Så skapar du Call-to-Actions som ökar din försäljning

Skapa CTA som ökar försäljningenOavsett om du vill att din hemsidas besökare ska beställa en produkt eller läsa ett blogginlägg så är det viktigt att göra det enkelt för besökaren att ta handling och agera. Det gör du med hjälp av Call-to-Actions. Här nedanför har vi samlat 8 tips för att skapa Call-to-Actions som ökar försäljningen via din hemsida/webshop.

Vad är en Call-to-Action (CTA)?

Call-to-Actions är en kort mening som berättar vad det är du vill att din hemsidas besökare ska göra och som uppmanar dem till att agera. Det kan t ex vara en knapp eller länk som leder till ett kontaktformulär eller ett fält där besökaren kan skriva in sin e-postadress för att anmäla sig till ditt nyhetsbrev.

Så skapar du Call-to-Actions som ökar din försäljning – 8 tips

1. Bestäm vad ditt mål med hemsidan är

Vad vill du att besökare till din hemsida ska göra? Svaret på frågan är också första steget i hur du ska formulera och utforma dina CTA’s. Ditt mål och den eller de åtgärder du uppmuntrar dina besökare att agera på bör matcha varandra. Om din hemsida t ex har för avsikt att sälja webbhotell kommer åtgärden vara att beställa ett webbhotellspaket och din CTA något i stil med “Beställ ett webbhotellspaket direkt”.

2. Ta reda på vad dina besökare förväntar sig

Vad gör dina besökare på din hemsida? Vad hoppas de åstadkomma? Ta reda på vad dina besökare förväntar sig när de besöker din hemsida och ha det i åtanke när du utformar dina CTA’s.

Försök också att öka tryggheten hos dina besökare genom att t ex visa upp referenser från nöjda kunder på hemsidan. Ser dina besökare att många andra är nöjda ökar chansen för att de också vill testa det du erbjuder.

3. Utforma CTAs som inte går att missa

Allt jobb som du lägger på att skapa grymma CTAs kommer att vara förgäves om ingen ser och följer dem på din hemsida. Så här får du dina CTAs att synas tydligt:

  • Använd starka färger som fångar uppmärksamheten hos dina besökare (gäller CTAs som utformats som knappar).
  • Fördela CTAs och brödtext proportionellt. Fyller du hela sidan med knappar och/eller länkar kommer de konkurrera med varandra och förvirra dina besökare.
  • Se till att det finns utrymme runt omkring dina CTAs så att de lyfts fram bland övrigt innehåll.

4. Håll nere antalet CTAs per sida

I vissa fall kan du vara intresserad av att få din hemsidas besökare att göra mer än en sak. Då kommer du att behöva fler än en CTA på din hemsida. Här är det viktigt att inte låta dem konkurrera med varandra genom att antingen låta en av dem vara mer framträdande eller genom att placera dem på olika sidor.

5. Håll texten kort och koncis

Beskriv vad det är du vill att besökaren ska göra med några få ord, t ex “Ladda ner kopia”, “Beställ webbhotell” eller “Prenumerera på vårt nyhetsbrev”. Dina CTAs behöver inte vara lika beskrivande som t ex produktinformationen. Så länge du ser till att övrig text på hemsidan besvarar de frågor som dina besökare kan tänkas ha om ditt företag och det ni erbjuder är det helt okej att hålla dem kortfattade.

6. Sätt lite tidspress

För att dina besökare ska agera direkt och inte tänka för mycket eller för länge kan du prova att lägga till ord som ”nu”, “direkt” och “idag” i dina CTAs. Det kan ge dem en känsla av att det är bråttom och att de bör passa på nu.

7. Mät och analysera dina CTAs

Att mäta och analysera hur dina CTAs fungerar är viktigt för att ta reda på om något behöver förbättras för att öka din försäljning. Detta kan till exempel göras med analysverktyget Google Analytics där du bland annat kan se om dina besökare följer dina CTAs och om de genomför en beställning eller inte i samband med det.

8. Testa och förbättra

Efter att ha mätt och analyserat dina CTAs har du den kunskap som krävs för att experimentera, jämföra och förbättra dem. Din analys kanske visar att en särskild färg ger fler klick än andra, eller att formuleringen ”Köp nu” är effektivare än ”Köp direkt”. Då kan du gott justera dem och se om det gör någon skillnad.

Om du har många besökare till din hemsida kan du göra så kallade A/B-tester för att testa två olika versioner av en sida och se vilken som ger bäst resultat. Använd verktyg som t ex Google Optimize för att få hjälp med att reda ut vilken version som är bäst. Tänk på att du rekommenderas att få in 250 konverteringar per version för att kunna ta fram ett rättvist resultat. Har du ett lågt antal besökare på sidan kan det dessvärre ta riktigt lång tid.

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *