Kom igång med e-postmarknadsföring – så här gör du

writing-marketingSom vi nämnde i den första delen i serien om e-postmarknadsföring så är nyhetsbrev det effektivaste sättet du kan använda för att kommunicera med dina befintliga och potentiella kunder. För att komma igång behöver du skapa ditt adressregister samt designa och skriva ett nyhetsbrev. Nedan går vi igenom hur du går tillväga.

Steg 1: Samla ihop dina kontakter

Förhoppningsvis har du redan ett uppdaterat kundregister. Om inte så är det här ett gyllene tillfälle att skapa det. Gå igenom alla ställen där du har kontaktuppgifter till dina kunder och intressenter. Lägg in kontakterna i Excel med kolumner för förnamn, efternamn och e-post.

När du väl samlat ihop alla kontakter så importerar du enkelt in dem till ditt konto på Get a Newsletter, se hur du gör i filmen nedan:

» Se filmen om hur du importerar dina kontakter

Steg 2: Vad vill du säga med ditt nyhetsbrev?

Nyhetsbrev ska vara intressanta att läsa och ge läsaren någon form av värde för att läsa nyhetsbrevet även fortsättningsvis. Ett vanligt misstag många gör är att enbart skriva om det som är viktigt för dig som avsändare. Försök tänka dig in i mottagarens situation; vad skulle du vilja läsa om du var kund hos ditt företag?

Gör en lista med saker som du känner är relevanta för dina kunder att läsa om. När du har skapat listan väljer du ut 3 av punkterna till ditt första nyhetsbrev. Tar du med för många saker på en gång är det lätt att tappa fokus och det slutar istället med att mottagaren inte orkar läsa hela ditt nyhetsbrev.

Ett av mina bästa knep är att tänka sig att man pratar med en vän. Vad brukar du säga och hur brukar du lägga fram orden? Använd samma tillvägagångssätt när du skriver ditt nyhetsbrev, var rak på sak och framförallt tydlig!

Något som många glömmer men som är extremt viktigt är att ge kunden möjlighet att köpa i varje nyhetsbrev. Hur ska du annars kunna sälja något om du inte ger mottagaren möjligheten? Se till att alltid ha med ett erbjudande eller möjlighet till att be om mer information i varje nyhetsbrev du skickar.

Steg 3: Skapa ditt första nyhetsbrev

Beroende på vad du vill kommunicera med ditt nyhetsbrev passar olika layouter mer eller mindre bra. Personligen gillar jag bäst nyhetsbrev med en kolumn då dessa är enkla att läsa och fungerar lika bra att läsa på datorn som i mobilen. Har du återkommande information som du alltid vill påminna mottagarna om så kan en smalare kolumn till höger eller vänster passa bättre.

GaN-layout

Tänk på att försöka göra nyhetsbrevet så likt din hemsida som möjligt. Det viktigaste är att färgerna stämmer överens och att du har med din logotyp. Genom att mottagaren känner igen sig skapar du direkt ett förtroende.

Fundera också igenom vilken struktur du vill ha på dina nyhetsbrev. Bestämmer du dig för att alltid börja med t ex en inledning för att därefter skriva om månadens tips och avsluta med ett erbjudande, förenklar du framtida utskick av nyhetsbrev.

GaN-nyhetsbrev-exempel

Här är några exempel på nyhetsbrev som du kan använda som inspiration:
» Get a Newsletter’s nyhetsbrev
» Prisjakts nyhetsbrev
» Teknikproffsets nyhetsbrev
» Skånetrafikens nyhetsbrev

Steg 4: Skicka ditt nyhetsbrev

Det kan kännas som att det är mycket att lära sig men tänk på att du alltid kan justera innehållet vid nästa nyhetsbrev. Hur mycket du än försöker kommer du alltid hitta saker som kan förbättras så se till att sätta en deadline och faktiskt skicka det då så att utskicket inte skjuts upp.


Det var allt för denna gång, jag hoppas du börjar förstå vilka möjligheter det finns med att skicka nyhetsbrev och hur du kan använda det för att nå dina mål.

Kika närmre på Loopias nyhetsbrevstjänst

Du som LoopiaDNS- eller webbhotellskund kan snabbt och enkelt skicka nyhetsbrev till dina kunder med hjälp av Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Läs mer om tjänsten på loopia.se/nyhetsbrev eller kom igång direkt genom att klippa på knappen nedan.

Kom igång med nyhetsbrev

 

Inlägget är skrivet av Martin Zimmerman.

Martin Zimmerman är VD på Get a Newsletter och har över 10 års erfarenhet av att hjälpa företagare att kommunicera bättre och på så sätt öka lönsamheten.

Läs övriga delar av serien om e-postmarknadsföring:

Dela detta inlägg:

11 svar på “Kom igång med e-postmarknadsföring – så här gör du

  1. Hur man som seriöst bolag (för det anser ni väl er ?) kan göra en hjälp artikel för hur man skapar och skickar SPAM mail övergår mitt förstånd! Hur tänkte ni här ?

    Spamning är terroristverksamhet och är enbart förstörande / destruktivt.

  2. Hej Tommy,
    Tråkigt att du uppfattar nyhetsbrev som spam. Loopias eget nyhetsbrev är uppskattat av många av våra kunder, och vi önskar därför hjälpa våra kunder att själva skicka nyhetsbrev och annan information till sina kunder via e-post. En viktig del med nyhetsbrev är självklart att det ska vara enkelt för mottagaren att avanmäla sig från framtida utskick, vilket vår nyhetsbrevstjänst hantera automatiskt åt dig som skickar ut nyhetsbreven.

  3. Kul att ni lyfter fram tips för intressanta och välkonstruerade nyhetsbrev, en konst i sig själv.

    En fråga, tänker på de som skickar vanlig e-post via Loopias servrar. Kommer nyhetsbrevet skickas via Loopias servrar eller en tredje part?

    Microsoft e-posttjänster brukar ju svartflagga hela serier av IP-adresser även om bara en av dem skickat ”spam” etc.

  4. Hej Henrik, de nyhetsbrev som skickas via vår nyhetsbrevstjänst https://www.loopia.se/nyhetsbrev/ går via separata servrar.
    Detta för att undvika just dessa svartlistningar. Våra ordinarie SMTP-servrar som nyttjas för webbmail, epostklienter etc har andra IP-adresser än nyhetsbreven.
    Det är starkt rekommenderat att man skickar sina nyhetsbrev via vår nyhetsbrevstjänst då stora utskick via SMTP-servrarna mailcluster.loopia.se kan stoppas om de orsakar köer/störningar.
    //Daniel Ö Loopia Support

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss