SEO för verkliga människor (inte pingviner eller robotar)

Du har lanserat din nya hemsida, optimerat för sökorden du vill synas på, och ändå är det väldigt få klick och nästan ingen konvertering. Vad har blivit fel?

Är du säker på att du har byggt innehåll som följer dina besökares beteende? 

Tänk dig att du planerar en SEO-strategi, och att du inte börjar med listor över “magiska sökord” utan med riktiga människors beteende. Ungefär som att laga mat baserat på vad din familj gillar att äta, och inte bjuda på anklevermousse för att tv-kocken säger att det är den bästa anklevermoussen någonsin (märk väl att du aldrig ska äta anklevermousse: det absolut värsta jag ätit!).

Många SEO-strategier börjar med ett huvudsökord och sedan letar man efter variationer. Men tänk om vi vände på det och skapade SEO för verkliga människor istället? Började med hur riktiga kunder faktiskt beter sig, vilka frågor de ställer och vilket språk de använder, och lät det styra innehållet? I det här inlägget får du veta hur du skapar innehåll som människor vill läsa – och som Google älskar.

Titta hellre på kundbeteende än sökvolymerna

Kunder beter sig på förutsägbara sätt beroende på sammanhang, tid, enhet och syfte. Två personer kan söka “laserskrivare”, men med helt olika mål.

Rikke sitter på kontoret och vill jämföra olika modeller, läsa testresultat och kolla driftskostnader.

Anja står i elektronikbutiken med mobilen i handen och vill bara veta “är det här en laserskrivare eller bläckstråleskrivare?” eller “vad säger andra om den här skrivaren?”.

Samma sökterm, helt olika intentioner. Då blir det knasigt att servera samma typ av innehåll till båda. Google märker också ofta att samma sökord döljer flera intentioner och belönar innehåll som faktiskt möter dessa olika behov.

Hur du samlar in riktigt användbar beteendedata

För att veta vad och hur du ska skriva ditt innehåll, behöver du veta mer om hur ditt innehåll konsumeras idag. Du vill skapa content som matchar inte bara vad folk söker, utan också hur de konsumerar.

GA4 kan fortfarande vara hjälpsam

Jag är nog en av många SEO-experter som anser att GA4 bara blir sämre och ger mer tvetydig spårning. Men i det här fallet kan du faktiskt få lite fin data att jobba med. 

Se över flödet på din hemsida: var hoppar folk av och lämnar sajten? Vilka sidor visar mest engagemang från besökarna, var spenderar de mest tid?

Du kanske till och med kan dela upp engagemang i olika tider och format för att passa din målgrupp: 

  • Desktop på arbetstid: De kanske vill ha fler guider, jämförelser eller case studies?
  • Mobilen under pendlingstider och på kvällen: Snabba svar, korta guider och betyg
  • Sitter på helgen: Mer tid att grotta ned sig även i kompletterande innehåll som du kan lägga på andra sidor och internlänka till

Search Console – titta på hög exponering, få klick

I Search Console kan du se vilka sökfrågor folk använder, och ofta upptäcker man intressanta long-tail sökord och frågor du ännu inte täcker. En sak du kan göra är att strunta i klick, kolla på höga exponeringar. Höga exponeringar visar att Google tror att användarna ska gilla innehållet, men ingen klickar. Du kanske inte möter sökintentionen så väl som du tror?

Google Search Console

Ignorera inte det sociala och slangord

Twitter, Reddit, LinkedIn. Där folk är ofiltrerade och använder sitt vanliga vardagsspråk. Om någon skriver “min laserskrivare blinkar rött, vad betyder det?”, då är det en perfekt fras att bygga innehåll kring. 

Prata med din support och kundtjänst

Kundtjänst pratar direkt med kunderna. Vad klagar de på? Vilka frågor ställs ofta? Om du får 20 frågor i månaden som “kan jag ladda ned manualen någonstans?”, då är det ett tecken på att informationen är svår att hitta. Så skapa en tydlig sida för manualer, och skriv ett inlägg som beskriver hur man hittar rätt dokument. Det låter enkelt, men kunder älskar när något som frustrerat dem plötsligt blir lätt.

Heat maps för att fånga upp mönster

Med verktyg som Hotjar eller Microsoft Clarity får du se exakt var folk klickar, scrollar och var de lämnar sidan. Här kan du hitta platser där användare fastnar, eller möjligen att de spenderar tid på innehåll/funktioner du inte trodde var så intressanta eller nödvändiga!

SEO från kundens perspektiv

Att göra SEO utifrån kundbeteende handlar inte om att kasta bort sökord och sökvolymer. Det handlar om att se bortom dem, att se människan bakom varje sökning. När du förstår vad människor verkligen vill och använder deras språk blir innehållet relevant, trafiken bättre och konverteringarna naturliga.

Dina kunder säger redan vad de söker efter, du behöver bara lyssna.


Caroline Danielsson, SEO-expert

Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson

Caroline Danielsson är Head of SEO på Brath – en norrländsk marknadsföringsbyrå med kontor i Örnsköldsvik och Stockholm. Caroline har jobbat med SEO i 11+ år. Hon har skapat en SEO-skola på YouTube för nybörjare, talar gärna på event och mässor, samt skriver SEO-tips för novis och proffs på sin LinkedIn. Under sina år inom SEO har Caroline samarbetat med allt från enmansföretag till internationella koncerner inom B2B och B2C.

“Det bästa och jobbigaste med SEO är att det förändras hela tiden!”

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss