Så håller du ditt WiFi piggt när du jobbar hemifrån

Nu när vi är många som jobbar hemifrån blir belastningen på nätet högt. Vanligtvis är vi i Sverige bortskämda med stabila hastigheter på nätet vi surfar på, men i nuläget har hemnätverket troligtvis mer att göra än vanliga. Förr kunde avstånden från telecentralen avgöra hastigheten på nätverket, men idag hänger det snarare på faktorer såsom hur många som använder internet samtidigt.

Så, hur kan du se till att ditt WiFi hemma fungerar så bra som möjligt, så att du slipper bruten uppkoppling under viktiga möten? Våra teknikkompisar på TechBuddy delar med sig av sina 4 bästa tips på hur du håller ditt WiFi alert när du jobbar hemifrån. 

1. Koppla ifrån och starta om

Routrar är riktigt smarta, men ibland kan det vara bra för dem att få släppa information, starta om och sedan ta in den igen. Precis som vi människor fungerar! Stäng av routern och låt den gå utan ström i cirka 30 sekunder innan du slår på en igen. Observera att om du har gjort manuella inställningar på din router bör du vara försiktig så att det inte är en fabriksåterställning du gör, då du isåfall måste göra om dina inställningar.

Ett annat tips är att då och då koppla ifrån dina enheter från ditt WiFi, exempelvis när du inte använder dem. Vissa mobiltelefoner kan använda WiFi:t i bakgrunden, även fast du inte är inne i mobilen, och om du då kopplar bort dem kan det leda till att du får starkare anslutning på dina andra enheter hemma.

En annan rekommendation är att koppla bort dina enheter från ditt Wi-Fi-nätverk när du inte använder dem. Smartphones och surfplattor använder ofta internet i bakgrunden även om skärmen på dem är släckt. Om du kopplar bort dem kan det innebära att du får en starkare anslutning på andra enheter.‍

2. Placera routern centralt hemma

Routerns placering i ditt hem är viktigare än du tror – avståndet mellan enheten som använder WiFi:t och routern är det som avgör hastigheten. Väggar, dörrar och metall är riktiga bovar som blockerar lätt ditt WiFi. 

Placera din router så centralt i ditt hem som möjligt och gärna på en luftig plats, borta från andra elektroniska apparater. De flesta routrar idag är placerade nära fiberuttaget, det vill säga nära en yttervägg. Du kan använda dig av nätverkskablar för att flytta routern till en mer central plats. De finns att köpa i välsorterade elektronikbutiker för runt 300 kronor.

3. Kontrollera WiFi:ts hastighet

Är du osäker på om ditt internet faktiskt är så snabbt som din leverantör säger? Använd dig av olika hastighetstest för att mäta. Du kan bland annat testa Bredbandskollen för detta. När du utför testet ska du se till att dina enheter hemma är uppkopplade till ditt WiFi och inte till mobilnätet. Om ditt nätverk inte är så snabbt som leverantören påstår, kan det vara en idé att kontakta deras support och låta dem veta att du gjort ett hastighetstest för att få vidare support.

Om du upplever att din uppkoppling inte är optimal, kan det vara bra att ta en titt på routern. Är den ordentligt ansluten, är kablarna i och intakta? Om du har en gammal router kan det vara läge att överväga om du bör köpa en ny, mer modern router. Det kan din leverantör ofta hjälpa dig med.

Bonustips! Om du är en Android-användare finns WiFi Analyzer bra appar som mäter WiFi-signalen. Med den kan du även se om dina grannar ligger på samma WiFi-kanal. Det kan nämligen störa ut varandras signaler och orsaka låga hastigheter. Ladda ner WiFi Analyzer här.

…och sist men inte minst: Ta hjälp!

Våra teknikkompisar på TechBuddy hjälper dig gärna säkra WiFi-uppkopplingen- och hastigheten i ditt hemmakontor. Läs mer om TechBuddy här.

Behöver du hjälp med Microsoft 365?

Upplever du eller dina anställda problem med era Microsoft 365-program, eller vill du ha hjälp att komma igång med Microsofts program och tjänster? Tillsammans med TechBuddy erbjuder vi högklassig support till våra kunder, läs mer om vår Microsoft 365 Support här.


Blogginlägget är skrivet av vår samarbetspartner TechBuddy, Europas ledande företag för teknisk support. TechBuddy erbjuder teknisk support av hög kvalitet genom att ansluta ett community av tekniskt kunniga talanger till kunder i behov av vägledning och support. Teknikerna, som även kallas för ”Buddies”, installerar och ger support till kunder och företag med målet att förbättra det uppkopplade, digitala livet för alla.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *