Som småföretagare har du förmodligen störst fokus på din kärnverksamhet. Detta kanske gör att du är ovan och obekväm med att sälja den tjänst eller produkt du erbjuder. Därför kan vi med glädje idag presentera den första delen i en säljskola skriven av den mycket rutinerade Boo Gunnarson. Boo kommer i åtta delar här på Loopias blogg att hjälpa dig att bli bättre på att sälja.
Del 1: Tala är silver, lyssna är guld
Hur många gånger har du svurit ve och förbannelse över påstridiga säljare? Som företagare har du säkert råkat ut för jobbiga och obehagliga telefonförsäljare. De pratar mycket, de läser direkt från manus och de verkar inte vilja lyssna in dig. Det är tyvärr den här bilden av en säljare som gör att många företagare känner sig obekväma när de själva ska sälja.
Men säljyrket handlar inte om att bara babbla på. Vi föds med två öron och en mun. Symboliken är tydlig; lyssna dubbelt så mycket som du pratar. Det betyder att den viktigaste delen av ditt uppdrag som säljare är att lyssna, inte prata. En god säljare bygger relationer och är expert på att förstå kundens situation. Utan kundens förtroende kan du helt enkelt inte sälja någonting.
Mitt första tips till dig som är företagare och ska ut och sälja dina erbjudanden, är därför en maning till nyfikenhet och eftertanke. I stället för att stå på tårna inför dina första säljmöten och genomdriva påstridiga affärer, försök att slappna av och fokusera på att förstå vad kunden har för behov. Om du har bokat ett kundmöte bör merparten av förberedelserna bestå i att förbereda frågor, inte svar.
Med hjälp av dessa frågor ska du försöka ta reda på hur du kan hjälpa kunden. Lyssna in, notera svaren, och ställ motfrågor för att skapa förtroende. Det är först när du vet allt om kundens situation som du bör presentera din produkt eller tjänst och berätta hur den matchar kundens behov. Med hjälp av kunskapen om dina kund kan du lättare styra samtalet mot den lösning du vill presentera.
/ Artikeln är skriven av Boo Gunnarson
» Har du missat någon del av säljskolan hittar du de som är publicerade hittills här.
Boo arbetar på Visma Spcs med företagarfrågor, är en flitigt anlitad föreläsare i hela Sverige, engagerad styrelsemedlem i NyföretagarCentrum och driver eget företag. Han har över 20 års erfarenhet av arbete med nyföretagande och företagares villkor. Vid sidan om jobbet är han fotograf med egen firma. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer. Du kan lära dig mer om bokföring och bokföringsprogram hos Visma Spcs.