Följ upp och bli bättre på din e-postmarknadsföring

Bra jobbat, du som läst våra tidigare delar i serien om e-postmarknadsföring har förhoppningsvis kommit igång med nyhetsbrev och lärt dig en hel del längs vägen. När du har skickat ett nyhetsbrev genom Get a Newsletter och Loopia skapas en rapport där du kan analysera resultatet av ditt utskick. Rapporten i vårt verktyg innehåller först en summering, som du kan se på bilden nedan, med de viktigaste värdena. För att du ska bli bättre på din e-postmarknadsföring går vi igenom dem var för sig nedan.
Analysverktyget i Loopias nyhetsbrevstjänst gör det lättare för dig att bli bättre på din e-postmarknadsföring.

 

Öppningsfrekvens

Genom att se hur många som öppnat nyhetsbrevet får du feedback på hur lockande din ämnesrad är och hur mycket mottagarna uppskattar dina nyhetsbrev. Generellt sett brukar en öppningsfrekvens över 18% vara bra. Självklart beror det på vilken typ av mottagare du har och när på dygnet du skickar nyhetsbrevet.

Tips! Består dina mottagare mest av hantverkare så kanske det är bäst att skicka klockan 6 på onsdagsmorgonen. Är det däremot övervägande personer anställda på större företag så kanske fredag eftermiddag, precis innan hemgång, är den absolut bästa tidpunkten. Enda sättet för dig att få reda på det är att testa.

Klickfrekvens

Du kan även kolla vilka länkar som var mest populära i ditt utskick och på så sätt lära dig en hel del om dina mottagare. Har du t ex mängder av klick på en artikel du länkat till men inte alls lika många klick på ditt erbjudande kan du testa att ändra erbjudandet för att se om fler nappar. Testa gärna olika erbjudanden och att formulera det på olika sätt.

Avslutade prenumerationer

I varje nyhetsbrev som skickas har mottagaren möjlighet att avsluta sin prenumeration. Att några mottagare avslutar sin prenumeration vid varje skickat nyhetsbrev är normalt. När du skickar ditt första kommer antalet som avslutar att vara något högre än normalt. Kanske förväntade de sig annan information än den du skickade eller om det är länge sedan du frågade om lov så kanske de har glömt bort att de tackat ja till dina nyhetsbrev.

När du har skickat ett par nyhetsbrev så bör antalet avslutade prenumerationer ligga under 0,5%. Ligger du högre än så är det dags att fundera på om du kan förbättra nyhetsbrevet du skickar.

Genom att kontinuerligt jobba med ovanstående punkter kommer du över tid att få ett nyhetsbrev som ständigt blir bättre och som skapar positiva resultat.

Det var sista delen den här serien. Jag hoppas du börjat förstå vilka möjligheter det finns med nyhetsbrev och att du fått en flygande start i kommunikationen med dina kunder. Lycka till med ditt fortsatta skapande av nyhetsbrev!

Kika närmre på Loopias nyhetsbrevstjänst

Du som LoopiaDNS- eller webbhotellskund kan snabbt och enkelt skicka nyhetsbrev till dina kunder med hjälp av Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Läs mer om tjänsten på loopia.se/nyhetsbrev eller kom igång direkt genom att klippa på knappen nedan.

Kom igång med nyhetsbrev

martin-zimmermanInlägget är skrivet av Martin Zimmerman.

Det här är det fjärde och sista inlägget i en serie blogginlägg från vår partner Get a Newsletter. Martin Zimmerman jobbar som VD på Get a Newsletter. Han har över 10 års erfarenhet av att hjälpa företagare att kommunicera bättre och bli mer lönsamma.

Läs övriga delar i serien om e-postmarknadsföring:

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail