Intervju med Loopia-partner: Kreativ själ vars höga kompetens och öga för kvalitet har blivit ett signum i branschen

Oddkommunikation är den kreativa byrån som styr upp dina projekt med stort lugn och enastående kompetens.

Det här är den tolfte delen i min löpande serie där jag intervjuar Loopias partners för att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig själv att kasta dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel.

Den här gången är det dags för den kreativa allkonstnären Nina Möller på Oddkommunikation i Växjö. Varje gång jag ringer Nina så sätter jag mig upp i stolen lite extra, det säger en hel del om den respekt jag känner för henne.

Intervju med Loopia-partnern Nina Möller från Oddkommunikation.

Så vem är egentligen den kreativa själen Nina?

När jag inte jobbar, är med familjen eller tränar på gymmet så hittar man mig antingen i skogen med hunden och kameran eller jobbandes med några av mina sidoprojekt. Just nu är det e-handeln, byNina.se och onlineutbildningar inom digital kommunikation (utb.oddkommunikation.se) som jag pysslar med vid sidan av kundernas projekt. Men jag har flera nya projekt på gång. Det är alltid ett virrvarr med idéer som figurerar i tankarna. Det ihop med livet som småbarnsförälder och egen företagare gör att jag sällan är sysslolös…

Onlineutbildningar inom digital kommunikation ligger verkligen rätt i tiden, berätta lite mer om dem.

Det är något som jag kommer att satsa mer och mer på. Målet är att skapa en utbildningsportal (http://utb.oddkommunikation.se) med både lite mer avancerade och enklare utbildningar som fungerar lika bra för den enskilda företagaren som för dem som arbetar på ett mindre eller mellanstort företag. Gemensamt är att de vill satsa mer på sin digitala kommunikation.

Sen samarbetar jag med organisationer som ex TRR (Trygghetsrådet) där jag föreläser i deras starta-eget-kurs. Jag ger tips på hur de kommer igång med sin digitala kommunikation som nystartat företag. Vad de bör tänka på, hur de kan dra nytta av hemsida, sociala medier, mailutskick, sökmotorer mm. Efter den föreläsningen har de bättre koll på vad som går att göra, vad det kostar och vart de ska börja.

Spännande! Hur kom du i kontakt med Trygghetsrådet?

De sökte en ny profil att samarbeta med och hade Googlat upp mig och efter ett möte drog vi igång. Det är ett kul uppdrag, jag får träffa mängder med blivande företagare som är nyfikna på allt som rör hemsida, sociala medier, mailutskick mm.

Berätta lite om ditt företag!

Odd är inte bara en webbyrå eller en reklambyrå utan snarare en kombination. Jag brukar kalla företaget för en kreativ byrå. För det är något som genomsyrar allt som jag jobbar med, kreativitet.

Ibland görs det enbart en hemsida eller en trycksak. Men majoriteten av kunderna stannar länge och vi har ett nära samarbete där Odd blir som en extern marknadsavdelning. Kunden väljer att göra det den är bra på och Odd kan stötta upp eller helt ta hand om övriga delar.

Här arbetas det både med webb och tryck och jag kan täcka upp en stor del av det ett litet eller mellanstort företag behöver. Sen föreläser jag även och utbildar företag i hur de kan skapa en strategi för sitt arbete i sociala medier.

Intervju med Loopia-partnern Nina Möller från Oddkommunikation.

Hur länge har ni varit i branschen?

Verksamheten har funnits sedan 2003. 2011 gjordes bolaget om till ett AB och bytte namn till Odd Kommunikation AB. Så till hösten är det 14 år sedan jag drog igång. Helt galet vad fort tiden går och jag tycker det är roligare än någonsin.

Hur ser den typiska kunden ut för er?

Jag ser tydligt två grupper, sen utöver dem är det rätt blandat. Den första gruppen är företag som vuxit sig stora ganska snabbt. De är däremot inte tillräckligt stora för att ha en egen marknadsavdelning. Marknadsföring är något de inte arbetat med för det har rullat på bra ändå. Sen kommer de till en viss nivå när det är ett måste att se över både grafisk profil, digital kommunikation och marknadsmaterial.

Då kommer Odd in och ser över helheten och rekommenderar vad som behövs göras. Ofta förnyas profilen och logotypen. En ny hemsida byggs upp och en plan tas fram för hur de ska arbeta med sin kommunikation. Sen hjälper vi även till med trycksaker, giveaways, skyltar med mera. Den andra kundgruppen är nystartade företag som behöver hjälp med det mesta som grafisk profil, logotyp, hemsida/e-handel, konton via sociala medier och så vidare.

Vad skulle du säga är er största styrka och fördel för era kunder?

Hos Odd säljs inga färdiga lösningar utan när en kund önskar hjälp ser vi till just den kundens behov. Vi gillar att se till helheten, från logotypen till marknadsmaterialet, hemsidan, mailutskicken och det enskilda kontot på exempelvis Linkedin. Allt ska genomsyras av just den kundens mål och profil. Även om de har konkurrenter som säljer liknande produkter och tjänster så har just den kunden något som är unikt. Det vill vi hitta och hjälpa dem att nå ut med. Sen får jag ofta beröm för att jag har förmågan att förklara, även de mest tekniska delarna, på ett sätt så att kunden förstår.

Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?

Jag tycker det är viktigt att man hittar en partner som man har förtroende för. Någon som man känner ser till kundens bästa. Och kan förklara så kunden förstår. Någon som tillsammans med kunden tar reda på vad de kan göra på egen hand och vad de behöver hjälp med. Sen förklara varför de ska ha just den lösningen och varför de bör skrota en annan. Sen tycker jag det är viktigt att kunden kikar på de referenser som finns hos byrån. Gillar de det som visas och att där finns en röd tråd i att lösningarna anpassats för varje projekt, då är sannolikheten stor att även du får en anpassad lösning.

Sen får man, så klart till en viss gräns, vad man betalar för. De billigaste lösningarna blir ofta dyrare i längden. Välj rätt partner och få bättre förutsättningar för utveckling redan från början.

Varför valde du Loopia?

Jag har varit kund hos Loopia nästan sen start och för några år sedan blev jag även partner. Ni är en stabil samarbetspartner som alltid finns tillgänglig om jag eller mina kunder behöver hjälp. Snabba svar, trevligt bemötande och en fantastisk kontrollpanel som tillåter att jag och mina kunder kan göra det mesta på egen hand.

Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?

https och ssl-certifikat är något som allt fler börjar fråga om. De vet inte vad det är men börjar höra att det är något de borde ha. Sen är det fler och fler som frågar efter någon form av strategi via sociala medier. Nu har många haft sin Facebook- eller Linkedinsida i några år, men inget händer. Hur ska de göra för att skapa affärer den vägen och effektivisera sitt arbete via dessa kanaler? Det är något jag hjälper många med just nu. Sen är ju video och livestream helt klart hett, det sistnämnda kanske främst via social medier.

Intervju med Loopia-partnern Nina Möller från Oddkommunikation.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?

Försäljning direkt via sociala medier har redan börjat komma men kommer allt mer, något alla e-handlare bör hålla koll på. Och jag tror att livestream kommer bli allt mer populärt. Saker och ting händer mer här och nu.

Vi önskar Nina och Odd fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt.

Om du behöver ha hjälp med ett webbprojekt eller marknadsstrategi så hittar du Nina på www.oddkommunikation.se eller så kan du kontakta Loopias partneravdelning på partner@loopia.se så kan vi kolla med några av våra övriga 3500 partners.

Vill du också bli partner till Loopia?

Som partner får du inte bara tillgång till branschens bästa tjänster, du skapar möjligheter för dig själv, bygger kontaktnät och förenklar ditt arbete, helt utan kostnad eller säljkrav. Läs mer om Loopias partneravtal »

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

3 reaktion på “Intervju med Loopia-partner: Kreativ själ vars höga kompetens och öga för kvalitet har blivit ett signum i branschen

  1. Ann-Sofi

    Nina är formsäker och håller sig alltid uppdaterad på det senaste inom digital kommunikation. Kan varmt rekommendera ett samarbete med henne!

  2. Helen Brandt

    Nina är lyhörd för vad kunden vill ha och arbetar efter kundens behov. Jag är en återkommande kund till Nina och Oddkommunikation och kan starkt rekomendera henne i både digital kommunikation och i trycksaker

  3. Anna

    Vi har jobbat med Nina och OddKommunikation i många år nu. En kreativ och mycket duktig samarbetspartner!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *