Så ökar du trovärdigheten för dina e-postutskick

Illustration av klippan mellan trovärdiga e-postutskick och skräppost

För att lyckas med ditt företag är det viktigt att du från början hittar ett effektivt sätt att med jämna mellanrum prata med dina kunder. En variant som är värd att testa är marknadsföring via e-post. Det blir tyvärr allt vanligare med bedrägerier via just e-post.

För att skicka så trovärdiga e-postutskick som möjligt finns det en del punkter du bör tänka på när du skriver, se vilka dessa är här nedanför.

Använd relevanta och trovärdiga länkar

Använd endast relevanta länkar som hör till sammanhanget i ditt e-postutskick. Det ökar trovärdigheten för ditt företag, och också chansen till klick.

Namnge alltid länkarna i e-postutskicket efter vilken funktion de fyller, t ex “logga in här” som namn åt länken loopia.se/logga-in/. Skiljer sig webbadressen och länkens namn åt rejält kan mottagaren bli fundersam och börja misstänka nätfiske, samtidigt som spamfiltret reagerar.

Låt det ta tid att samla ihop ditt adressregister

Se alltid till att du har fått mottagarens godkännande innan du skickar e-post, annars bryter du mot lagen. Det tar längre tid att samla ihop adressregistret men är värt det i det långa loppet. Det är bättre att ha en mindre lista med mottagare med ett intresse för det du skriver, än en stor lista där ingen tar till sig innehållet. Dessutom är chansen att ditt e-postutskick uppfattas som nätfiske inte lika stor om mottagaren aktivt tackat ja till att få dina nyhetsbrev.

Respektera avregistreringar

E-posten är personlig. Därför är det lätt att känna sig påhoppad om mottagaren avregistrerat sig från företagets utskick som sedan fortsätter att dyka upp. Då finns risken att mottagaren markerar dina mail som spam, vilket snabbt sprids och i slutändan påverkar din möjlighet att skicka e-post. Respektera därför alltid en läsares avregistrering.

Ange seriösa avsändaruppgifter

Skicka dina nyhetsbrev från en seriös e-postadress eller nyhetsbrevstjänst där du kan använda ett professionellt och förtroendeingivande avsändarnamn och/eller e-postadress. Det gör stor skillnad på hur mottagaren uppfattar dig och dina e-postutskick.

Ett tips är att köpa ditt eget domännamn, då får du möjlighet att skapa e-postadresser med ditt företagsnamn i, t ex anna@foretagsnamnet.se istället för anna@gmail.com.

Var också försiktig med…

…att använda specialtecken och enbart stora bokstäver i ämnesraden och att skicka ut nyhetsbrev som innehåller enbart bilder eller länkar. Det väcker misstankar om att något inte står helt rätt till.

Vill du veta mer om e-postmarknadsföring? 

» Så kommer du igång med din e-postmarknadsföring
» Så lyckas du med din e-postmarknadsföring
» Följ upp och bli bättre på din e-postmarknadsföring
» 10 tips till dig som skickar nyhetsbrev via e-post

Kika närmare på Loopias nyhetsbrevstjänst

Du som LoopiaDNS- eller webbhotellskund kan snabbt och enkelt skicka nyhetsbrev till dina kunder med hjälp av Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Läs mer om tjänsten på loopia.se/nyhetsbrev eller kom igång direkt genom att klippa på knappen nedan.

Kom igång med nyhetsbrev

Bilden är lånad från joethegoatfarmer.com.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

En reaktion på “Så ökar du trovärdigheten för dina e-postutskick

  1. Pingback: Så undviker du att dina nyhetsbrev fastnar i spamfiltret - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *