Webbanalys för nybörjare

För att kunna driva en framgångsrik hemsida behöver du förstå hur dina besökare hittar dit och hur de använder den. Det hjälper dig att fatta välinformerade, datadrivna beslut och förbättra både besökarens upplevelse och din egen marknadsföring. Men hur och vad ska du egentligen mäta? Här får du som nybörjare några snabba tips på hur du använder webbanalys och vilka mätvärden du kan följa!

Innehåll

Vad är webbanalys?

Webbanalys är insamling, rapportering och analys av besöksstatistik för en hemsida. Målet är att mäta besökarnas beteende för att kunna fatta välinformerade beslut om både företagets och hemsidans utformning. På så sätt hjälper webbanalys företag att nå sina mål.

Webbanalys är alltså nödvändigt för att ditt företag ska kunna nå sin fulla potential och skörda de framgångar du säkerligen drömmer om. Det finns flera fördelar med att göra regelbundna webbanalyser:

  • Du förstår vilken målgrupp du har och hur den hittar till och använder din hemsida.
  • Du kan utforma din marknadsstrategi med insatser som faktiskt når målgruppen.
  • Du kan anpassa din innehålls- och SEO-strategi efter din målgrupp.
  • Du kan optimera användarupplevelsen av din hemsida.
  • Du kan öka försäljningen eftersom du bättre förstår köpprocessen på din hemsida.

Hur använder du webbanalys?

Många aspekter av webbanalys kan vi inte hjälpa dig med – det är upp till dig vilken statistik du vill och behöver följa. Men det finns några enkla tips som kan hjälpa dig att samla in, analysera och rapportera statistiken mer effektivt:

  • Följ en lagom mängd statistik – för få ger inte tillräcklig insikt, men för många kan ge för mycket information.
  • Begränsa inte ditt fokus till trafik – den är viktig, men utgör bara en del av din hemsidas potentiella framgångar.
  • Samla inte in data bara för att “man ska” – använd den för beslutsfattande och för att driva förändringsarbete.
  • Titta på statistiken i rätt kontext – finns det yttre faktorer som kan påverka siffrorna? Det hjälper dig att förstå och analysera statistiken mer korrekt.
  • Para alltid ihop statistiken med insikter – är siffrorna högre eller lägre än förra perioden? Det säger mer om hur din hemsida presterar än en enskild siffra.

Vad ska du mäta i en webbanalys?

Det finns massvis med olika sorters statistik du kan följa för att förstå hur dina besökare interagerar med din hemsida. Därför är det viktigt att du identifierar de mätvärden som hjälper dig att uppnå just ditt företags affärsmål. För att hjälpa dig på traven listar vi här 7 av de vanligaste värdena många företag följer och analyserar. Kanske en eller flera av dessa kan hjälpa dig att komma igång med din egen webbanalys.

1. Demografisk information

Demografisk information, som kön, ålder och geografisk plats, hjälper dig att förstå hur din målgrupp ser ut. Det är viktigt för att kunna anpassa budskap och marknadsinsatser så att de når rätt personer. Den demografiska informationen är kanske inte nödvändig att följa upp särskilt regelbundet, men genom att hålla ett öga på den ser du snabbt om något med din målgrupp skulle ändras.

2. Kanaler

Det är viktigt att veta vilka kanaler dina besökare använder för att hitta till din hemsida så att du kan optimera din marknadsstrategi och fokusera på kanaler som faktiskt driver trafik till dig. Några vanliga kanaler du kan följa är den organiska och betalda söktrafiken, den organiska och betalda trafiken från sociala medier och den direkta trafiken. Den organiska trafiken är oftast mer eller mindre gratis och ger dig en uppfattning om hur effektiv din contentstrategi eller ditt SEO-arbete är. Den betalda trafiken ger dig istället en uppfattning om hur effektiv din annonsering är.

3. Nya & återvändande besökare

Genom att jämföra andelen nya och återvändande besökare kan du avgöra hur väl dina marknadsinsatser fungerar och om din hemsida lyckas attrahera och behålla besökare. Många nya besökare ger en indikation på ökad tillväxt, medan många återvändande kunder ger en indikation på ökat livstidsvärde. Det bästa är såklart att ha en blandning av både nya och återvändande besökare, men de mest värdefulla är de som återkommer till dig gång på gång. Runt 30% återvändande besökare anses generellt vara bra, men det beror lite på vilken bransch du är i.

4. Trafik & sessioner

Trafiken är det antal unika besökare du har på din hemsida under en given tidsperiod. När du tittar på trafiken över tid kan du se hur dina marknadsinsatser hjälper till att driva den. Det faktiska antalet är oftast mindre viktigt än den generella trenden – helst vill du se att trafiken ökar konsekvent. Då vet du att dina kampanjer, din marknadsstrategi och din SEO fungerar.

Sessionerna är å andra sidan själva besöket dina besökare gör och den tid de spenderar på din hemsida. Därför kan en användare ha mer än en session på din hemsida under den givna tidsperioden. Genom att följa både trafiken och sessionerna över tid kan du avgöra om din hemsida växer och attraherar nya besökare eller om din utveckling stannar av.

När du kikar på sessioner är det också bra att kolla på den genomsnittliga tiden och antalet sidor som besöks per session. De ger en bra indikation på hur engagerande din hemsida är för dina besökare och om ditt innehåll uppfattas som intressant och värdefullt.

5. Bounce rate (avvisningsfrekvens)

Avvisningsfrekvensen ger dig en bild av hur många besökare som lämnar din hemsida efter att ha tittat på en enda sida. En hög bounce rate indikerar ofta en dålig besöksupplevelse – din hemsida kanske är svår att navigera eller använda och ditt innehåll kanske inte är intressant eller är irrelevant. Ingen bounce rate är såklart bra, men generellt är allt under 40% okej och allt över 70% högt. Det bästa du kan göra är att följa avvisningsfrekvensen över tid, så att du vet vad du normalt brukar ha och snabbt kan se om den ökar.

6. Konverteringsgrad

Många hemsidor har som mål att få besökaren att agera på ett särskilt sätt. Det kan till exempel handla om att genomföra ett köp, prenumerera på ett nyhetsbrev eller fylla i ett formulär. Om det stämmer in på din hemsida kommer förmodligen din konverteringsgrad vara ett av dina viktigaste mätvärden. Det utvärderar helt enkelt hur bra du är på att locka dina besökare till att utföra den önskade handlingen. Genom att mäta konverteringsgraden kan du identifiera förbättringsområden med din hemsida och optimera besökarens upplevelse. 

Det kan också vara intressant att mäta kostnaden per konvertering från en viss kanal. Den räknar ut hur mycket det kostar för dig att förvärva en ny kund. På så sätt kan du enkelt se vilka marknadskanaler som fungerar bäst och optimera din strategi efter det.

7. Sidvisningar & genomsnittlig tid per sida

Sidvisningar och den genomsnittliga tiden per sida kan ge värdefulla insikter i hur väl ditt innehåll presterar. Sidvisningarna, det vill säga antalet återupprepade visningar en enstaka sida har, berättar vilka sidor och ämnen som är mer populära än andra. Den genomsnittliga tiden en besökare spenderar på en enstaka sida ger å andra sidan en indikation på hur bra upplevelsen är eller hur intresserad besökaren är av ditt innehåll. Tillsammans hjälper de dig ta beslut kring framtida innehållsskapande och förbättringsområden.  ‍


Dags att förbättra hemsidan?

När du har börjat följa statistiken i din webbanalys kan du ta datadrivna beslut för att förbättra både din hemsida och dina marknadsinsatser. Vi har massvis med inspiration och information på bloggen! Här får du tre tips på hur du förbättrar dina nyhetsbrev, din SEO och din konvertering:

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss