Så skriver du copy till hemsidan med hjälp av AI

Välskriven copy med ett tydligt och minnesvärt budskap är ett effektivt verktyg för att bygga din varumärkesidentitet och boosta din SEO. Men att skapa den perfekta copyn tar tid och är en av huvudutmaningarna du möter när du skapar din hemsida. På senare tid ser vi dock hur allt fler använder AI för att förenkla tidskrävande uppgifter – till imponerande resultat. Att lära dig hur du använder teknologin för att skriva fängslande texter kan alltså totalt förändra hur du arbetar med copy till din hemsida. I det här inlägget går vi igenom hur du gör för att skriva copy till hemsidan med hjälp av AI!

Vilken typ av copy kan jag skriva med hjälp av AI?

Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna för vilka texter du kan använda AI till. Men några typer av innehåll som är särskilt bra att använda AI till för att spara tid och minska ansträngningen är:

  • Blogginlägg – till exempel för rubriker, ämnesförslag, strukturer och sammanfattningar
  • Produktbeskrivningar – särskilt för att skriva unika beskrivningar till snarlika produkter
  • Inlägg till sociala medier – till exempel för att snabbt skriva olika captions
  • Nyhetsbrev – till exempel för ämnesrader, strukturer, ämnesförslag och kortare copy

För- och nackdelar med AI

AI har fortfarande en bit kvar innan det helt och hållet kan ersätta mänskliga copywriters. Medan du snabbt och enkelt kan producera mängder av innehåll kan AI ännu inte matcha kreativiteten hos en människa. Men om du skriver mycket copy regelbundet vet du säkert att det ibland kan vara svårt att hitta inspiration och att skapa ny, unik copy. Då kan AI-verktyg vara till stor hjälp! Väg för- och nackdelarna innan du börjar arbeta med teknologin, så att du vet hur du ska jobba med verktyget på bästa möjliga sätt.

3 stora fördelar med AI

  1. Det går mycket snabbare att ta fram copyn du behöver skapa, från brainstorming till färdig text.
  2. Det hjälper till att bota skrivkramp, eller writer’s block, eftersom det kan ge dig nya idéer och perspektiv.
  3. Det ökar din produktivitet och frigör tid till andra uppgifter, som SEO-analys och strategiarbete. 

3 nackdelar med AI

  1. Det är svårt att få fram engagerande copy med personlighet eftersom AI inte kan efterlikna människor och saknar djup, känslor och kreativitet.
  2. Copyn innehåller ofta konstiga eller olämpliga formuleringar och falska påståenden eftersom AI saknar förståelse för kontext och subtila nyanser i språkliga uttryck.
  3. Det kan vara utmanande att skriva tillräckligt tydliga och specifika prompts för resultatet du behöver, särskilt när du precis börjat använda teknologin.

Hur skriver jag copy med hjälp av AI?

Alla som arbetar med copy har olika behov och arbetar på olika sätt. Det bästa du kan göra är därför att börja experimentera med AI för att hitta det arbetssätt som fungerar bäst för dig. För att hjälpa dig komma igång föreslår vi följande 3 steg:

1. Hitta rätt AI-verktyg

Du känner säkert till ChatGPT, men faktum är att det finns många andra AI-verktyg du kan välja mellan, som kanske passar bättre för just dina ändamål. Vissa verktyg är framtagna för specifika industrier eller typer av innehåll, och kommer med sina egna uppsättningar av styrkor och svagheter. Fundera igenom vad du vill använda AI till, vilka behov du har och vilka funktioner du behöver. Därefter letar du efter ett AI-verktyg som uppfyller dina krav.

2. Skriv specifika prompts

Precis som en byrå eller copywriter behöver en tydlig brief för att kunna leverera bra copy, behöver AI tydliga och specifika prompts för att kunna generera ett resultat. Ju mer detaljerad du är och ju mer kontext du ger, desto bättre copy kommer du få. Utöver ämnet eller temat kan du även inkludera:

  • Vilken typ av copy du vill ha – hur lång den behöver vara och var den ska användas
  • Vilken målgrupp du riktar dig till, vem som är avsändare och vilken ton texten ska ha
  • Relevanta detaljer och kontext om ämnet, varumärket eller produkten

3. Revidera och redigera

AI tar ofta fram mer eller mindre generisk copy, gör felaktiga påståenden och använder ett inkorrekt eller olämpligt språk. Därför behöver du alltid redigera och revidera den copy du får för att den ska resonera med dina besökare. Hur mycket arbete du behöver lägga ner beror såklart på vilken typ av innehåll du tagit fram – rubriker och metataggar kommer till exempel behöva mindre arbete än copy som är varumärkesbyggande. Justera och förfina copyn efter din egen varumärkesröst och sökmotoroptimera texten.


Lär dig mer om AI i våra andra blogginlägg

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss