En sökmotoroptimerares tips – Googles olika filter

Google vill visa bra och relevanta sökresultat, det har vi redan lärt oss. Ett sätt för dem att rensa bort dåliga sajter är att använda sig av deras egenutvecklade filter. Det finns flera varianter och här nedanför förklarar vår gästbloggare Caroline kortfattat vad några av dessa filter innebär och vad du kan göra för att slippa hamna i ett filter. 

Daglig filtrering i sökresultaten

En mildare form av filtrering som pågår hela tiden när du söker på Google är att ta bort duplicerat innehåll för att inte stora sajter eller stora företag ska ta över sökresultaten helt och hållet. Om du söker på t ex “bord+IKEA” får du många resultat från IKEA, men Google fokuserar på att visa dig kategorier och underkategorier som innehåller ordet bord. Stora mängder filtreras bort så att du inte behöver bläddra igenom varenda produktsida med bord hos IKEA.

Samma sak gäller om du söker bara på “bord” – du vill inte att ett stort företag som IKEA ska ta upp de första tio sidorna med deras bord, du vill få ett varierat urval av bord från olika sajter. Därför visar Google resultat från flera andra företag.

Se upp för Pingvin och Panda

Två av de mer seriösa filtren (som din sajt inte vill hamna i) har döpts med de oskyldiga namnen Pingvin och Panda. Båda dessa har numera integrerats i Google’s huvudsakliga algoritm.

Google's filter Pingvin/PenguinPingvin

Pingvinen kom 2012 och ska förhindra att sajter som bryter mot Google’s riktlinjer rankar högt. Pingvinen drabbar de som använder sig av aggressiva metoder för att få inlänkar på sina sajter, då den inte vill att sajter som lurar till sig oförtjänta länkar för att ranka ska synas. Filtret tittar igenom vilka typer av inlänkar du har och undersöker även ankartexter. Om du alltid använder exakt matchning på dina sökord för att få länkar till din sajt, kan Pingvinen straffa dig.

Pingvinen har tidigare inte körts speciellt ofta vilket är både bra och dåligt. Bra eftersom du hinner åtgärda misstag och hålla koll på att din sajt har en snygg länkprofil. Dåligt eftersom om du fastnar i filtret så kan du sitta fast där ganska länge. Idag är det dock lite annorlunda. Filtret har blivit en del av Googles algoritm och kan därför drabba en sajt närhelst Googles sökrobotar går igenom och indexerar den.

Idag är det dock lite annorlunda. Filtret har blivit en del av Google’s algoritm och kan därför drabba en sajt närhelst Google’s sökrobotar går igenom och indexerar den.

Lämpliga åtgärder för att inte drabbas av Pingvinen:

  • Se över in- och utlänkar och ta bort de som känns spammiga
  • Variera ankartexterna på dina in- och utlänkar
  • Lär dig verktyget Disavow för att ta avstånd från dåliga länkar du inte kan ta bort själv
  • Om du anlitar en SEO-byrå: Ha ett transparent samarbete där du får se vilka länkar som byggs

Google's filter PandaPanda

Det här filtret kom ut ett år före Pingvin och undersöker sajters innehåll för att hitta de sajter som håller låg kvalité och har tunt innehåll. Du vill så klart ha mycket och bra information när du söker på Google och Pandan är deras svar på detta. Om en sajt har lite eller dålig text eller har kopierat all text från en annan plats kan sajten filtreras och hamna bland 100+-sökresultaten. Faktum är att Panda sedan 2013 har integrerats i Google’s algoritm för hur den indexerar sajter. Den körs inte separat vid vissa datum och därför kan vi inte längre kalla det ett “filter”, men står ändå med här då den startade som ett filter.

När Panda kördes för första gången estimerades det att runt 12 % av alla sökresultat påverkades på ett eller annat sätt (dock framgår det dessvärre inte om hela nätet eller endast de engelska sökresultatet menas).

Denna del av Googles algoritm kan nedvärdera din sajt och trycka ned den i sökresultaten, men den kommer aldrig att höja dig. Pandan kan bara tillföra en positiv sak: att dina konkurrenter kan bli straffade och tappa positioner om de hamnar i Pandas grepp.

Lämpliga åtgärder för att inte drabbas av Pandan:

  • Fyll ut innehållet på sajten – Google ser ner på tunt innehåll
  • Förbättra text och design av dålig kvalité
  • Ta inte bort undersidor som behövs men är tunna – det kan ge motsatt effekt. Förbättra och utveckla dem istället
  • Sätt noindex på en undersida du inte vill ska indexeras av Google – bra om du har en tunn undersida som du vill behålla
  • Uppdatera din sajt ofta med nytt material såsom text och bilder.
  • Var sparsam med affiliatelänkar och annonser – annars kan sajten uppfattas som spam
  • Fixa laddningstiden på sajten – en seg sajt är en dålig sajt

Som slutkläm kan jag rekommendera alla som har en egen sajt att lära sig och följa Googles riktlinjer för webbansvariga för att få en bra och riktig rangordning av din sajt. Vet du att du följer riktlinjerna och fortfarande har problem att ranka, kan det vara lättare att hitta var felet ligger.

Fler tips om sökmotoroptimering från Loopia-bloggen:

Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson.
Caroline arbetar sedan 2014 som SEO-tekniker och projektledare på Brath AB i Örnsköldsvik. Hon framställer en del av produktionen som sker på företaget och hjälper till att skapa framtidens sökmotoroptimering.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss