Digital marknadsföring – därför är det viktigt att ditt företag syns på webben

En småföretagare som satsar på digital marknadsföring för att få företaget att synas på webben.

Marknadsför du ditt företag på internet? Inte? Utan digital marknadsföring riskerar du att gå miste om potentiella kunder. Hela 98 procent av svenskarna googlar nämligen efter information om företag och deras produkter och tjänster inför ett köp (källa: Svenska företag på webben 2018). Det visar tydligt hur viktigt det är för dig som företagare att låta din verksamhet synas väl på webben med en hemsida.

Läs ytterligare anledningar till varför det är viktigt nedan och ta del av våra tips för att komma igång med ditt företag på webben.

Därför behöver ditt företag synas på webben – tre anledningar

  1. Ditt företag blir synligare bland sökresultaten och därmed lättare att hitta på webben av nya och befintliga kunder.
  2. Dina öppettider och kontaktuppgifter är tillgängliga dygnet runt.
  3. Risken för att potentiella kunder vänder sig till en konkurrent minskar ju mer lättillgängligt ditt företag blir på webben.

Så kommer du igång med företagets digitala marknadsföring

För att komma igång med digital marknadsföring och göra ditt företag synligt på webben rekommenderar vi att du börjar med att:

1. Skapa en hemsida till företaget

Ditt företags hemsida är den mest viktiga delen i din digitala marknadsföring. Den är “navet” dit du styr nuvarande och blivande kunder via sociala medier, annonsering, nätverksträffar, med mera för att förse dem med mer information som till exempel kontaktuppgifter och information om de produkter/tjänster ditt företag erbjuder.

För att skapa en hemsida till ditt företag hos Loopia gör du enligt följande:

  1. Registrera ditt företagsnamn och/eller dina varumärken som domännamn här.
  2. Beställ ett webbhotellspaket där flera populära hemsidesverktyg ingår tillsammans med mycket annat.
  3. Skapa sedan en hemsida till företaget i förslagsvis populära WordPress eller användarvänliga Loopia Sitebuilder (läs mer här om hemsidesverktygen vi erbjuder).

…och därefter:

2. Marknadsför och driv trafik till hemsidan från sociala medier

Använd sociala medier för att driva trafik till din hemsida och interagera med dina följare. Av de företagare som väljer att marknadsföra sig på webben föredrar nästan hälften att använda Facebook (källa: Svenska företag på webben 2018). Näst efter Facebook är sökmotoroptimering, annonsering på Google och Instagram de mest populära kanalerna för marknadsföring.

Många företag väljer en kombinerad lösning för sin marknadsföring på webben där flera olika kanaler används för att nå ut till rätt målgrupp och driva trafik till företagets hemsida. En trygg och säker metod som kan bidra med fler kunder och ökade intäkter så länge hemsidan innehåller relevant information om ditt företag och vad ni erbjuder.

Tips för att komma igång med din digitala marknadsföring på Facebook, Google och Instagram

Facebook

Använd Facebook till att exempelvis dela blogginlägg och produktsidor för att väcka intresset hos potentiella kunder, köra kampanjer av olika slag, annonsera lediga tjänster på företaget, med mera. Ta hjälp av följande inlägg för din företagssida på Facebook:

Google

För att marknadsföra dig på Google kan du välja mellan kostnadsfri sökmotoroptimering eller betald annonsering via Google Ads.

Sökmotoroptimering innebär att du anpassar innehållet på din hemsida efter Googles önskemål för att synas bättre bland sökresultaten. Det kan t ex handla om att mobilanpassa sidan, att fylla den med ord/fraser som är relevanta för din verksamhet eller att installera ett SSL-certifikat för att öka tryggheten för sidans besökare.

Annonsering via Google Ads innebär att du budar på sökord som är relevanta för din verksamhet så att du syns högt upp bland sökresultaten när dina nuvarande och blivande kunder söker på just det ordet eller sökfrasen på Google.

Tips! När du beställer ett webbhotellspaket hos oss på Loopia får du en kupong på 750 kr att annonsera för så att du kan prova och se om det är något för dig. Läs mer här »

Instagram

Instagram kan användas för att skapa en känsla av företaget och stärka varumärket med bilder/videos på produkter, personal, events, mässor, etc. Ta hjälp av följande inlägg för att komma igång med Instagram:

Bilden med sociala medier-loggorna är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *