10 tips till dig som vill satsa på sociala medier

woman-hand-smartphone-desk2

Att marknadsföra sin verksamhet via sociala medier är enkelt, smidigt och kostar inte många kronor. Lägger du dessutom ner lite tid och kärlek på dina inlägg kan resultatet bli riktigt, riktigt bra. Ta del av tipsen nedan för att komma igång.

1. Ha en tydlig strategi för din närvaro i sociala medier

Bestäm när, hur, var, varför och av vem samtliga inlägg ska publiceras. I de flesta sociala medier kan du se statistik över när dina följare är aktiva och välja att publicera dina inlägg därefter.

2. Välj sociala medier efter det du sysslar med

Ta reda på var någonstans på nätet din målgrupp befinner sig och se till att hålla dig aktiv i de kanalerna. Vill du använda fler än en kanal är det viktigt att du håller samtliga konton levande. Ett inaktivt konto med obesvarade kommentarer eller gammal information kan ge ett sämre intryck som skadar ditt varumärke.

3. Publicera rätt mängd

Ett vanligt misstag som många gör är att mata ut massor av inlägg varje dag i tron om att det ska ge fler följare och större engagemang. Det är snarare tvärtom. Är du för aktiv kan dina inlägg ses som spam. Håll dig till ett, max två inlägg om dagen i sociala medier. Ett undantag är Twitter där du kan publicera ett större antal om dagen, då Twitter fungerar mer som en “chatt” än övriga kanaler.

4. Anpassa innehållet efter varje kanal

Varje kanal har sin egen målgrupp och sitt eget sätt att uttrycka sig på. Se till att anpassa innehållet i dina inlägg efter respektive kanal, om det så bara gäller ett enstaka ord. Det ökar chansen till engagemang bland dina läsare.

sociala_medier_25. Var personlig

Tilltala läsaren personligt och var inte rädd för att använda ett vardagligt språk. Det uppskattas av många och visar att det faktiskt finns en livs levande människa bakom sociala medier-kontot.

6. Dela med dig istället för att sälja

Försök undvika att publicera rena reklambudskap. Dela istället med dig av kunskap, erfarenheter, inspiration, tips och tricks, etc. Det uppskattas garanterat mer än ett gällt “Kom och köp!”.

7. Fånga uppmärksamhet med bilder

Publicera gärna inlägg tillsammans med någon form av media. Idag är alla sociala medier fyllda med så mycket aktivitet och rörelse att det blir svårt för dig som företagare att sticka ut från mängden. En bild eller ett videoklipp gör att ditt inlägg syns och ger en större chans till engagemang än ett inlägg med enbart text.

8. Uppmuntra till dialog

Att uppmuntra dina följare till att svara på frågor eller engagera sig i dina inlägg på annat sätt gör att de känner sig delaktiga i företagets verksamhet och erbjudanden. 

9. Följ upp dina inlägg

För att se vad för typ av innehåll som fungerar och inte kan det vara en bra idé att följa upp inläggen. Vissa kanaler erbjuder ett eget verktyg som visar statistik över antal besökare, klick, handlingar, etc. på respektive inlägg. Hittar du innehåll som verkar gå hem hos dina följare gör du rätt i att fortsätta publicera den typen av inlägg framöver.

10. Experimentera & våga sticka ut

Testa dig fram till vilket innehåll och vilka kanaler som fungerar för dig. Var inte rädd för att testa nya metoder som sticker ut från mängden, det kan många gånger vara till din fördel med tanke på dagens täta mediabrus. 

Lycka till!

Följ Loopia på Facebook och Instagram för att ta del av fler tips, tricks, nylanseringar och ett och annat nördskämt… 😉

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “10 tips till dig som vill satsa på sociala medier

  1. Pingback: 5 blogginlägg för dig som vill marknadsföra ditt företag på nätet - Loopia Blogg

  2. Pingback: Bli en hejare på sociala medier - 5 tips till dig som företagare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *