Nästan alla stora varumärken har en mobilanpassad sajt. Det gör det lättare för kunden att surfa på sajten på en mindre skärm. Som besökare slipper du zooma in och ut, scrolla i det oändliga för att ta dig från topp till botten och du behöver inte justera skärmen från höger till vänster för att läsa texten. Idag är det extra viktigt att din mobilanpassade sajt är korrekt, annars kan Google putta ned dig bland sökresultaten.
Det många företag har gjort när de skapar en mobilsajt är att de väljer en alltför nedbantad version av sin egen sajt. De kapar bort “det onödiga” för att korta ned laddningstiden och sökmotoroptimerar inte mobilsajten. Google har tidigare aldrig lagt speciellt stor vikt vid mobilsajter, då det varit desktopsajten som varit intressant och som rankat. Därför har man inte lagt mycket krut på mobilversionen. Det håller på att förändras.
Dags att se över din mobilsajt – även ur ett SEO-perspektiv
Det är dags att börja fokusera på dina titlar, meta descriptions och innehåll även på mobilversionen av din sajt. Google gör nämligen en ny satsning med mer fokus på det mobila. Google tänker prioritera att indexera och ranka mobilversioner över desktopversioner (här skriver Google om det själva). Det är ett smart sätt att tvinga företagen att skapa bättre och mer användarvänliga mobilsajter – risken att förlora sin position i sökresultaten är annars överhängande. Google kommer endast att spindla igenom desktopsajten om det inte finns någon mobilanpassad sajt och det kan också vara ett minus i Google’s ögon då de anser att alla sajter ska vara användarvänliga, oavsett plattform.
Om du har valt att banta ned din mobilsajt och valt att inte ta med innehåll från desktopversionen som ger ditt företag positioner i sökresultaten är det dags att agera. Du behöver se över dina titlar och rubriker samt kvalitén och kvantiteten på ditt innehåll. Om du också skalat ned navigeringen så att mobilbesökaren inte kommer åt all information som erbjuds måste även det åtgärdas snarast för att du inte ska förlora din position.
Google’s produktchef Doantam Phan skriver följande:
“We understand this is an important shift in our indexing and it’s one we take seriously. We’ll continue to carefully experiment over the coming months on a small scale and we’ll ramp up this change when we’re confident that we have a great user experience.” (Källa: Google Webmaster Central Blog)
Detta publicerades 7 november så testerna har inte hållit på alls länge och kommer att ske i liten skala under några månader. Det finns alltså tid att fixa din mobilsajt innan Google växlar upp och styr hela skeppet mot en mer mobilvänlig onlineupplevelse.
5 punkter att se över när du SEO-optimerar din mobilsajt
När du som företagare tar itu med din mobilsajt är det några punkter som är extra viktiga att se över:
- Navigeringen – se till att den är fullständig och lika bra som på desktopversionen
- Titlar – inkludera och sökmotoroptimera dina titlar.
- Meta descriptions – dags att skriva in lite meta på mobilversionen för att ge Google rätt information och du får en chans att inkludera dina sökord till passande sida.
- Mer text – det ska finnas samma textmängd på båda sajterna för att skapa bra, informativt och unikt innehåll (du vet, sånt som Google älskar!). Om det handlar om mycket text kan du använda dig av dragspelsfunktioner eller möjligen olika flikar. Det gör sajten lättöverskådlig och fullständig.
- Kort laddningstid – du ska fortfarande ha en kort laddningstid på sajten. Om en fullständig mobilsajt ökar laddningstiden med några sekunder (det behövs inte mer för att kunden ska backa och klicka på en annan sajt!) kan du se över innehållet på båda sajterna och banta ned rätt. Det innebär att du tar bort onödiga scripts och flashfunktioner och komprimerar bilderna. Du som är kunnig inom HTML och CSS kan även optimera koden. Du kan undersöka laddningstiden på sajten med Google PageSpeed Insights och lära dig mer om hur du optimerar den här.
Så där, nu vet du vad du ska planera in att göra i januari efter julledigheten 😉
Läs fler tips om sökmotoroptimering:
» 5 snabba sätt för att klättra i sökresultaten
» Välja domännamn ur ett SEO-perspektiv
» SEO-ordlista
…fler SEO-tips från Loopia-bloggen hittar du här.
Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson.
Caroline arbetar sedan 2014 som SEO-tekniker och projektledare på Brath AB i Örnsköldsvik. Hon framställer en del av produktionen som sker på företaget och hjälper till att skapa framtidens sökmotoroptimering.
Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.
3 svar på “En sökmotoroptimerares tips – mobilanpassa sajten rätt och slipp bli straffad”