Stabilare e-post och snabbare webbsidor

För två månader sedan berättade vi om att vi inlett vårt förbättringsarbete och att din feedback som kund är den röda tråden när vi inför förbättringar. Vår enkla enkät, som baserar sig på om du skulle rekommendera Loopias tjänster till dina vänner, bekanta och kollegor, har givit meningsfulla och givande svar. Tack för både ris och ros. Det hjälper oss att utveckla våra tjänster ytterligare och kommer på både kort och lång sikt förbättra din upplevelse.

Det främsta önskemålet i vår enkät var bättre prestanda och ökad stabilitet på vår e-posttjänst. Vi har därför valt att investera mångmiljonbelopp i ny toppmodern hårdvara för e-postlagring samt dubbla offsite-backuper för att skapa en stabil, snabb och säker e-posttjänst som kommer vara på plats under året.

Ett annat återkommande önskemål är snabbare laddning av webbplatser. Som ett första steg investerar vi i en rejäl utökning av kapaciteten i vårt datanät som genomförs under våren. Även efter det uppdaterade nätet är i bruk kommer vi att fortsätta investera både tid och pengar för att ni kunder ska uppleva snabbare laddningar av era webbsidor.

Vår support får återkommande höga betyg vilket är oerhört uppskattat och ett bevis för oss att högkvalitativ, tillgänglig och svenskspråkig support uppskattas. Nu förbättrar vi vår supporttjänst ytterligare och har sedan slutet av mars infört callback så att du inte ska behöva stå i telefonkö längre än två minuter.

Vårt förbättringsarbete fortsätter, så se till att göra din röst hörd i vår kontinuerliga enkät som skickas till dig via e-post mellan 1-2 gånger per år.

Dela: facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

55 reaktion på “Stabilare e-post och snabbare webbsidor

  1. Christer

    Hejsan!
    Roligt att läsa att ni ska snabba upp webbplatserna, för som sagt idag (eller alla dagar) är det riktigt segt. Det tar grymt lång tid att ladda in sidorna. Jag har tom övervägt en flytt från Loopia men tänker ge er en chans till om det kommer att bli snabbare laddningstid.

    Hälsningar

    Christer

  2. Zigge Holmgren

    Hej! Jag tycker väl att det rullar på bra, förutom mina wordpress bloggar stationerade hos Loopia. De tar märkligt lång tid att få igång, så pass lång tid att folk säkert ofta drar innan de blivit nedladdade. Sen tycker jag att det är segt att som webbmaster ladda upp nya sidor, även om det är mitt i natten. I övrigt har ni en utmärkt kundtjänst som alltid tar sig tid och löser alla problem.

  3. Mikael Persson

    Det var ju en händelse som ju kändes aningen ”välplacerad”…har rätt många webbplatser som jag samlat till Loopia – mest för att samla det – vilket ju gör att många av dem låg nere flera timmar i går och inatt. Det har gjort att jag egentligen har svårt att bara flytta allting någon annanstans men tanken har faktiskt slagit mig. Efter mailhaveriet i början på året var det nära – nu är det ännu närmre så jag hoppas mycket på den här satsningen – för Loopias skull…

  4. Thomas

    Ja detta med prestandan på webbsidor och den fruktansvärda laddningstiden är uppskattad ifall det blir förbättring på. Så jag ser fram mot snabbare laddningstider och bättre e-post service

  5. Jonny Erixon

    Vi som är beroende av ett välfungerande e-postsystem ser givetvis fram mot förbättringarna. Dessa förbättringar är förmodligen en förutsättning för Loopias överlevnad.
    Om det sen blir ordentlig fart på sidorna så är allt ok. Då kan i varje fall jag och mina kunder fortsätta med Loopia.

    Soliga hälsningar från Spanien

  6. Jani

    Tidplan tack? Det är bra att ni satsar på förbättringar, för så som det är nu så är ALLT utom supporten under all kritik. Så, jag är egentligen inte intresserad av att veta ATT ni investerar i ny teknik och högre prestanda, utan jag är endast intresserad av att veta när det blir klart?

  7. Filip

    Instead of informing only swedish people about your maintenance works lately consider posting news in english so people can find out more easily why the web and e-mail servers are down every day past week!

  8. Gabriel

    För min del, jag drabar mest av eposthaveri. Det kommer allt för ofta och jag har redan köpt en server för att ta hand om det själv. Jag hoppas verkligen att satsningen ska förbättra epost prestanda annars blir det sista året ni har mig som kund. Annars, kundsupport är verkligen på topp. Fortsätt!

    Lycka till!

  9. Magnus

    Har lidit länge med trög mail, där mailklienten flera gånger saknat svar frånservern samt trög webb med framförallt Drupal 7.
    Några gånger har det varit helt hopplöst att vara produktiv så dessa annonserade prestandaförbättrningar är högst välkomna. Frågan är om man har tid att vänta. Förbättringarna kanske ändå inte blir vad man förväntat sig eller känner att man har tid att vänta på.
    Supporten är dock beundransvärd.

  10. Per

    Ja, det är verkligen välkommet.
    E-posten är det enda klagomål jag har på Loopia. Om man tar det via sin mejlklient funkar det helt ok, men de få gånger man tvingas använda webbmejlen frestas tålamodet till det yttersta. Så alla former av prestandaökning på den punkten motses med stor tacksamhet!

  11. Anders

    Jag säger som övriga, snabbare sidor och stabilare serverpark både för web och e-post måste lösas snabbt.
    I dag har jag ett tjugotal kunder med loopiakonton, flera av dom vill nu att jag flyttar dom till andra leverantörer.
    Tidigare har jag alltid rekommenderat Loopia men har tyvärr slutat med det sedan haveriet i vintras.

  12. Lars Bergelin

    Det låter bra. E-posten har varit på gränsen till oanvändbar för mig, som oftast är hänvisad till webmail. Jag har varit mycket nära att säga upp avtalet faktiskt, särskilt efter tre felanmälningar som endast renderat standardsvar och ingen förbättring alls. Jag vill verkligen inte byta leverantör, så nu hoppas jag att det här gör susen.

  13. Peter Olsson

    Detta är nödvändigt för Er om Ni skall kunna ha kvar oss kunder. Det kostar oerhört mycket att vara utan fungerande e-mail, framför allt när vi abonnerar på e-mail tjänster som kräver snabba svar och vi tappar flera affärer om dagen.

  14. Mole

    Hoppas verkligen att ni även byter ut er webmail-applikation som jag tycker är oerhört seg, sunkig och ålderstigen (trots att ni gjorde några ”förbättringar” för nåt år sedan). Loopia Webmail måste vara absolut sämst i klassen.
    Längtar till något tidsenligt år 2012!

  15. Peter

    Tror tyvärr inte det hjälper med mer kapacitet då Loopia visat flera gånger att dom inte har processer och komeptens för upprätthålla en tillgänglig och säker epost tjänst.

  16. Fredrik

    Ert nuvarande mail hosting är ett skämt. Jag hoppas detta kommer leda till en verklig förbättring till er kunder. Själv bytta mail hosting därför ert vad riktigt ostabil och opålitlig.

  17. Patrik

    Loopias styrka är ju kundbemötande. Synd bara att kvaliteten på upptid och prestanda är så usel. Förhoppningsvis så lyckas ni åtgärda dessa problem med er prestandauppgradering. Annars lär ni väl förlora fler kunder. Tråkigt och problematiskt för oss som är era kunder.

  18. Jonas

    Hela mailservern är ju nere! Hur väl planerat är detta? Nu är det väl bara att vänta sig samma misär som för ett halvår sedan. Er säkerhet är bedrövlig…

  19. Benni Svensson

    Jag har inte haft några som helst problem med mina webbsidor, faktiskt sen jag portade om dem för MySQL så har det blivit riktigt snabbt.

    Därimot se epost-systemet är under all kritik och har så varit under en längre tid.

    Det är detta och ingenting annat som gör att jag funderar på en flytt.

  20. Lars

    Epost får inte krångla, det är aldelles för värdefullt i alla syften, kund värde och ordervärde!

    Kanske någon störning under 15-20 minuter i månaden!

    Våga lämna garanti för att det inte blir stopp så stannar jag kanske kvar!

    /Lars

  21. Jan Wahlström

    Jaha,
    så är det dags igen! Att mejlen ligger nere och att du jobbar på att lösa ”prestandastörningen”, låter ju bra men . . . .att inte kunna se väntade viktiga mejl, ja, det retar gallfeber på mig! Stoppen har kommit för ofta och jag ansluter till tidigare kommentatorer – kanskee dag att dra, till någon annan leverantör!
    Ändå, vänliga halsningar,

  22. Lasse

    Jag flyttade mina hemsidor och mail till Loopia eftersom det förra webbhotellet inte svarade på mail förrän efter 4-5 dagar. Verkar som jag kommit från askan in i elden. Snälla Loopia; hindra mig från att byta leverantör en gång till. Mailem måste bara fungera helt klanderfritt.

  23. Vuyo

    Ni måste göra något åt er e-post tjänster. Som företagare är jag beroende av min mail och när jag varken kan skicka eller ta emot mail på en hel dag så förlorar jag affärsmöjligheter.

    Jag hoppas att ni tar till er av detta och inte tar det med en nypa salt för det kommer sluta med att jag väljer en annan leverantör!!

  24. KT

    Jag och mitt företag är hur nära som helst att lägga ner allt som har med Loopia att göra, nu idag så är det e-post haveri igen, hemsidan tar hur lång tid som helst att ladda upp och det bara står och tuggar, jag ger Loopia en sista chans, funkar det inte bättre den 1 juli så tänker jag flytta allt jag har till konkurrenten som börjar på B och slutar på O.

  25. Lukas

    Faktiskt förvånansvärt att Sveriges (största?) leverantör inte kan leverera det mest grundläggande man förväntar sig. Alltså att sidan laddas acceptabelt snabbt och att inte epostklienten är från 90talet.

    Har påpekat detta för supporten flera gånger – hade det inte varit krångligt hade jag flyttat alla mina sidor från Loopia direkt.

    Hoppas det går snabbt…

  26. Håkan Stivert

    Hoppas det hjälper, för ibland har man faktiskt skämts över att ha Loopia som leverantör. Ingen av mina kolleger har loopia och jag kan ju aldrig rekommendera loopia.

  27. Anders Ericsson

    Nu är tålamodet slut, jag betalar pengar för en web & mailfunktion som är så dålig att man inte tror det är sant. Jag bedriver en affärsverksamhet där mail är ett centralt verktyg! Ni får en chans till sen kommer jag flytta till någon annan leverantör! /Anders

  28. Åke Hedman

    Är jävligt trött på Loopia idag! Mailstrul igen! En hel jävla dag till förstörd som skal läggas till alla mail ni slarvade bort förra vändan.

  29. Adam Leitzler

    Kul att se att det sker förbättringsarbete, någon som ioförsig är ganska givet inom denna bransch? Inte minst för att hänga med konkurrenterna.

    Nu har mailen krånglat minst en gång i veckan, senaste tiden.
    Idag har den legat nere helt och hållet, detta är inte acceptabelt.

    Jag vet inte om det framgått i er Kundenkät, men här kommer ett önskemål som skulle få oss att i fortsättningen ha våra 5 hemsidor hos er.

    Skriv in någon typ av garanti för drift i avtalet, se till att kompensera oss kunder för detta eviga krångel som sätter käppar i hjulen för alla anställda i alla våra bolag där Loopia ”levererar” bl.a. mail.

    Jag angav min Gmail om kontaktadress, så jag kan vara säker på att ett eventuellt svar kommer fram…

    Hälsningar Adam

  30. Emil

    Håller med kommentarerna ovan, har en WordPress-blogg som tar sjukligt lång tid att ladda in, vilket många besökare också påpekat för mig. Har faktiskt funderat på att byta webbhotell ett flertal ggr pga detta, men håller tummarna för att det nu kommer fungera bättre.

  31. Mattias Andersson

    Förra gången drabbades jag av 8 veckors frånkoppling av internet och alla mail och adresser försvann. Nu verkar det vara samma sak igen.

    Uppladdningen är bedrövlig och jag tycker kundservice är sådär – bara massa standardsvar.

    Detta leder till att jag tyvärr berättar om tilkortakommandet för vänner och bekanta. Grymt dålig goodwill för Loopia. Jag fattar inte att en betaltjänst kan strula så mycket. Det måste ju vara bättre att ha gmail som både är gratis och fungerar utmärkt.

    Skärpning.

  32. Daniel

    Ja dagens händelser med icke tillgängliga e-post är ju en mindre katastrof, vi hade storkund på besök som skulle få verifiering genom e-post av oss och kanske dealen utblir på grund av allt detta strul…………….

    Man kan bara skaka på huvudet, sånt här får bara inte hända!!

  33. Patrik

    Just nu är ju eposten inte så snabb direkt….allldeles för mycket downtid på email och problem att komma in på webmail, det är inte acceptebelt…

  34. Peter

    Intressant att ni censurerar sakliga kommentarer på er egen blogg. Istället för att tiga ihjäl kundernas synpunkter och negligera egen brist på processer och kompetens för att drifta en tillgänglig och säker e-posttjänst borde ni ta till er och revidera ert sätt att arbeta.

  35. Per

    Skriver detta 25 april mitt i mailstoppet, kan bara hoppas att det inte blir flera dagar långt igen. Men det känns bra att ni har förbättringar på gång, jag har haft webbsidor på en USA-server som laddat blixtsnabbt, så varför skulle inte inte närhotellet Loopia kunna? Att mailen är slö kan jag leva med, men den får absolut inte försvinna hela tiden.

    Hoppas verkligen att det ska funka nu. Lycka till!

  36. David

    Bra att ni uppdaterar hårdvaran, dock är det ett par år för sent. Mailen är och har varit fruktansvärt seg och hemsidorna ligger nere alldeles för ofta. Alla tidigare mail försvann i julas och där med en drös viktiga företagskontakter. Om det inte hade varit så omständligt att byta webbhotell hade vi gjort det i julas, men det får istället bli i sommar då vi har mindre aktivitet på hemsidan.

    För att ni ska ha några kunder kvar måste ni se till att mailen och hemsidorna är snabba och alltid ligger uppe, säkerställa att det alltid finns backup, att webbmailen är mer funktionell, att mailadmin fungerar i alla webbläsare och inte bara i firefox.

    Hoppas verkligen att den här satsningen kommer att gå hem för jag tror inte att så många kunder har lust att vänta på en plan B.

  37. Henke

    jag har en joomla site som är nästan helt oanvändbar på Loopia trots att det bara är EN ENDA sida med kontaktinfo så tar det oftast över 4 sek att ladda sidan… INTE klokt!
    Loopia rekommenderas INTE!
    Ta bort era one click install på Joomla och WordPress , går inte att använda ens till de mest basala hemsidor.

  38. jonas

    mail och webhosting är inte raketforskning. Ni har inte kompetensen till detta. företag missar orders. föreningar förlorar medlemmar på ert slarv. vart ska man skicka räkningen? bottenbetyg. Snack omuppgradering och redundans ekar helt tomt. skulle varit gjort för länge sen. nertid för mail och web får. inte förekomma annat än i undantagsfall inte som er. lite då ochdå.

  39. Karolina

    Jag förstår inte riktigt vad jag betalar för? Använda er mail kan man inte göra utan använder mig av gmail istället och min sida tar ca 10 sek att ladda upp vilket den inte gjorde hos min förra leverantör. Jag hoppas verkligen att ni löser detta snarast.

  40. Marcus

    Är grymt besviken på Loopia. Planerar att flytta mina 10 siter i sommar, trots att jag egentligen inte vill. Men de driftstörningar som är och sega servrar kostar mitt företag både stora pengar och missnöjda kunder.

    Loopia: Det räcker inte att säga att ni ska förbättra ”under året”. Ge oss tidsplanen. Även om ni inte kan säga klockslag, borde ni planera ett sånt här jobb så att ni åtminstånde kan säga vilken vecka ni gör ”det” och ”det”.

  41. Tård

    Hej,

    Vi beklagar självklart det inträffade å det djupaste.

    Vi kommer att presentera mer information kring förbättringsarbetet under maj. Att sätta upp ett helt nytt e-postsystem och sedan migrerar den mängd kunder vi har är ett mycket omfattande och tidskrävande arbete, därför vill vi inte gå ut med någon tidsuppskattning riktigt än.

  42. Johannes Larsson

    Mycket bra initiativ. Jag upplever att den PHP-sajt jag satt upp är ovanligt trött. Nu är inte PHP det snabbaste språket, men ändå.

  43. Roland

    Var och varannan dag så fungerar ej vår webbmail.Kanske är ok om vi inte hade BEHÖVT komma åt vår mejl VARJE dag och HELA tiden. Vi öveväger att lämna Loopia.

  44. Tård

    Hej Roland,

    Då vårt gamla e-postsystem dessvärre blivit överbelastat vid flera tillfällen den senaste tiden har vi valt att öka på flyttakten till det nya systemet. Detta innebär att vi sedan flytten påbörjades för ett par veckor har haft servicefönster på nätterna.

    Varje kund som flyttas är dubbel glädje då kunden kommer till ett stabilare och snabbare system samtidigt som det gamla systemet får lägre last.

    Flytten pågår löpande i bakgrunden dygnet runt men för att öka takten avsevärt kommer vi stänga av tillgången till systemet (IMAP och POP3) under nätterna en begränsad tid framöver:

    Vardagar mellan kl 01:00 och kl 05:00.
    Helger mellan 23:00 och 08:00

    Under denna tid kan du som kund inte logga in och hämta e-post. All e-post som inkommer under denna tid levereras till inkorgen som vanligt men blir tillgänglig först när systemet slås på igen. Att stänga av tillgången till systemet sänker lasten och ökar flyttakten med ca 30 gånger. Vi beräknar att alla kunder ska vara flyttade till det nya systemet under sommaren men majoriteten kommer ha tillgång till det nya systemet tidigare än så.

    Vi är ledsna att detta drabbar er kunder men vi garanterar er att vi gör allt vi kan för att lösa det så fort som möjligt. Alla tillgängliga resurser jobbar dygnet runt med detta då vi givetvis tar detta på största allvar.

  45. Katarina

    Jag har min fax kvar som en säkerhetsdetalj i fall e-posten inte fungerar eller mail som faktiskt kan försvinna i tomma intet på väg till mig. Jag litar aldrig på e-posten till 100%, jag är är väl medveten om att mail kan försvinna, det kan ta timmar innan de når mig med flera olika händelser. Sen har jag en telefon också, är det viktigt att information går fram till mig så ringer man.

    Jag tycker fortfarande att Loopia gör ett bra arbete och jag vet att det kommer bli bra. Jag är väl en av få kunder utrustad med tålamod och har reserver för informationsflödet att tillgå om e-posten av någon anledning inte kommer fram eller tar tid att nå mig. :-)

  46. Patrik

    Det här borde ni gjort för ungefär 3 år sen. Jag har flyttat samtliga mina kunder från Loopia och avråder nya från att öppna konto hos er.

  47. per

    Vad innebär det för oss kunder att ni har nytt epost system?
    Den enda skillnaden är snabbare responstime , vilket är bra.

    Ofta måste jag skriva min inloggningsuppgifter två gånger ? Varför?

    Nya funktioner?

  48. Tård

    Hej Per.
    Det är det bakomliggande systemet som är utbytt för att öka prestandan samt få bort risken för överbelastning. Detta påverkar alltså alla som använder e-post, oavsett om man ansluter via en e-postklient på datorn (t ex Outlook), webbmail eller via mobilen. Webbmailen kommer vi att fortsätta arbeta med att förbättra så skicka gärna in dina synpunkter till feedback@loopia.se.

    Att inloggningsuppgifterna ibland var tvungna att anges två gånger när du loggade in på webbmailen var en bugg som nu ska vara åtgärdad. Kontakta gärna support@loopia.se med kundnummer och detaljer om detta fortfarande uppstår för dig.

  49. Pingback: Loopia Blogg » Snabbare sajter och färre spam

  50. Pingback: Loopia Blogg » Nu ingår upp till 100 GB e-post i våra webbhotell

  51. Emil Blomqvist

    Varför är fortfarande WordPress så OERHÖRT långsamt på era servrar?? Seriöst?? Jag har inga plugins som kan slöa ner det såpass mycket så felet måste ligga hos er. Kan ni fixa detta snart eller?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>