Uppdaterat e-postsystem

När folk frågar vad vi gör så säger vi att vi hostar webbplatser. Trots det så är hostningen av e-post minst lika viktig, om inte viktigare. E-posten bara ska fungera.

I och med en kontinuerlig ström nya kunder och ökad e-postanvändning så har e-postjänsten dessvärre dragits med vissa skalproblem under året, vilket vid tillfällen gjort tjänsten olidligt långsam. För att råda bot på detta har vi sedan en tid tillbaka rustat upp e-postsystemet ordentligt.

Vårt tidigare e-postsystem

Tills alldeles nyligen såg vårt e-postsystem ut så här.

Då fungerade det som så att två lastbalanserare (1) pytsade ut alla inkommande e-postjobb till den för tillfället minst belastade e-postservern (2) via antingen POP3, IMAP eller SMTP (beroende på om det gällde inkommande eller utgående e-post). Den aktuella e-postservern kunde sedan läsa och skriva nödvändig e-postdata till en av systemets två centrala disksystem från Network Appliance (3).

Problemet med denna lösning var att endast antalet e-postservrar (och förvisso även antalet lastbalanserare) kunde byggas ut dynamiskt. Däremot var antalet NASar (disksystem) fast.

Det som gjorde detta system långsamt var att då e-postsystemet lagrar sådana fantastiska mängder e-postbrev, så hade kontrollsystemet i NASarna svårt att hinna presentera alla filnamn till den anropande e-postservern. Det är nämligen inte alls ovanligt att en e-postanvändare har tiotusentals meddelanden i sin inkorg.

In kommer vårt upphottade e-postsystem

För att råda bot på detta har vi nu lagt till en ny del i e-postsystemet.

Istället för att låta NASarna hantera både logiken (presentera alla filnamn) och själva lagringen av filer, så tar nu kraftfulla OpenSolaris-maskiner hand om jobbet att presentera filnamnen för våra e-postservrar. Dessa baseras givetvis uteslutande på våra nya IBM-maskiner (se artikeln Schysta leksaker) och kan dessutom enkelt kompletteras vid behov.

I och med detta fungerar NASarna endast som ”dumma” lagringsenheter, utan något lokalt filsystem kopplade till dem. Dessutom gör OpenSolaris-maskinerna att vi enkelt kan lägga till ytterligare NASar om mer utrymme skulle behövas. Det nya systemet skalar alltså precis lika glatt som en apa på bananplantaget. 🙂

Flytten från det gamla till det nya

Det fina i den här kråksången är att flytten från det gamla till det nya systemet går helt utan avbrott för oss användare. Utrymmet på våra NASar är nämligen väl tilltaget och han således hantera lagringen på både det nya och det gamla sättet samtidigt.

Just nu pågår slutfasen i den här flytten samt finjusteringar av systemet och inom kort hoppas vi således kunna erbjuda en betydligt bättre e-postupplevelse för alla!

Dela detta inlägg:

61 tankar kring ”Uppdaterat e-postsystem

  1. Pingback: Jan Erik Moström » Språkproblem

  2. Ric

    Eposttjänsten har varit olidligt långsam i 4 dagar nu och jag undrar när problemet är fixat. Jag har kunder som använder tjänsten, och det ser verkligen inte bra ut mot dem.

  3. Tobias

    Hej Loopia!

    Undrar precis som Gitte när det kan vara klart? Verkar inte som det går riktigt lika smidigt som ni hoppats? Tredje dagen nu med sjukt långsam mail..

  4. Bosse

    Men nu verkar det som om e-postsystemet brakat ihop fullständigt: pop3 fungerar inte och inte heller webmail. Det känns inte bra med så långvariga problem. Fortsätter det så här börjar ni närma er Spray-nivån. Hoppas ni löser detta snarast. Det hade varit trevligt med en tidplan, som i nuläget borde vara på minutnivå.

  5. Pouria

    ”Det fina i den här kråksången är att flytten från det gamla till det nya systemet går helt utan avbrott för oss användare.”

    Vill ju inte vara elak, men är det tack vara detta nya system som e-posten inte alls fungerar? Har dock fullt förtroende för att ni gör ert bästa för att lösa problemet. Hoppas det går bra och att ni inte får allt för mycket skit. 🙂

  6. jakob

    Och kommer det att lösa ”långsam epost tjänst” som legat som en ticket på driftsbloggen de senaste tre dagarna?

  7. W

    Jag kommer inte ens in på mailen sedan tre dagar tillbaka. Om jag någon gång lyckas få upp inkorgen loggas jag ut omedelbart när jag ska läsa breven.

    Har varit dundersegt tidigare också men då har man efter fem minuter iaf lyckats komma in.

    Får vi någon kompensation för e-poststrulet?
    Om det inte åtgärdas väldigt snart kommer man bli tvingad att byta leverantör.

  8. Johan Nilsson

    Problemen med mailen har kommit och gått under cirka ett års tid…
    Känns oroväckande att det tar så pass lång tid att finna en bättre lösning på problemet.
    När man har kontaktat supporten angående problemen har man bara fått standardsvar till svars. Mycket nonchalant…
    Nu funderar jag starkt på att säga upp mitt abonnemang trots att jag nyligen förnyade det men jag blir väl knappast ensam om att lämna Loopia?

  9. Fredrik Berglund Inläggsförfattare

    Det stämmer att vår e-posttjänst under förra veckan vid tillfällen var olidligt långsam och i vissa fall ”tajmade” ut. Problemen är till viss del belastningsrelaterade så innan problemet är helt löst, kan det dessvärre vara så att problem återkommer under vissa tidpunkter. Våra tekniker jobbar på det hela och vi beklagar verkligen djupt de problem detta orsakar er. Vi vill verkligen poäntera att allt fokus ligger på att lösa detta så skyndsamt som möjligt.

    Uppdaterad information om detta ärende hittar ni i vår driftblogg.

    Johan Nilsson: Historiskt sett har det varit ett problem (och är för många e-postleverantörer) att många kunder har ett mycket stort antal e-postmeddelanden i sina inkorgar vilket till viss del påverkar hela e-posttjänsten. Den nuvarande uppgraderingen syftar till viss del att åtgärda detta och vi hoppas att detta, tillsammans med en hel del andra åtgärder, gör e-posten snabbare.

  10. Jag blir så less

    Fredrik!
    Varför skriver du att det finns uppdaterad information på er driftblogg?
    Där har ju inget hänt sedan den 5:e!!!!

    Man måste således konstatera att på de senaste 6 dagarna har ni inte kommit lösningen närmare. Hur fan kan ni låta bli att frivilligt utlova kompensation till alla drabbade, UTAN att kunderna ska behöva kräva detta.
    Visa att ni är proffs och rätta på rygen och stryck månadenskostnader för alla drabbade kunder!

  11. Daniel

    Hmm… det är faktiskt så segt att man skulle kunna säga att webmailen ligger nere… hoppas på lösning snarast.

  12. Kjell

    Håller med Johan Nilsson, efter bytet är det sämre än innan spamfiltret har ju aldrig fungerat särskildt bra så man är ju tvungen att kolla igenom den mappen så där inte finns några viktiga mail där vilket händer ofta.
    Nu ska man behöva vänta innan man ens kan kolla skiten.
    Dom senaste veckorna har det varit sämre än gratis tjänsterna som finns och tom har bättre spamfilter än loopia.

    /Kjell

  13. Robin Blomquist

    Hej på er.

    Nu har det varit problem i cirka en vecka, en del av oss är småföretagare och måste ha fungerande mail. Även idag har jag stora problem med mailen. Jag hittar ingen tidplan någonstans på er hemsida när ni förväntas vara klara. Kan ni försöka fixa en tidplan så snart det bara går, annars måste jag be alla mina kontakter att använda min Hotmail adress

  14. Olle

    Hej, mailproblemen måste lösas inom kort och ni borde direkt haft en klar och tydlig plan framme och inte bara en massa löften som inte håller.

    Sitter och väntar på flera viktiga mail som jag vet har skickats och som man inte kommer åt oberoende vilken väg man går.

    Bot, bättring och inte bara löften vore bra.

    MVH/Olle

  15. Bosse

    Hej igen!

    Med anledning av inlägg 14, kontrollerade jag min SPAM-mapp via webmail – 535 mail. Kan det vara så att det är pga att nästan ingen läser och tömmer denna, som systemet segar ner? Det är säkert fler än jag som har lika välfyllda SPAM-mappar.

  16. Daniel

    Till er som rapporterar problem;

    Tack, dessa rapporter är viktiga.

    Ni kan vara helt säkra på att vi redan känner till att det finns prestandaproblem i epostsystemet och vi arbetar med att lösa det. Med detta sagt är vi naturligtvis som vanligt intresserade av konstruktiva felrapporter.

    Olle mfl.: Vår klara och tydliga plan är som alltid metodisk felsökning, prioritering och genomförande av åtgärder.

  17. Patrik

    SPAM mapparna kollas nog inte av just någon, men tömms inte dom efter en viss mängd/tid !?

  18. Niklas

    Webbmailen fungerar mycket dåligt, men det går om man har tid att vänta. Jag rekommenderar Er som har problem att använd pop3 istället, har fungerat helt utmärkt de senaste dagarna. Har endast varit webbmailen som har varit problem för mig.

  19. Bosse

    Mina SPAM är i alla fall minst 6 mån gamla. Eftersom jag normalt kör POP3, så tittar jag inte så mycket på webbmail och speciellt inte SPAM-mappen. Har varje användare lika många SPAM-mail som jag så lär det vara några tusentals mail som ligger och skräpar på disken. Just nu sitter jag och raderar dem i snigelfart via webbmail……

    Men kanske en snabb åtgärd, skulle vara att backa upp alla SPAM-mappar och sen helt enkelt radera innehållet i alla SPAM-mappar från disken. Skulle det vara någon som saknar något har ni en backup ni kan hämta in dm från. Sen bör ni ändra tiden för SPAM’ens livslängd till max 2 månader (och informera mer om SPAM-mapparna)

  20. Björn

    Lös problemet eller publicera en tidsplan. Kunderna undrar vad som händer!!!!

  21. Robert

    Det har ju varit mycket problem med e-post och många kommentarer. Har varit kund i flera år, mestadels nöjd fr a med den goda och vänliga supporten. Delar dock en del av den allmänna kritiken med e-posten. Gick in nu kl 23.30 för att kolla och då fungerar det bra, går då vidare till loopia.se för att se vad som hänt men blir förvånad över att mötas av exakt samma info som vid lunchtid. Icke fungerande e-post stoppar mitt lilla företag och jag vill att detta tas på just det allvar som Loopia säger sig se på problemet men dålig uppdatering visar på bristande insikt om kundproblem. Vad har hänt sedan lunch? Jag vill ha tät och kontinuerlig rapportering, även efter kontostid i ett sådant här läge

  22. Thomas

    Det tråkiga är at man har tappat en kund, eller en blivande kund. Jag skulle lämna en offert innan helgen men har haft stora problem att kunna logga in för att läsa min mail vilket resulterar i att jag inte kunnde lämna en offert. Kunden i sin tur som skulle få en offert, tackade nej de hade fått med tillräckligt med offerter vilket känns väldigt tråkigt för mig som är beroende utav att min mail fungerar 24/7.

    Det är ännu värre att man har blivit beronde utav den enkelhet mail erbjuder. Tidigare postgång tar ett par dagar eller att man själv fysikist tar sig i väg för att lämna ett dokument har nästan försvunnit idag.

    Det går aldrig att gardera sig 100% mot att mailen går ner men den kostnad man betalar per år och de rekomendationer man ger sina kunder om att det är ett bra webbhotell känns lite pinsamt när de ringer upp en och frågar: – ”Vad är det som händer, varför fungerar inte mailen?”

    Det är inte dom samtalen man vill höra från en kund när man inte ens är ansvarig för driften utav deras webbtjänster.

    Kommer det att bli någon sorts kompensation för utbliven, försenad, går inte att öppna e-posten? För mig har det varit strul med epost sedan den 5, 6/ augsuti nu. 6 dagar nu.

    Jag hoppas att ni kan lösa detta e-post problem ganska snabbt.

  23. Anna

    Jag kan inte annat än att hålla med föregående talare. Problem med E-posten har pågått för länge och det är otroligt viktigt för mig att E-posten fungerar så när som felfritt. Jag vill kunna lita systemet och att jag kan kommunicera med personer som kontaktar mig.

    Det här har hållit på lite för länge för att det ska kännas ok 🙁

  24. Daniel

    Otroligt pinsamt att man inte haft en bättre plan för uppdateringen än så här. Problemet är ”otroligt komplext” är i mina öron inget annat än detsamma som ”vi har ingen jävla aning”. Att man inte lyckats lösa problemet på så pass många dagar känns otroligt amatörmässigt. Dygnet har 24 timmar, det är bara att arbeta samtliga av dessa till problemet är löst, eftersom det är den produkt ni kontinuerligt tar betalt för som inte funkar.

  25. Larsa Backman

    Snart dax att byta webbhotel och mail om detta inte fixas ASAP!

    /Larsa

  26. Ronnie

    Har ringt support ett flertal ggr angående en pinsamt långsam webbmail och har då fått svaret att det är för mycket mail i inkorgen och uppdelning i diverse mappstrukturer krävs för att få en acceptabel väntetid. Har dock haft inkorgar med endast ett 20-tal mail och har även här upplevt långsamma och många gånger misslyckade inloggningar trots det ringa antalet mail. Detta problem är svårt att motivera för övrig personal med tanke på att de jämför med ex. sin hotmail med 1000 mail i inkorgen som för övrigt både är blixtsnabb och inte kostar ett rött öre…
    Vi har haft enorma problem med vår mail i 6 dagar nu vilket har lett till stora problem i vår verksamhet och vi har nu tröttnat. Jag har idag kontaktat en annan partner som med stor sannolikhet kommer att få hantera vår mail och ev. webb i fortsättningen.

  27. Christoffer

    Snälla Loopia; håll oss kunder uppdaterade med information på bloggen varje timme ni jobbar med att åtgärda problemet (även under natten). Vad gör ni? Vilka är på plats? Vem hämtar pizza åt er? Om problemet med mailen kvarstår under morgondagen överväger säkert fler än jag att byta leverantör. Ni skriver själva i början av inlägget: ”E-posten bara ska fungera.” Det gör den inte.

  28. Patrik

    Notera att dom skriver …. ”Så snart framsteg sker i det arbetet så kommer vi givetvis att skriva om detta här i driftbloggen.”

    Inget har skrivits sedan 15 tiden igår så inga framsteg har alltså gjorts sedan dess !

  29. Bosse

    Snälla ni VAD HÅLLER NI PÅ MED?????
    INFORMATION!!!!!!!!!
    På er startsida står det: ”Vi fokuserar på driftsäkerhet, tillgänglighet och förstklassig kundservice” – inget av detta uppfyller ni för närvarande på långa vägar!
    Vad har ni för problem?
    Har ni någon koll på läget?
    Vad gör ni åt det?
    När beräknar ni att ha det åtgärdat?

  30. Martin

    Nu har det slutat vara pinsamt och övergått till att vara riktigt, riktigt tragiskt.
    Så här illa får en tjänst man betalar för helt enkelt inte fungera.
    Ordna till problemet omgående och se till att informera kontinuerligt och kompensera oss kunder om ni vill ha oss kvar i framtiden. Det är inte direkt så att det är ont om konkurrenter som gärna tar över om ni inte ser till att hantera det här bättre än vad ni gjort hittills.

  31. johan

    Personligen skiter jag i om Loopia debiterar mig. Den summan är försvinnande liten i jämförelse med vad detta problem kostar mig. Offerter som inte kommer fram till kunder, underlag som jag inte får. De gånger jag lyckas få iväg något mail så har jag väl lagt ned 30 minuter av min arbetsdag. Sedan gör Loopia kardinalfelet att inte informera kontinuerligt när något sådant händer. Grymt frustrerande att inte få information, även om man vet att det jobbas på en lösning.

  32. Lars

    Det tog ca 3,5 dygn innan det skrevs något av informativ vikt för oss kunder sedan dyker dylika förklaringar upp som jag fann en viss komik i ; ”Problemet vi upplever med vår e-posttjänst är mångfacetterat”. Nu håller jag med andra och tycker det bara är pinsamt och trist. Bra exempel på hur man INTE skall agera vid serviceleverans. Har varit kund i många år och nu är det slut på det.

  33. BL

    Häpnadsväckande nonchalant… Det har varit tyst i ett dygn nu och inga, synliga, åtgärder har vidtagits. Man kan bevisligen inte ens kommunicera med sina kunder i en krissituation så att trovärdigheten består. Såna här fadäser kan de facto stjälpa ett företag. Bedrövligt!!

  34. Markus

    Kan glädja alla åt att säga att webmailen suger i Internet Explorer och Opera!
    Men funkar hyfsat bra i Fitefox! Jag har varit inloggad både igår och idag flera timmar via Firefox webbläsare och det fungerar rätt bra.

    Använd Firefox alltså medans Loopia försöker åtgärda det stora problemet!

    Mvh
    /Markus

  35. Björn

    När systemet fungerar så uselt och ni hittills hanterat situationen så uselt så kanske ni vill börja om från början och göra rätt nu?

    – Tala om timme för timme hur det går – även om inget hänt.

    – Tala om hur ni tänker kompensera kunderna så att vi vet om det är värt att stanna som kund – det är läge för det nu, ni kan inte längre bara säga ’så där ja’ när det kommer igång igen, då finns ingen anledning att stanna som kund, förtroendet är ju i stort sett helt förbrukat.

    – Börja lyssna till kunderna – även de som uttrycker stor ilska – vi är inte besvärliga, vi är en förutsättning för er existens.

  36. Kalle

    Ja, det här känns inte bra. Nu är det väl uppe i minst 10 dagar med ett e-post-system som inte fungerar. Lite märkligt att ett företag som Loopia inte kan fixa till det här. Som många påpekat har en mängd gratis-mejlställen mycket bättre driftsäkerhet än vad Loopia har. Nu kommer väl många kunder lämna Loopia, och då kanske e-post-servern inte blir lika överbelastad som tidigare 🙂

  37. Johan

    Ha ha, Loopia och krishantering verkar ju inte vara någon större framgång. Sett till antal dagar som det inte fungerat och den information som sipprat ut från bunkern på Kopparlunden känns det lätt amatörmässigt.

    – Shit ”högsta chefen” vår e-post server har havererat, vad ska vi göra? Informera alla våra kunder?
    – Ta det lugnt, vi fixar det på nolltid och ingen hinner märka något, jag lovar !!!
    – Men om de börjar höra av sig då?
    – Mörka!!!!
    – Men det är ju våra kunder?
    – Ja, ja, men de hajjar inte sånt här med Internet, vi säger att problemet är mångfacetterat.
    – Du menar att vi ska sticka huvudet i sanden och låtsas som att det regnar.
    – Fan, va inte så problemorienterad, förresten det regnar ju på riktigt nu så du behöver inte låtsas……

  38. Martin

    Måste tyvärr dementera det där med att webbmailen funkar i Firefox. Tvärkrasch här även i Firefox. Funkar inte i någon webbläsare för min del.
    Lyckades ta mig in en snabb vända vid 6 i morse men annars så är det ständiga problem.

    Som en del skrivit ovan. Informera även om ni inte har något nytt att meddela.
    Ett meddelande visar iaf att någon jobbar på problemet istället för att det är helt tyst i ett dygn eller mer.
    Som det känns nu så blir man ”mushroomed” (kept in the dark and fed shit) och det är inget som är direkt bra för era kunder, er själva och era framtida jobb.

  39. Robban

    Nu får ni fixa till de här! Har många kunder hos er idag som bara vill byta lösning..
    Vi kan inte sitta o vänta på våra mail för att ni inte fixar till det här. Köp nya servrar om så behövs för att det ska gå snabbare att lösa problemet.

    Tid är pengar och det har tagit alldeles för mycket tid nu…..

    Äckligt pinsamt !!

  40. Jimmy

    Ska det verkligen behöva ta 1-2 veckor för att få ordning på mejlproblemet?? och ännu är inte problemet löst. Kommer det fortsätta så här framöver också tro?

    Trodde inte sådant här var möjligt på ett vad jag trodde seriöst Webbhotell-företag.

  41. Christoffer

    Kan inte mer än hålla med. Det här är olidligt, och något så oerhört irriterande. Få ordning på det!

  42. KAOS

    Skandal!!!
    Har nu i snart en vecka inte fått något arbete gjort pga detta!!!
    Har 26 personal ute på fältet och är beroende av mailen.Detta har gjort att vi får jobba på nätterna då det verkar fungera LITE bättre.
    Många viktiga mail ligger nu och väntar……
    Detta är KAOS!!!!!!

  43. Göran E

    Otroligt pinsamt/dåligt att Loopia inte lyckats lösa detta. Mailen har varit seg flera månader och jag drabbades tidigare i år av tusentals dublett-mail när mailservrarna löpte amok och skapade kopior av alla mina meddelanden.
    De två senaste veckorna har varit katastrof och gjort att jag inte kunnat kommunicera med mina kunder på ett normalt sätt, samt att jag halkat efter i mailinglistor och nu har en backlog att läsa ikapp (när/om det kommer igång igen)
    Jag har varit en trogen Loopiakund under många år men nu är mitt tålamod slut.
    Har i dag börjat titta efter andra leverantörer…

  44. Martine

    Börjar bli riktig trött på detta. Kan inte jobba längre eftersom jag inte ens kommer in i emailen längre! Hur ska ni kompensera förlorad jobb??

  45. johan

    Snart 24 timmar sedan senaste meddelandet från Loopia. Märker även att inga nya inlägg publiceras längre. Fast såhär i OS-tider så kanske man inte ska vara förvånad. Loopia kör krishantering efter kinesisk modell. Förnekar allt, ha ha

    Men seriöst guys/gals på Loopia, vad händer? Vore trevligt med en uppdaterad status.

  46. Patrik

    För oss verkar problemen nu värre än tidigare då mailen tycks ha slutat komma helt och hållet vilket inte var fallet förut … suck

  47. Bosse

    HALLÅÅÅÅÅ!!!!!
    ÄR DET NÅGON DÄR????
    VAR ÄR NI?????
    VAD HÄNDER??????
    VI VILL VETA!!!!!!!
    KOMMER NI ATT ÅTGÄRDA PROBLEMEN ELLER HAR NI TÄNKT LÄGGA NED????

  48. Christoffer

    För er som vill byta leverantör kan jag rekomendera att ni kollar in Internetworlds test av svenska webbhotell (sök på Google för att hitta det). Nån som har erfarenhet av Levonline? Dom fick bäst i test på driftsäkerhet vilket vissa andra har problem med…

  49. Rune

    Det enda jag använder av loopia sina tjänster är mailen, och nu funkar inte den särlig bra hällre…. Det är inte bara nu, men jag skickar nu och då supportärende om at den inte funkar…

    Har länge funderad och planerad ett byte till egen mailserver, och nu känns det som att det är på tiden att fullföra detta snabbare än jag hade planerad från början.. Ska i helgen sätta upp en temporär mailserver intill en riktig server blir levererad, och säga upp mitt webhotell… Inget poäng att betala för något som inte funkar…

  50. Jonas

    Börjar bli tröttsamt det här med e-posten, löser detta inte sig omgående kommer jag vara tvungen att byta leverantör till en mer pålitlig.

    Visst kan alla system råka ut för missöden och ligga nere, men detta är helt ofattbart dåligt!!

    De flesta är oerhört beroende av e-post och att den fungerar hela tiden, varje timme.

    /EN MYCKET MISSNÖJD KUND

  51. Lars L

    Ni avslöjar ju här ert riktigt stora misstag. Ni har helt enket försökt skaffa för många nya kunder utan att se till att samtidigt uppgradera e-postplattformen. Märker man att det börjar gå trögt, måste man endera ta till en drastisk åtgärd för att förbättra tillgängligheten omedelbart, alternativt inte skaffa några nya kunder. Tycker detta tyder på att det saknas kommunikation mellan olika delar av företaget. Teknikerna på Loopia har säkert varit förtvivlade många gånger utav detta, medan sälj- och marknadsavdelnngen glatt sig över kundtillströmningen. Tack och lov är detta en självreglerande funktion i och med att ryktet försämras ganska drastiskt när tjänsterna inte fungerar – och se där efter några år har företaget gått i konkurs. Känns något oroligt att beta fakturorna för en ny period på Loopia, Kommer verkligen förtaget att finnas kvar om ett år? Konkurs inom 3 månader låter väl mer troligt…

  52. Smultrontjejen

    Det är ofta det inte går att logga in via webbmailen och det är ofta man inte kan hämta ned de mail som ligger på webbmailen i den epost program som man har installerat på datorn.

  53. Fredrik Berglund Inläggsförfattare

    Andreas: Någon driftstörning på vår e-posttjänst finns ej, den bör fungera som vanligt. Däremot har vi under de senaste dagarna blivit utsatta för ett antal DDoS-attacker som gjort vårt nåt svåråtkomligt vid tillfällen. Information om detta hittar du på vår driftblogg som du hittar på adressen http://www.driftbloggen.se.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *