5 ställen att lägga in nyckelord på din hemsida

Det är mer eller mindre omöjligt att prata om bra sökmotoroptimering – SEO – utan att prata om nyckelord. Nyckelorden hjälper sökmotorerna att förstå din hemsidas innehåll och är centrala för att matcha användarnas söktermer med bästa möjliga resultat. En stor del av ditt SEO-arbete består av att analysera nyckelord och att optimera din hemsida med dem. I det här inlägget hjälper vi dig med det sistnämnda, genom att gå igenom 5 ställen du kan lägga in nyckelord på din hemsida!


1. I sidtiteln

Sidtiteln visas i din webbläsares fönster eller flik när du är inne på en hemsida, men används också i de allra flesta fall som titel i sökresultaten. Både sökmotorer och besökare använder sidtiteln för att bedöma hur relevant din hemsida är för en specifik sökning. Bedöms den som relevant kommer den synas i sökresultaten och användarna kommer att klicka sig in på din hemsida. Sidtiteln är därför viktig för två stora rankingfaktorer – relevans och klickfrekvens (CTR). Genom att använda nyckelordet i sidtiteln förstår användarna att din hemsida är relevant och de kommer välja dig i sökresultaten.

För bästa resultat bör du använda ditt nyckelord i början av din sidtitel, men om ditt nyckelord är en längre fras kan det låta onaturligt. Då kan du istället försöka ha med så mycket av frasen som möjligt, så tidigt i sidtiteln som möjligt. Det allra bästa är dock att fokusera på titelns naturliga flöde och läsbarhet – det hjälper din klickfrekvens.

2. I metabeskrivningen

Den korta beskrivningen av din hemsidas innehåll som användarna ser i sökresultaten används faktiskt inte för att ranka din hemsida. Så varför ska du optimera den med ditt nyckelord? Av precis samma anledningar som du ska ha med ditt nyckelord i din sidtitel! Metabeskrivningen hjälper användarna att bedöma om din hemsida är relevant för deras sökning, och kan därmed locka in besökare. Och klickfrekvensen ÄR en viktig rankingfaktor – så att optimera metabeskrivningen med ditt nyckelord är bara logiskt.

Det finns ingen garanti att sökmotorerna använder den metabeskrivning du själv har tagit fram. Genom att använda ditt nyckelord ökar du däremot chanserna att din egen beskrivning används istället för en som sökmotorn väljer. Lägg gärna in nyckelordet så tidigt i beskrivningen som möjligt, men fokusera mer på textens läsbarhet än nyckelordets placering.

3. I rubrikerna

Rubrikerna i sig har ingen direkt påverkan på din sökmotoroptimering, men det finns indirekta SEO-fördelar med en välstrukturerad hemsida. Sökmotorer använder sig nämligen av din bounce rate – avvisningsfrekvens – för att avgöra om din hemsida är relevant för ett nyckelord. Ju längre du lyckas hålla kvar dina besökare på din hemsida, desto lägre bounce rate – och desto mer relevant anses din hemsida vara av sökmotorerna. I genomsnitt har du 10 till 20 sekunder på dig att övertyga en besökare att stanna kvar på din hemsida. Genom att strukturera innehållet med tydliga rubriker som vägleder dina besökare genom ditt innehåll gör du det enkelt för dem att hitta det de letar efter – och får dem att stanna kvar längre. 

Rubrikerna ger dig ett naturligt tillfälle att använda ditt nyckelord och gör det tydligt för besökaren var i ditt innehåll de hittar det de letar efter. Använd alltid ditt nyckelord i din huvudrubrik (det vill säga sidans H1-tagg) och sikta på att använda det i cirka 30-75% av sidans underrubriker (sidans H2-taggar). Det allra viktigaste är dock att det känns naturligt att använda ditt nyckelord i rubriken och att du inte lägger in nyckelordet bara för att du borde göra det.

4. I brödtexten

Att använda nyckelordet i den löpande texten är en självklarhet – det är ju trots allt en av sökmotoroptimeringens grundpelare. Men visste du att det är en nackdel att använda ditt nyckelord både för många och för få gånger? Har du med nyckelordet för många gånger blir texten repetitiv och svår att läsa. Har du med nyckelordet för få gånger uppfatats hemsidan som irrelevant. Båda kan leda till att din hemsida rankas ner i sökresultaten. Så hur många gånger är lagom?

En generell riktlinje att sikta på är en nyckelordsdensitet – det vill säga hur ofta nyckelordet förekommer – på runt 3-5%. Det innebär att ditt nyckelord förekommer 3 till 5 gånger i en text som är 100 ord lång. Är ditt nyckelord en längre fras kan du använda den mer sällan, eftersom en längre fras är svårare att få med flera gånger på ett naturligt sätt. Ett tips är att använda nyckelordet i både det första och sista stycket, eftersom det är ett naturligt sätt att knyta ihop din brödtext och få med ditt nyckelord.

5. I länktexten

Länktexten – det vill säga den klickbara texten besökare ser – förankrar dina länkar i ditt innehåll på ett naturligt sätt. En bra länktext innehåller nyckelordet för den länkade sidan och talar om för dina besökare vad de kan förvänta sig om de klickar på länken. Dessutom hjälper den sökmotorerna att tyda innehållet på den länkade sidan och bygger upp sidans relevans för nyckelordet i sökresultaten. 

Din länktext ska alltså innehålla nyckelordet för sidan du länkar till, men det viktigaste är att länktexten inte stör läsbarheten i det övriga innehållet. Skriv innehållet, inklusive länktexterna, för besökaren och inte för sökmotorerna. Håll länktexten kort – gärna runt 5 ord – och undvik länktext som inte säger något om innehållet, som till exempel “Läs mer” eller “Klicka här”. 


Vill du veta mer om sökmotoroptimering?

Då kan du läsa något av våra andra blogginlägg om SEO! Vi har valt ut 3 inlägg du kan börja med:

Hur synlig är din hemsida idag?

Gör en kostnadsfri analys av din hemsida!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss