Intervju med Loopia-återförsäljare: Webb- och reklambyrå som fixar rubb och stubb

I rampljuset med Michael WedinNext Step Media är kommunikationsbyrån som hjälper kunderna med allt från grafisk design till webbtjänster och trycksaker.

Det här är den fjärde delen i vår löpande serie intervjuer med våra återförsäljare där vi hoppas att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig att ge dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel.

Den här gången är det dags för Johan Grundin på Next Step Media.

Berätta lite om din verksamhet Johan!

Vi brukar kalla oss en kommunikationsbyrå som erbjuder fullservicetjänster. Vi erbjuder såväl grafisk design, webbtjänster som trycksaker till våra kunder. Det är jag och min kollega Sofhia som styr och ställer på företaget. Vi arbetar över hela världen med partners, frilansare och tryckerier vilket ger oss en enorm kapacitet. Vi har en stor bredd av kunder, allt från det lilla nystartade företaget med en stram budget till storföretag med lite större budgetar. 

Hur länge har du varit i branschen?

Oj… nu kände jag jag mig gammal… jag har varit i branschen ända sedan jag gick ut skolan 1997. Man kan säga att jag alltid jobbat med webbdesign och IT ända sen dess. Jag jobbar både rent praktiskt med tekniken och designen men har även utbildat både på skolor och inom näringslivet .

johan_grundin_collage_intervju_blogg

Johan Grundin från Next Step Media.

Vad skulle du säga är din största styrka och fördel för dina kunder?

Allt… fast bredden om jag måste välja. Vi har med min långa och goda erfarenhet från både teknik, design, trycksaksproduktion, försäljning och utbildning möjlighet att leverera helhetslösningar till såväl små som stora kunder till en rimlig kostnad. Vi vet helt enkelt hur vi ska designa för att budskapet ska tas emot väl, hur hemsidorna ska vara användarvänliga och hur trycksakerna blir snygga utan att kosta skjortan. Jag är faktiskt lite stolt över att ha fått uppdrag som stora reklamfirmor varit med konkurrerat om. I de lägena har det inte bara varit priset som varit avgörande utan våra idéer och lösningar.

Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?

Hm… var smart! Hitta någon du litar på som hjälper dig, sätt en budget på vad hemsidan får kosta och bygg ”smart”. Det vill säga att det är bättre att bygga en liten sida som man mäktar med att uppdatera än att du bygger en stor sida med massa funktioner och texter som snabbt blir föråldrad. Speciellt om det är ett nystartat företag och du är lite osäker på vad som funkar.

Bygg de viktigaste funktionerna först och sen lägger du och reklamfirman upp en strategi för underhåll och utveckling tillsammans. Google gillar också att det händer saker på din hemsida… och gillar Google din hemsida hamnar den också högre upp i deras sökresultat vilken resulterar i fler besökare och förhoppningsvis mer affärer…

Ett annat tips som vi ger till nästan alla våra kunder är, om en större del av din målgrupp finns på nätet och du har begränsad budget? Satsa dina reklampengar på hemsidan och Google. Du kan skippa Eniro, Hitta.se, Lokaldelen och alla andra traditionella kataloger som försöker locka företagare med vacker statistik till sina online-kataloger. Det är i många fall bortkastade pengar, och om det är så i just ditt fall kan vi hjälpa dig att ta reda på.

Varför valde du Loopia?

Det vi gillar med Loopia är deras excellenta support, kundzon, stabila servrar och utvecklingen.

Innan vi kom till Loopia med alla våra kunder 2011 hade vi varit hos samma leverantör sedan starten 1997. Den leverantören kom med åren på efterkälken i deras driftsäkerhet, kundzon och tillslut blev det ohållbart för oss och våra kunder. Efter mycket efterforskning fastnade vi för Loopia och tog beslutet att göra det massiva jobbet att flytta hundratals hemsidor och e-postkonton till Loopia.

Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?

Hetast vet jag inte, men populärt är att scrolla istället för att klicka runt på hemsidorna, även på ”vanliga” företagshemsidor… Här ser jag en utmaning i att faktiskt presentera något vettigt på ”onepagesidorna”. Jag upplever att det i många fall bara blir en massa utfyllnadstext för att göra det snyggt istället för att presentera de produkter och tjänster man erbjuder.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?

Förmodar att du tänker framtiden på webben… men jag måste ju säga elbilar som har lika lång räckvidd som en Tesla men kostar som en Volvo! Eller just ja… Volvo börjar bli rätt dyra nu för tiden. Säg en som Kia, vad de nu kostar…

Jag blir smått frustrerad över att vi fortfarande använder fossila drivmedel trots att vi vet att det är förödande för miljön och vår hälsa. Min bil går också fortfarande på fossilt drivmedel då jag inte har råd med en Tesla (tyvärr) och de andra rena elbilarna klarar för få mil på en laddning vilket inte funkar för mig som avverkar rätt många mil.

Jag tror biltillverkarna egentligen kan utveckla bättre elbilar än vad de visat och nu när Tesla satt rejäl fart så tar även bilindustrins giganter fram bättre och bättre alternativ. Om en IT-entreprenör som Elon Musk kan bygga en grym elbil så borde de traditionella biltillverkare också kunna det. Fast i min vision så borde det erbjudas enkla lösningar att bygga om befintliga bilar också, motorn byts ut till en elmotor och tanken till ett batteri. Då kan vi återanvända alla de 1.1 miljarder fordon som finns i världen.

Men nu tillbaka till ämnet… Webb… Utvecklingen går ju blixtsnabbt så det kommer hända mycket närmaste åren kring webben tror jag. Vi får ju allt snabbare bredband i både datorer, plattor och mobiler så det blir ännu mer rörligt, mer streamad media, mera upplevelser och de är inte bara för de företag med stor reklambudget utan nu kan även de mindre företagen få liknande funktioner och effekter om de väljer rätt kommunikationsbyrå som hänger med i utvecklingen.

Giganterna Google, Facebook, Apple och Microsoft kommer fortsätta att göra avancerad teknik relativt enkel och billig att hantera så även små företag kan ta del av de utbud som tidigare bara större bolag hade möjlighet att köpa.


Vi önskar Next Step Media fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt och i detta fall, bilinköp.

Om du behöver ha hjälp med ett webbprojekt hittar du Johan på www.nextstepmedia.se eller så kan du kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se om du behöver något speciellt så kan de kolla med några av de övriga 3.000 återförsäljarna.

Läs fler intervjuer med våra återförsäljare »

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *