SEO-experten svarar: Konsten att välja rätt CMS

fragor-om-sokmotoroptimering

Innan sommaren fick du möjlighet att fråga SEO-experten Philip Blomsterberg om det du alltid undrat över gällande sökmotoroptimering. Philip har nu valt ut och besvarat ett antal frågor om hur du gör för att använda och välja rätt CMS (innehållshanteringssystem) för din sajt eller webbshop. Ta del av frågorna och svaren nedan. 

Finns det några CMS som gör att man rankar bättre än andra i Google?

Här är det först och främst viktigt att poängtera att Google själva inte föredrar något specifikt system. Man har aldrig kunnat påvisa att ett system ”rankar bättre” än andra, vilket inte heller är så konstigt. Ett CMS är för sajtägaren vad hammaren är för snickaren, eller vad skiftnyckeln är för rörmokaren – bara ett verktyg. De flesta hammare är ungefär lika bra, vilket å andra sidan inte alla snickare behöver vara. Ett bra CMS kan underlätta din sökmotoroptimering (SEO), men klarar i sig själv inte av att utföra den.

Att välja rätt system är viktigt, men det handlar mer om att välja ett som är flexibelt och lätt att anpassa än ett som ”gör” din SEO. Det värsta som finns, vilket inte alls är ovanligt, är att bygga sin sajt på ett system man sedermera upptäcker är helt värdelöst. Det är en sak att börja använda ett CMS, men en helt annan att gå från ett system till ett annat.

cms-for-seo

Så vad ska jag tänka på vad det gäller SEO och valet av CMS?

Valet av CMS är viktigt inom den delen av SEO som vi kallar ”Onpage SEO” vilken i huvudsak handlar om vad du ska göra för att Google (etc.) ska kunna förstå din sajt och dess innehåll korrekt. Text, rubriker, länkar, menyer, bilder och så vidare – allt det du ser på din sajt.

Det finns ett otal faktorer att väga in när man väljer system, men här är några av de jag själv anser särskilt viktiga:

a. Finns det support för så kallade kanoniska länkar? Finns det stöd för så kallade 301-redirects?

En av de stora utmaningarna med SEO är att undvika så kallad “duplicate content”, det vill säga när samma innehåll presenteras på olika webbadresser. Finns inte stöd för ovan nämnda, ja då har du problem. Dessa uppstår inte sällan när du säljer en produkt med olika karaktärsdrag, till exempel storlek/färg och så vidare, där Google uppfattar varje variant som en egen sida. En bra genomgång om hur du använder kanoniska länkar och 301/302-redirects hittar du hos Distilled.

b. Kan du själv styra din URL-struktur?

Att använda rätt URL-struktur är en viktig del av onpage SEO, och sysslar vi med e-handel föredrar vi förmodligen:

http://minwebbutik.se/herr/gula-lacoste-skor/

framför

http://minwebbutik.se/skor.html?CATID=1&SCATID=7&T=22

URL-strukturens betydelse inom SEO ska inte överdrivas, men den gör skillnad, och framförallt då vad det gäller att beskriva en sidas innehåll för användare. I ovanstående exempel förstår man direkt vad sidan i fråga har att erbjuda, medan den senare lika bra kunde innehållit hieroglyfer. I det förra fallet brukar man säga att adressen i sig själv blir ett ”ankare”.

c. Hur stora möjligheter har du att själv påverka din sajts sidtitlar?


Det är speciellt irriterande när ett CMS tvingar en att använda rubriken som titel på en sida, eller när det envisas med att alltid inkludera sajtens namn i titeln. Vi har som max ~55 tecken att använda i en sidas titel, och då ser jag till exempel liten anledning att inkludera företagets/sajtens namn i och var och en. Jag föredrar:

”Blå/vit-randig skjorta från Brothers i egyptisk bomull”

framför

”minwebshop.se – randig skjorta från Brothers”

Just vikten av bra och korrekta titlar kan du läsa mer om här och här.

d. Har ditt CMS stöd för sidkartor?

XML sitemaps, sidkartor, används för att sökmotorerna lättare ska kunna hitta och indexera framförallt nytt material på din sajt. Enkelt förklarat är en sidkarta en enda stor länksamling (ibland uppdelad på flera sidor) som länkar till alla sidor på din webbplats. Man kan givetvis själv styra sin sidkarta för att ge en hint om vilket innehåll du tycker är viktigt och vilket innehåll som är mindre viktigt. Läs mer om sidkartor hos Practical Ecommerce.

e. Ditt CMS måste ge dig möjligheten att själv författa din Meta Description.

Taggen ”Meta Description” är den tagg, kodsnutt, där du specificerar information som visas om din sida när den listas i sökmotorns resultat. Informationen som syns i texten har inget värde ur SEO-synpunkt, men väl för det man kallar click-through rate, det vill säga hur många av de som ser din länk som faktiskt klickar på den.

f. Hur väl hanterar systemet mobila användare?

Mobiltelefoner står idag för närmare 50 % av all webbtrafik, och spås med åren bara öka och öka i betydelse. För det flesta ter det här sig som en självklarhet, men faktum är att alla CMS inte fungerar optimalt för mobila besökare.

Använder man en ”hyrd” webbshop finns det i risk att det inte finns någon mobil användarvänlighet överhuvudtaget. Emellanåt ser man även tjänster som mobilanpassar sina system med så kallad ”adaptiv webbdesign” vilket oftast är mindre lyckat. Oavsett vilken tjänst eller CMS du använder, rekommenderar jag att använda det som kallas responsiv webbdesign framför den adaptiva som är en äldre och mer svårgenomförbar lösning.

responsiv-webbdesign-seo

g. Finns det fullgott stöd för flera språk?

Det är inte så många av oss som behöver det, men ibland vill vi ha vår sajt tillgänglig på olika språk. Det kan te sig enkelt, men faktum är att det här kan bli väldigt, väldigt, klurigt. Ska man använda en domän för alla språk eller olika? Hur gör man med eventuellt dubbelt innehåll som uppstår och så vidare?

h. Hur snabbt är det?

Jag har skrivit om det många gånger, men det tål att nämnas igen. Användarvänlighet – och därmed också hastighet, har seglat upp som en av de viktigaste faktorerna inom sökmotoroptimering. Här kan val av rätt system och framförallt rätt tema ha en monumental effekt på din sajts hastighet. Även om det är lite överkurs rekommenderar jag den som är extra intresserad att läsa följande artiklar:

i. Finns det stöd för strukturerad data?

Strukturerad data, eller mikrodata, är ett sätt att lägga till specifik meta data som sökmotorerna sedan använder för att kunna presentera utdrag på ett standardiserat vis. Det kan t.ex. vara betyget som är kopplat till en recension eller tillagningstiden på ett recept.

Sökmotorn hjälper till att presentera ditt innehåll på ett mer attraktivt (och för besökarna lättare funnet) vis som i sin tur kan leda till fler besök. Mer om strukturerad data finns att läsa på schema.org och hos Google.

spanakopita

Slutsats: Det spelar inte så stor roll vilket CMS du väljer

I dag kommer många av CMS-verktygen med en rad moduler och plugins som gör mycket av det jag nämnt ovan möjligt med några enkla klick. Så, när det väl kommer till kritan så är skillnaden mellan de olika systemen inte så jättestor, givet att de är rätt konfigurerade och använder rätt plugin. Vad som däremot är oerhört viktigt är utbudet av plugins, moduler och tredjepartslösningar, och i vilket fall är WordPress helt överlägset. WordPress stora marknadsandel (juli 2015 cirka 25 %) och många utvecklare innebär att plattformen ofta uppdateras med ny funktionalitet, men framförallt också att säkerhetshål snabbt täpps igen. Användarbasen är dessutom stor, varför det är betydligt mycket lättare att få råd och hjälp i det fall något skulle gå snett. WordPress är för övrigt just det system som Loopia använder till denna blogg.

Har du fler frågor om sökmotoroptimering är du varmt välkommen att skicka in dem till Philip. Frågorna behandlas löpande och besvaras i bloggen framöver.

 

philip-blomsterberg-intripidInlägget är skrivet av Philip Blomsterberg. Philip har jobbat med företagande online sedan mitten av nittiotalet. Han driver idag seo-företaget Intripid och har sin egen blogg om sökmotoroptimering. Om du har förslag på ämnen som du vill att Philip tar upp i kommande artiklar får du gärna maila på onskemal@intripid.com, eller kontakta honom via Twitter.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *