Digital närvaro är numera obligatorisk, oavsett om du vill sälja tjänster eller starta klädbutik. I en tid då 90% av alla köpbeslut börjar med en googling förväntar sig konsumenterna att din verksamhet ska finnas på nätet. Och framförallt; de förväntar sig en lika bra konsumentupplevelse i din webshop som de gör i en fysisk butik.
Att svenskarna handlar allt mer digitalt gör kort och gott att det är viktigt att hänga med i svängarna för att kunna leverera enligt kundernas ständigt föränderliga behov. Människor är i ständig utveckling och det behöver du också vara. Betalningsleverantören Payson är experter på e-handel och betalningar på nätet. Här nedanför delar de med sig av sina bästa tips för att lyckas med din e-handelssatsning.
1. Hitta en nisch
Att vara expert inom ett visst område ger dig stora fördelar – både när det gäller hur du kan rikta din marknadsföring till rätt målgrupp, men även i hur du kan bli proffs för en viss produkt på marknaden.
Att ha en nisch behöver inte betyda att du har ett mindre utbud produkter, för dig med ett brett sortiment kan det istället innebära att allt på sidan kostar 200 kr, har snyggt levererade paket eller extra långa öppettider med snabba svarstider. Hitta något du tycker är intressant eller som du är bra på och gör detta till fördel!
Väljer du att specialisera dig på en specifik typ av produkt blir din hemsida dessutom ofta automatiskt SEO-optimerad mot de ord som är viktigast att synas på vilket hjälper dig i din marknadsföring.
2. Nätverka och hitta likasinnade att samarbeta med
Även som digital entreprenör är det viktigt att nätverka. Försök att ta reda på om andra i din närhet också går i tankarna om att starta webshop – tillsammans med andra entreprenörer kan du dela lager, få råd och tips samt köpa packningsmaterial för att få ett mer förmånligt pris. Sök i olika e-handelsforum på nätet, medverka i olika nätverksträffar i din hemstad eller mejla en entreprenör som du tycker verkar vara bra.
Ett exempel på sida där du kan hitta bra kontakter är Paysons sida ”Lokala e-butiker” – här kan du enkelt söka på produktkategorier och ditt eget område för att se om det finns någon e-handlare du kan lära dig något av, eller till och med kanske dela lager med.
3. Skapa förtroende genom din hemsida
Efter en googling hittar förhoppningsvis kunden just din hemsida. Nu gäller det att din plattform utstrålar ett förtroende och professionalitet för att få besökaren att lita på dig och din webshop. Du behöver snabbt visa rätt information så att besökaren inte lämnar. I snitt sägs det att du har ca 3 sekunder på dig att fånga kundens intresse. Snygg design och fina bilder är en självklarhet för att ge ett bra första intryck, men det finns några viktiga saker du heller inte får missa att implementera på din hemsida.
- Visa snabbt vad du säljer! Besökaren ska direkt kunna se vad din butik har att erbjuda. Det ska också vara lätt att navigera sig till önskad produktsida, max 2-3 klick.
- Visa vilken betallösning och vilket fraktsätt som används i form av banners, logotyper och ikoner. Igenkänningsfaktorn är viktig, kunder vill handla i en butik med en betallösning eller fraktsätt som känns trygg och som de känner igen.
- Placera ”Kontakta oss” på ett lättillgängligt ställe och se till att vara snabb med att besvara eventuella frågor. Vet kunderna att de kan kontakta dig vid frågor eller eventuella problem ökar även förtroendet för din webshop.
Att starta webshop är superenkelt
Payson är en betallösning med över tio års erfarenhet av betalningar på nätet. Startar du en webshop hos Loopia får du Payson Checkout förinstallerat i den kombinerade frakt- och betallösningen som ingår när du startar upp med WooCommerce. Ingen startavgift eller bindningstid! Läs mer om Loopias kassalösning för e-handel här.
Inlägget är skrivet av Emma Lindgren.
Emma Lindgren är CMO på Payson. Sedan 2004 har Payson hjälpt både företag och privatpersoner att ta betalt & betala på nätet på ett säkert sätt. Är du i tankarna om att starta webbshop? Läs då mer om Paysons betallösning Payson Checkout 2.0!