Det finns många nycklar till framgångsrikt företagande och en av de viktigaste – och kanske mest bortglömda – är regelbunden kommunikation med befintliga och potentiella kunder.
Enligt en studie från Rockefeller institute/Tarp Studies visar det sig att 68% av alla kunder som väljer att hitta en ny leverantör gör det eftersom de känner att det inte finns intresse för deras affär hos den befintliga leverantören.
Kombinerar man det med att det sägs kosta ungefär 10 gånger så mycket i form av tid och pengar att skaffa en ny kund som att behålla en befintlig kund är det lätt att förstå hur viktigt det är med kommunikation och kundvård. Vad gör du idag för att vårda de relationer du genom åren har byggt upp?
Vilket är det mest effektiva sättet att kommunicera?
Ett av de mest effektiva sätten att kommunicera regelbundet på är genom att skicka nyhetsbrev via e-post. Du skapar innehållet en gång och når direkt ut till alla dina befintliga och blivande kunder. Du stärker ditt varumärke och dina mottagare påminns om att du finns. Du är ständigt aktuell hos dem så när det är dags för köp väljer de självklart dig.
Du kan dessutom följa upp kommunikationen och få feedback på hur uppskattad den är genom detaljerad statistik över vem som har läst nyhetsbrevet och vilka länkar de tyckte verkade extra intressanta.
Jämfört med andra kanaler är kostnaden väldigt låg. Du får detaljerad statistik som gör det möjligt att förbättra din kunskap om dina mottagares beteenden och på så sätt öka dina intäkter.
Enligt en undersökning gjord av DMA (Direct Marketing Association) ger varje krona som investeras i e-postmarknadsföring 40 kronor tillbaka. Hur mycket skulle du investera i nyhetsbrev om du visste att varje krona du investerar över tid kommer att ge 40 kronor tillbaka? Personligen skulle jag investera så mycket som möjligt och lära mig allt jag kan om att skicka nyhetsbrev.
Det var allt för denna gång. Vi hoppas du börjar förstå vilka möjligheter som finns med att skicka nyhetsbrev. I kommande inlägg går vi igenom vad som behövs för att komma igång med nyhetsbrev.
Bekanta dig med Loopias nyhetsbrevstjänst
Du som LoopiaDNS- eller webbhotellskund kan snabbt och enkelt skicka nyhetsbrev till dina kunder med hjälp av Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Läs mer om tjänsten på loopia.se/nyhetsbrev eller kom igång direkt genom att klippa på knappen nedan.
Inlägget är skrivet av Martin Zimmerman.
Martin Zimmerman är VD på Get a Newsletter. Han har över 10 års erfarenhet av att hjälpa företagare att kommunicera bättre och på så sätt öka lönsamheten.
4 svar på “Framgångsrikt företagande – här är den viktigaste nyckeln”