7 SEO-trender för 2023

Nya algoritmuppdateringar och teknologiska trender gör att sökmotoroptimering är i ständig förändring – vilket gör SEO otroligt intressant att jobba med! Under de senaste åren har Google allt mer satt användarens upplevelse i fokus, med mer pålitliga, hjälpsamma och relevanta sökningar. Om din innehållsstrategi är att driva mycket trafik till dina hemsidor med hjälp av enkla SEO-lösningar, utan att ta hänsyn till vad användaren faktiskt vill se, är det alltså hög tid att tänka om. Här är 7 SEO-trender och nyheter som ökar dina chanser att lyckas med din sökmotoroptimering under 2023.

1. Värdeskapande i fokus

Om Googles algoritm fokuserar på användaren – ja, då behöver du också göra det. Under 2023 är det därför viktigt att skapa värde för användaren, genom bra innehåll som du kan stå för. Du får dessutom användarna att stanna kvar längre på din sida, vilket ger dig chansen att inte bara förvandla trafiken du har till potentiella kunder och ökad försäljning, utan även klättra på Google och öka den totala trafiken.

✔️ Börja med att se över och uppdatera befintliga sidor som inte har uppdaterats på länge. Därefter ser du till att allt nytt innehåll du tar fram skapar värde för användaren på riktigt, och inte bara uppfyller en mossig checklista för SEO.

2. Din erfarenhet blir viktigare

I december 2022 utökade Google sin E-A-T-akronym (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) med ytterligare ett E – Experience. Akronymen är framtagen för att avgöra en hemsidas kvalitet, och har under de senaste åren varit en bra riktlinje för effektiv SEO. Förenklat innebär tillägget helt enkelt att innehållsskaparen har erfarenhet av det innehållet handlar om, vilket ökar innehållets pålitlighet.

Akronymens fyra komponenter är olika viktiga beroende på vad du söker efter, och betonas olika om du söker på till exempel en lagtext eller en demo av en SaaS-produkt. Däremot har Google förtydligat att pålitlighet är den viktigaste komponenten – utan pålitlighet har en hemsida alltid låg E-E-A-T. 

✔️ Se över befintligt innehåll på din hemsida och uppdatera det som är värt att ha kvar. Sådant som har låg E-E-A-T kan du med fördel ta bort. Tänk igenom nytt innehåll, så att du visar din eller ditt företags erfarenhet, expertis, auktoritet och pålitlighet.

3. Vikten av externa länkar minskar

I december 2022 rullade Google ut sin senaste spamuppdatering, som bland annat omfattar länkar av låg kvalitet och uppenbart köpta länkar. Genom att förhindra så kallat länkspam – det vill säga länkar som används på en hemsida för att manipulera sökrankingen istället för att skapa värde för användaren – hoppas Google kunna förbättra sökresultatens kvalitet och relevans, och skapa en mer pålitlig miljö online.

✔️ Se över befintligt innehåll på din hemsida och försäkra dig om att du följer Googles länk-rekommendationer. Förlita dig inte på externa länkar – fokusera på att skapa bra innehåll istället. Känns det naturligt att lägga till en länk? Då kan du göra det.

4. Kraven på prestanda ökar

Även om Google först och främst prioriterar hemsidor med riktigt bra innehåll och information, har även användarnas sidupplevelse blivit en viktig rankingfaktor. Kraven på hur din hemsida presterar kommer därför bara fortsätta öka, framförallt ju fler sidor det finns med liknande innehåll. Under 2023 bör du alltså både ta fram riktigt bra, värdeskapande innehåll och se till att din hemsida möter Googles rekommendationer när det kommer till prestanda.

✔️ Testa din hemsida i Google PageSpeed Insights, även om du har testat den tidigare. Det är alltid bra att analysera hemsidans prestanda och få eventuella förbättringsförslag, eftersom kraven på prestanda hela tiden ökar.

Resultat i Google PageSpeed Insights

5. Google Universal Analytics går i graven

Det digitala mätverktyget Google Universal Analytics (UA) har i takt med de senaste årens tekniska utveckling blivit allt mer föråldrat. Därför lanserades Google Analytics 4, som arbetar med en händelsebaserad och användarcentrerad datamodell som inte är lika beroende av cookies. De två verktygen har existerat parallellt under ett par år, men den 1 juli 2023 är det alltså dags för Google Universal Analytics att gå i graven.

Kom ihåg! GA4 är inte bakåtkompatibel, eftersom GA4 samlar in data på ett helt annat sätt än UA. Den data du tidigare har samlat in via UA kommer alltså inte synas i GA4, och kan inte jämföras rakt av. Din UA-data finns dock tillgänglig för nedladdning i minst 6 månader efter 1 juli 2023.

✔️ Börja använda GA4 redan nu, både för att bekanta dig med det nya verktyget och för att inte gå miste om trafik och konverteringar att jämföra med. Efter den 1 juli 2023 är det bra om du sparar ner din UA-data, eftersom den försvinner förr eller senare.

6. Zero Click-sökningar ökar

Snabba och relevanta svar direkt i sökresultaten – så kallade Zero Click-sökningar – ligger i linje med Googles användarfokus, men gynnar inte dig eftersom det också minskar den totala trafiken till din hemsida. Det finns dock några olika sätt att jobba med så kallade Zero Click-sökningar istället för emot dem:

Featured Snippets

En förhandsvisning av den länk Google tycker ger det mest relevanta svaret på användarens sökfras, som “Andra har också frågat”. Det är ingen garanti att just din hemsida syns, men arbeta med relevanta svar på utvalda sökfraser för att öka chanserna.

Strukturerad data

Ett sätt för Google att enklare förstå innehållet hos din hemsida. Möjliggör utökade sökresultat, som en FAQ i anslutning till din hemsida i sökresultaten, men är inte garanterade.

Long Tail-sökord

Längre, mer specifika sökord och -fraser, ofta med lägre konkurrens. Kan kännas mer logiska att arbeta med om sökresultaten redan visar en Featured Snippet. Kan du byta fokus på sidan, lägga till nytt innehåll för alternativa användarsyften eller fokusera mer på Long Tail-sökord?

Strukturerad data i utökat sökresultat

✔️ Fundera på hur du kan synas i Zero Click-sökningar. Kan du lägga till strukturerad data för att skapa utökade resultat? Kan du optimera ditt innehåll för att plockas upp i Featured Snippets? Är det dags att börja jobba med längre, mer specifika sökord och -fraser?

7. AI-skapat innehåll

AI-skapat innehåll har varit ett hett samtalsämne den senaste tiden. Exakt vad AI får för konsekvenser för sökmotoroptimering återstår att se, men än så länge värdesätter Google “mänskliga” insatser och kommer med uppdateringar som motarbetar AI-skapat innehåll. Huvudregeln fortsätter därför vara “Tänk på användaren först”. Skapar AI bättre innehåll och upplevelser för användaren än du är det givet att du ska använda det. Om inte kan AI ge dig idéer och inspiration, och hjälpa till att skapa titlar, koncisa metabeskrivningar och innehållsstrukturer. Driver du en e-handel? Då kan du kanske spara in mycket tid på att låta AI skapa alla produkttexter.

✔️ Fundera på om, hur och var du kan använda dig av AI-skapat innehåll för att till exempel spara in tid eller få nya idéer. Om inte annat kan det vara kul att testa!

Summering av SEO-trender för 2023

För varje år som går blir det bara tydligare att fulknep och genvägar inte längre hör hemma inom SEO. Vi älskar att det blir svårare att göra sökmotoroptimering riktigt bra! För att vinna din sökmotoroptimering under 2023 behöver du ha samma användarfokus som Google och tänka mer på hela användarupplevelsen – från innehåll och copy till sidprestanda och laddningstid.


3 inlägg för dig som vill veta mer om SEO


Inlägget är skrivet av Nils Fridlund 

Nils är VD på Sunbird, en SEO-byrå som jobbat med sökmotoroptimering i över 10 år. Med en smittsam nyfikenhet och ett brinnande intresse för konkreta resultat, beskriver sig Nils som en passionerad SEO-expert och growth hacker.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss