Intervju med Loopia-återförsäljare: Stjärndesignern som uppfyllde drömmen om webbyrå, levererar vacker och eggande design i en klass för sig

angela-gray

Designern som går “all in” i allt hon gör, från ö-kändis till webbdesign som lyfter kundernas varumärke.

Det här är den nionde delen i vår löpande serie intervjuer med våra återförsäljare där vi hoppas att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig att ge dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel.                              

Den här gången är det dags för toppdesignern Angela Monroe på Monroe Design AB

Du har minst sagt levt ett fullt liv Angela, basketspelare på elitnivå, studier och jobb i staterna, tillbaka till Sverige och blir TV-kändis och nu lever du på din passion, design. Berätta lite.

Basket var hela mitt liv på 90-talet så jag skickade en match på VHS-band till ett gäng amerikanska universitet för att rekryteras. Ett lag i Kalifornien nappade. Det som från början mest handlade om sporten vändes med tiden till totalt fokus på studierna i grafisk design. Jag gick ut som valedictorian och trodde att det skulle bli lätt att få jobb på någon glassig reklambyrå i Los Angeles. Så blev det inte! Jag blev istället dörrvakt på en krog, tills dess att branschens största firma på att strajpa bussar, bilar och tåg tog in mig som designer.

Efter 9 år i Kalifornien flyttade jag hem. LA är en fantastisk stad av härligt galna människor och möjligheter men mycket handlar om yta och pengar. Jag längtade efter genuina och reko svenskar som man kan lita på helt enkelt. Väl i Stockholm startade jag eget och insåg att jag behövde vidga mitt nätverk i Sverige. Expedition Robinson återupplivades precis då och jag ansökte med målet att etablera namnet Monroe. Jag överlevde 30 dagar i ett lerigt filippinskt träsk innan jag röstades ut med 6 personer kvar.

angela-monroe-kollage-2_800

Fick ni verkligen ingen mat när kamerorna var borta?

Nej, det var tufft. Jag gick ner 10 kilo och kunde plötsligt inte sitta på hårda underlag eftersom hela rumpan försvunnit! Men allra tuffast var ändå det psykologiska spelet. Jag är för rak och dålig på krusiduller för att vara en smart paktare.

Och nu lever du på din passion, så taktiken funkade!

Ja, faktiskt. Det var inte lätt att starta eget men jag skulle aldrig byta bort det. Jag älskar verkligen att hjälpa mina kunder och se deras varumärken växa. Måndagsångest har jag aldrig, jobbet är det roligaste jag vet och det finns inget tak för hur långt firman kan utvecklas.

Berätta lite om ditt företag Angela!

Monroe Design startade som en enmanshow. Nu har vi vuxit till ett brett nätverk av konsulter med spetskompetens inom olika områden. Gemensamt för oss är att vi jobbar med hjärta och kvalitet. Vi hjälper dig med det mesta som rör hur ditt varumärke uppfattas utifrån. Vi gör allt från mobilanpassad och sökmotoroptimerad webbdesign, grafisk profil med logotyp, skyltfönsterdekor till andra sorters trycksaker.

Hur länge har du varit i branschen?

15 år för min del, men firman grundades 2008. Det var mycket trycksaker i början. Nu gör vi mest webbsidor och logotyper.

Långt ifrån alla egna företagare överlever. Varför har du lyckats?

Jag tror att man måste älska det man jobbar med, för att orka göra allt som krävs för att lyckas. Man bör också våga se sina svagheter i vitögat och förbättra dem. Det är inte felfria entreprenörer som lyckas – det är dem som lär sig av sina misstag och aldrig ger upp. Sedan måste man våga ta för sig. Män är ofta bättre på det, så vi kvinnor behöver kaxa till oss lite! Det har definitivt hjälpt mig att jag fick med mig en del av den varan från staterna.

maudolofsson2-800-cut

Angela tar emot pris för ”årets bästa nätverkare” av Maud Olofsson 2009.

Vad skulle du säga är er största styrka och fördel för era kunder?

Du får allt på ett ställe. Vi är konstnärligt kreativa, kommersiellt strategiska och tekniskt kunniga problemlösare. Vår design är snygg och effektiv. Formgivningen skräddarsys efter ditt unika varumärke och jag tycker att vi är bra på att skapa produkter med själ. Eftersom vårt team av konsulter samarbetar, är inget jobb för stort eller för litet. Vi anpassar oss efter dina behov.

Vi vet att nöjda kunder är vår bästa reklam, så du kan känna dig säker på att ditt projekt blir riktigt bra.

Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?

Din webbplats är ofta din allra första kontakt med potentiella kunder. Det är väldigt viktigt att den kommunicerar ditt varumärke på rätt sätt och att besökaren intuitivt hittar allt denne söker. Har du råd att göra ett halvbra första intryck? Se till att du äger din egen webbsida, att den funkar lika bra på mobil som på dator och att den hittas med sina sökord på Google.

Varför valde du Loopia?

Av alla webbhotell som vi jobbat med har Loopia den i särklass bästa servicen. När vi lägger din sajt på Loopia kan vi garantera att du slipper ligga sömnlös över problem som ingen snabbt verkar kunna lösa.

Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?

“Mobile first”, dvs design som sätter mobilanvändaren först och sedan anpassar designen på padda och dator därefter. Utvecklingen är naturlig då mobilsurf hela tiden ökar. Det lilla formatet och behovet att snabbt hitta det man söker, har lett till en trend av avskalat stilren webbdesign även på större skärmstorlekar. Intuitiv användarvänlighet är viktig. Användaren är erfaren och kräsen nu, så det gäller att servera en bra upplevelse. De webbsidor som fokuserar på att ge användaren precis det denne söker, tar mark från webbplatser som primärt basunerar ut ett budskap utan att tänka på hur det ska tas emot.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?

Eftersom webben utgör en allt större del av våra liv, ökar konkurrensen om att ta plats där. Genuin kvalitet kommer ersätta quick-fix. Behovet att särskilja sig med något unikt med personlig känsla kommer att fortsätta öka för att tränga igenom det allt större bruset. Sociala medier har gjort oss mer känsliga för fejkat bildspråk och kommunikation. Vi väljer spontant och naturligt framför tillrättalagt och opersonligt perfekt.

12189144_10153467364948145_7510117246002180332_n_300Vi önskar Monroe Design fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt.

Om du behöver ha hjälp med ett webbprojekt eller marknadsstrategi så hittar du Angela på www.monroedesign.se eller så kan du kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se så kan vi kolla med några av våra övriga 3.000+ återförsäljare.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “Intervju med Loopia-återförsäljare: Stjärndesignern som uppfyllde drömmen om webbyrå, levererar vacker och eggande design i en klass för sig

  1. Pingback: Sveriges största webbhotell Loopia intervju: webbdesigner Angela Monroe

  2. Pingback: Angela Monroe intervjuas om hennes webbdesign av webbhotellet Loopia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *