller B – som ger bäst resultat.
Några exempel på vad du kan A/B-testa i din webbshop:
- Texten i dina CTA-knappar. Fungerar till exempel “Köp nu”, “Beställ” eller “Kom igång” bäst?
- Utseendet på CTA-knapparna. Prova olika former eller färger, som till exempel rund eller kantig, grön eller blå.
- Olika rubriker och produktbeskrivningar.
- Olika produktpriser eller kampanjerbjudanden.
- Placering av olika segment på sidan.
- Högre priser och fri frakt, eller lägre priser och högre fraktkostnad.
Tänk på att…
- …inte A/B-testa flera saker på en gång, då vet du inte varför du fick det resultat du fick.
- …inte köra testet under för kort tid, då blir underlaget för litet för att vara pålitligt. Desto mer trafik du har desto snabbare går det.
- …testa de olika varianterna samtidigt. Du kan alltså inte köra en variant i två veckor, och sedan en annan två veckor efter om du vill ha ett pålitligt resultat.
- …varje test kräver minst 200-250 konverteringar för att du ska kunna avläsa någon tydlig trend. Du behöver alltså ha en ganska välbesökt webbutik för att A/B-testet ska fungera.
Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:
- Del 1: Visa vägen
- Del 2: Skapa trygghet
- Del 3: Uppmana till köp
- Del 4: Satsa på merförsäljning
- Del 5: Stick ut från mängden
- Del 7: Öka hastigheten
Starta din egen butik på webben med ett klick
Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper, som till exempel WooCommerce – världens mest populära e-handelslösning. Läs mer om våra olika e-handelslösningar och kom igång med ett klick redan idag.