5 tips för att bygga varumärke i ett litet företag

Att definiera ett varumärke är svårt – det finns antagligen lika många definitioner av vad ett varumärke är som det finns varumärkeskonsulter och byråer. De flesta är dock överens om att ett varumärke är ett löfte om tillfredsställelse och kvalitet. Det är en mental association som kommunicerar vad kunden kan förvänta sig. Att stärka sitt varumärke handlar om att skapa förutsättningar för att kunden ska minnas dig och ditt företag. Ett starkt varumärke kan dessutom minska priskänsligheten och få kunder att tänka på dina produkter eller tjänster när de är redo att handla. Här är 5 enkla och tydliga råd som hjälper dig att bygga ditt företags varumärke!


1. Fokus (men våga testa!)

Grunden till att bygga ett varumärke handlar om en genomarbetad och tydlig strategi. Du behöver förstå vad kunderna verkligen värdesätter – vad som driver dem att välja ett visst varumärke och påverkar deras vilja att betala mer eller mindre.

Det kan låta självklart, men även stora och framgångsrika företag hamnar ofta fel genom att inte fokusera. Har du bestämt dig för att stärka varumärket, fokusera på just det. Undvik att slänga in erbjudanden eller försöka få kunden att avsluta ett köp. En brasklapp är dock att det i vissa fall fungerar att kombinera, som ICA med sin ICA-familj-reklam, där man framgångsrikt bygger varumärke i kombination med erbjudanden. För de flesta är det dock enklare och mer effektivt att fokusera. Bena ut vad du vill uppnå, koppla till affärsmål och sätt målsättningar därefter.

Det är också viktigt att vara öppen, våga ta risker och testa sig fram. Det kan leda till värdefulla insikter och förbättringar.

2. Kreativitet

Forskning visar att kreativ reklam är mer lönsam och skapar positiva attityder till både reklamen och varumärket. Kunder upptäcker och kommer lättare ihåg reklamen om den står ut. Kreativitet gör särskilt stor nytta för okända varumärken eftersom kunden inte har tidigare erfarenhet av dem.

Här har små företag ofta en fördel mot större företag, där fler personer ska tycka till om utformningen. Ordspråket ”ju fler kockar, desto sämre soppa” gäller ofta i marknadsföring. Kreativ reklam kombinerar originalitet och relevans. Originalitet innebär nyskapande, oväntad eller särskiljande. Relevansen skapar ett sammanhang, annars riskerar den att bli missförstådd.

Testa dina idéer genom att fråga personer med olika bakgrund, ålder och kön. Om de tycker att det du gör är roligt eller väcker intresse är du på rätt väg. Det är viktigt att personerna är uppriktiga, men det är lika viktigt att du litar på ditt eget omdöme och känsla. Se din ”testgrupp” som inspiration snarare än ett facit.

3. Räckvidd

Det är lätt att tro att varumärkesutveckling byggs försiktigt genom sociala medier eller texter på företagets hemsida. Men varumärket måste nå utanför företagets existerande kundbas för att skapa effekt.

Varumärkesarbetet är ett verktyg för att göra företaget mer känt, ihågkommet och skapa positiva känslor hos kunderna. Detta är viktigt i allt från varumärkes-aktiveringar till kanalval och hur annonsering riktas.

4. Tydlig avsändare

Du behöver en tydlig avsändare i form av företagsnamn, logotyp, grafiskt maner, domän och tonalitet. Det är lätt att välja vad som är ”snyggt” eller låter bra, men varumärket byggs i kundens medvetande och måste utformas därefter.

Din kommunikation ska spegla ditt löfte till kunden och göra varumärket lätt att upptäcka och komma ihåg. Exempel som Coca Cola, Apple och Nike är välkända, men även små företag kan lyckas. Inspireras av det svenska företaget Lemmelkaffe, som har en tydlig avsändare och en spännande identitet.

5. Långsiktighet

Att bygga varumärke är ett maraton och inte en sprint. Det är viktigt att ha en tydlig strategi och hålla sig till den, även när resultaten inte kommer omedelbart. Har du svårt med strategin? Vänd på frågan och fråga vad du absolut inte skulle göra. Det kanske är att inte tumma på kvaliteten av produkterna eller att aldrig sänka priserna. Spegla dina ”nej” till ”ja” så kan det visa vägen till hur du ska utforma din strategi och vilket löfte du ska kommunicera till kunderna.


Vill du ha mer inspiration?

Sveriges Annonsörer har skrivit en väldigt intressant artikel om hur kreativitet kan skapa effekt. De har för övrigt många andra intressanta artiklar om marknadsföring du kan läsa om du är intresserad av att veta mer.

En annan bra källa för inspiration och information om marknadsföring i allmänhet och varumärkesutveckling i synnerhet är The Brand-Man.

Den frilansande marknadsstrategen Nils Grundberg kommer dessutom snart tillbaka med ännu fler tips och råd. Nästa gång kommer han berätta mer om hur du gör bra annonser i sociala medier – missa inte det!

Fler tips från Loopia-bloggen:


Inlägget är skrivet av Nils Grundberg.

Nils är marknadsstrateg och kreatör med bas i Stockholm. Med 15 års erfarenhet från några av Sveriges starkaste varumärken driver han tillväxt med hjälp av kreativitet och strategi via hans bolag Tajga.




Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss