Lokal SEO-checklista | Allt du behöver veta för att ranka lokalt

Lokal SEO syftar på en mängd olika metoder du kan använda för att synas bättre i lokala sökningar. För att nämna ett par av de många aktiviteterna inom lokal SEO finns optimering av din Google Business Profile, strukturerad data, sociala medier, sökordsoptimering och kundrecensioner. Här får du veta hur vi rekommenderar dig att jobba med lokal SEO, fördelarna med det och vem det är allra viktigast för. Mycket av innehållet är relevant för all SEO, men det är även relevant inom lokal SEO.

Innehåll


Lokal SEO-checklista

Här är en SEO-checklista som är specifik för lokal SEO:

On-page SEO

NAP-konsistens

NAP står för ”number”, ”address” och ”phone”. Kontrollera att verksamhetens namn, adress och telefonnummer är korrekt angivna och konsekventa över hela din hemsida. Detta kan låta självklart, men det är väldigt många som råkar glömma att hålla denna information uppdaterad ifall de till exempel har flyttat. Se till att kolla:

  • Sidhuvudet
  • Sidfoten
  • Kontaktinformationen
  • Lokala sökresultat

Skapa innehåll som är relevant lokalt

  • Skapa innehåll för din lokala målgrupp. Att skapa generellt innehåll är bra också, men om du vill fokusera på kunder i närområdet behöver du göra content specifikt för dem.
  • Använd lokala sökord naturligt i ditt innehåll. Exempel på detta är stads- och ortnamn eller andra termer som är särskilda för just där din verksamhet befinner sig.

Teknisk SEO

  • Snabb laddningstid. Google och andra sökmotorer föredrar sidor som laddar snabbt.
  • Mobilvänlig. 64% av alla sök görs genom en mobiltelefon. Är din sida inte mobilanpassad kommer alltså en stor del av dina besökare ha en mindre bra upplevelse på din sida.
  • Tydlig webbplatsstruktur. Ju lättare det är för sökmotorers crawlers att navigera din sida, ju lättare blir det för Google att förstå innehållet. En tumregel är att varje sida på hemsidan ska vara tillgänglig genom max tre klick från startsidan. Om du kan säkerställa detta är det stor sannolikhet att din sida kommer att vara lätt att navigera för de flesta.

Sökordsanalys

Identifiera relevanta sökord som din målgrupp använder. Använd verktyg som Google Keyword Planner eller Ahrefs för att få en lista på nyckelorden du och dina konkurrenter rankar på.

Det finns två sorters sökord; huvudtermer och long-tail nyckelord. Huvudtermer är oftast korta och generella sökord som består av ett eller två ord. De har ofta en ganska hög sökvolym. Exempel på huvudtermer kan vara ”restaurang stockholm” eller ”hotell göteborg”. Eftersom dessa termer är generella är konkurrensen också högre. Det är därför svårt att ranka på dessa om man inte är villig att lägga tid på det. Men de är samtidigt de viktigaste sökorden och det är ofta värt investeringen att ranka på dem.

Long tail-nyckelord är längre och mer specifika sökfraser som vanligtvis består av tre eller flera ord. Dessa nyckelord har ofta en betydligt lägre sökvolym jämfört med huvudtermer, men är mindre konkurrensutsatta och mer riktade mot en specifik publik eller avsikt. Exempel på long tail-nyckelord kan vara ”bästa vegetariska kokboken för nybörjare” eller ”billiga hotell i Stockholm nära centralstationen”. Hemsidor som optimerar för long tail-nyckelord kan ofta uppnå bättre placeringar i sökresultat för dessa specifika fraser, vilket leder till mer relevant trafik och potentiellt högre konverteringsgrad.

En bra och enkel strategi är att skriva in huvudfrasen i Google och se vilka relaterade termer folk söker på. Genom denna metod kan du få en stor mängd sökord. Du kan alltså använda dina huvudtermer för att hitta long-tails. Här ser ni förslag på söktermer efter att jag skrivit in frasen ”restaurang stockholm” i sökfältet utan att genomföra söket. Dessa är exempel på long tail-sökord som kan vara värda att undersöka.

Förslag på söktermer för frasen "restaurang stockholm"

Innehållsoptimering

  • Optimera befintligt innehåll och skapa nytt innehåll med relevanta sökord. Har du ett gammalt blogginlägg som var skrivet för ett av era viktigaste lokala nyckelord? Skriv om artikeln och ompublicera den. Detta gör att du sparar tid då du inte måste skriva ett helt nytt inlägg, samtidigt som ditt innehåll blir fräschare och mer relevant.
  • Använd en tydlig struktur med rubriker och underrubriker. Se till att varje sida har en H1:a, ett par H2:or och så vidare. Detta gör det lättare för sökmotorn att förstå innehållet och vilken del av texten som är viktigast.
  • Inkludera bilder och videor. Rörligt media är något som människor älskar. Har du relevanta bilder eller kanske en instruktionsvideo för en av era produkter? Lägg upp det på sidan! Se till att optimera bilder och videor korrekt. Använd rätt format för bilder och se till att videor är inbäddade för att undvika att sidans laddningstid försämras avsevärt. För bästa resultat, ladda upp videor på plattformar som YouTube eller Vimeo och integrera dem därifrån.

Meta-optimering

Var medveten om att för långa beskrivningar kommer att skäras av och därför inte syns bland sökresultaten. Hur många tecken du kan använda beror på antalet pixlar och inte antalet bokstäver. Därför finns det inte ett exakt svar kring hur lång beskrivningen kan vara, men sikta på 155 tecken. Då kommer hela beskrivningen synas utan problem.

Intern länkning

Skapa länkar mellan relevanta sidor på din hemsida. Det gör att sökmotorn får bättre koll på sammanhangen mellan innehållet på din sida.

Schema Markup

Implementera Schema Markup för att ge sökmotorerna mer information om ditt innehåll. Schema Markup kan ses som en översättare för sökmotorer som tydliggör en sidas struktur. Ange företagsinformation som till exempel adress, telefonnummer, öppettider och recensioner.

Off-page SEO

Länkbyggande

  • Få länkar från relevanta och auktoritära hemsidor. Bloggare eller frilansande journalister är ofta öppna för samarbeten. Så om du kan framställa en artikel eller undersökning som de kan tänkas vara intresserade av kan det alltid vara värt att testa.
  • Gästbloggning. Om det finns en blogg inom din bransch som är öppen för gästbloggning borde du absolut ta kontakt. Detta är en perfekt möjlighet att nå ut till fler inom branschen och även eventuellt få en länk från en relevant sida.

Sociala medier

  • Var aktiv på sociala medier och skapa engagemang med din målgrupp. Detta gör att fler får upp ögonen för dig.
  • Dela relevant innehåll. Dina följare följer oftast dig av en anledning. Se till att skapa innehåll i linje med vad ditt varumärke står för och som är relevant för målgruppen.
  • Svara på recensioner och kommentarer. Detta bygger engagemang.

Vad är en mobilanpassad hemsida?

En mobilanpassad sida är en sida som är designad och optimerad för att prestera bra på mobiltelefoner. Google använder mobiltelefon när de crawlar en sida. Hur bra de rankar din sida kommer alltså att bero på hur bra den presterar på en mobiltelefon.

Använd ett verktyg som till exempel PageSpeed Insights för att ta reda på vad som kan förbättras på sidan rent tekniskt. Microsoft Clarity är ett verktyg som låter dig se hur besökare ser och interagerar med sidan. Om du märker att man till exempel måste scrolla en bra bit innan sidans viktigaste innehåll är det något som måste ändras. Du vill ha det viktigaste innehållet så högt upp som möjligt.

Optimera Google Business Profile för lokala sökningar

Google Business Profile (tidigare ”Google My Business”) är ett verktyg som låter dig kontrollera hur din verksamhet ser ut bland sökresultaten. Genom att optimera din profil kan du ge potentiella besökare en bättre bild av vad du erbjuder och engagera dig med dina kunder. Att optimera din Google Business Profile är därför något att prioritera. Det är även Google Business Profile som låter dig synas på Google Maps, vilket inom lokalt sök är väldigt viktigt.

Vem behöver lokal SEO?

Kort svar – alla behöver lokal SEO. Det är dock inte lika viktigt om din tjänst är helt digital. Driver du till exempel en webbshop eller en blogg där det inte spelar någon roll var trafiken kommer ifrån är lokal SEO inte lika viktigt som om du erbjuder en fysisk tjänst.

Oavsett vilken sorts verksamhet du har rekommenderar vi dig att lägga tid på lokal SEO. Den enda skillnaden är egentligen när det ska prioriteras. Har du en restaurang är det bland de allra första sakerna du ska göra, men är det en e-handel är de andra delarna av SEO något som borde göras före.


Inlägget är skrivet av William Öhman
William är SEO-specialist på Buildahome Webbyrå. Innan han utbildade sig inom dataanalys studerade han Interaction Design samt engelsk lingvistik och litteratur. Han har ett stort intresse främst för teknisk SEO och att på andra sätt förbättra användarupplevelsen på din hemsida. På fritiden håller han på med musik och och gillar att läsa.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss