Marknadsför du ditt företag på internet? Inte? Utan digital marknadsföring riskerar du att gå miste om potentiella kunder. Hela 98 procent av svenskarna googlar nämligen efter information om företag och deras produkter och tjänster inför ett köp (källa: Svenska företag på webben 2018). Det visar tydligt hur viktigt det är för dig som företagare att låta din verksamhet synas väl på webben med en hemsida.
Läs ytterligare anledningar till varför det är viktigt nedan och ta del av våra tips för att komma igång med ditt företag på webben.
Därför behöver ditt företag synas på webben – tre anledningar
- Ditt företag blir synligare bland sökresultaten och därmed lättare att hitta på webben av nya och befintliga kunder.
- Dina öppettider och kontaktuppgifter är tillgängliga dygnet runt.
- Risken för att potentiella kunder vänder sig till en konkurrent minskar ju mer lättillgängligt ditt företag blir på webben.
Så kommer du igång med företagets digitala marknadsföring
För att komma igång med digital marknadsföring och göra ditt företag synligt på webben rekommenderar vi att du börjar med att:
1. Skapa en hemsida till företaget
Ditt företags hemsida är den mest viktiga delen i din digitala marknadsföring. Den är “navet” dit du styr nuvarande och blivande kunder via sociala medier, annonsering, nätverksträffar, med mera för att förse dem med mer information som till exempel kontaktuppgifter och information om de produkter/tjänster ditt företag erbjuder.
För att skapa en hemsida till ditt företag hos Loopia gör du enligt följande:
- Registrera ditt företagsnamn och/eller dina varumärken som domännamn här.
- Beställ ett webbhotellspaket där flera populära hemsidesverktyg ingår tillsammans med mycket annat.
- Skapa sedan en hemsida till företaget i förslagsvis populära WordPress eller användarvänliga Loopia Sitebuilder (läs mer här om hemsidesverktygen vi erbjuder).
…och därefter:
2. Marknadsför och driv trafik till hemsidan från sociala medier
Använd sociala medier för att driva trafik till din hemsida och interagera med dina följare. Av de företagare som väljer att marknadsföra sig på webben föredrar nästan hälften att använda Facebook (källa: Svenska företag på webben 2018). Näst efter Facebook är sökmotoroptimering, annonsering på Google och Instagram de mest populära kanalerna för marknadsföring.
Många företag väljer en kombinerad lösning för sin marknadsföring på webben där flera olika kanaler används för att nå ut till rätt målgrupp och driva trafik till företagets hemsida. En trygg och säker metod som kan bidra med fler kunder och ökade intäkter så länge hemsidan innehåller relevant information om ditt företag och vad ni erbjuder.
Tips för att komma igång med din digitala marknadsföring på Facebook, Google och Instagram
Använd Facebook till att exempelvis dela blogginlägg och produktsidor för att väcka intresset hos potentiella kunder, köra kampanjer av olika slag, annonsera lediga tjänster på företaget, med mera. Ta hjälp av följande inlägg för din företagssida på Facebook:
- Gör det enkelt att dela dina inlägg och 13 ytterligare tips för att öka företagets synlighet på Facebook
- Välj en egen sidmall och få ut mer av din företagssida på Facebook
- Hemsida vs Facebook – därför behöver ditt företag båda delarna
För att marknadsföra dig på Google kan du välja mellan kostnadsfri sökmotoroptimering eller betald annonsering via Google Ads.
Sökmotoroptimering innebär att du anpassar innehållet på din hemsida efter Googles önskemål för att synas bättre bland sökresultaten. Det kan t ex handla om att mobilanpassa sidan, att fylla den med ord/fraser som är relevanta för din verksamhet eller att installera ett SSL-certifikat för att öka tryggheten för sidans besökare.
- On-page SEO guide: Sökmotoroptimering som gör dig synlig på webben
- SEO-ordlista – viktiga ord och begrepp att känna till
- 5 tips för att sökmotoroptimera din WordPress-sida
Annonsering via Google Ads innebär att du budar på sökord som är relevanta för din verksamhet så att du syns högt upp bland sökresultaten när dina nuvarande och blivande kunder söker på just det ordet eller sökfrasen på Google.
Tips! När du beställer ett webbhotellspaket hos oss på Loopia får du en kupong på 750 kr att annonsera för så att du kan prova och se om det är något för dig. Läs mer här »
- Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?
- Få fler kunder med sökmotorannonsering
- Nå nya kunder med Google Ads
Instagram kan användas för att skapa en känsla av företaget och stärka varumärket med bilder/videos på produkter, personal, events, mässor, etc. Ta hjälp av följande inlägg för att komma igång med Instagram:
- Instagrams 13 senaste funktioner – har du koll på allihop?
- Företagsprofil på Instagram – vad är det och hur växlar jag till det?
- Optimera ditt företags Instagramprofil och få fler följare
Bilden med sociala medier-loggorna är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.