Runt om på nätet snackas det hej vilt om allt möjligt, säkert också om din webbsida eller ditt företag. Och görs inte det så vill du antagligen att det ska börja 😉 – syns man inte så finns man inte – som det bekant heter.
Det finns ett gäng gratisverktyg för att bevaka vad som sägs på sociala medier, bloggar och forum. Med hjälp av dessa kan du hålla koll på vad omvärlden säger om dig, men också vad det snackas om gällande ämnen som berör din typ av verksamhet.
Det är guld värt att vara delaktig i detta snackande. Dels för att du kan ta del av vad kunder säger om ditt företag, vad du gör bra och vad du behöver förbättra. Samtidigt kan du föra en dialog med dem direkt där de gillar att hänga. Utöver det kan du också vara med och kommentera saker som är relaterade till din typ av verksamhet. Försök dock inte att göra ”sälj” av din närvaro då riskerar du bara att irritera – bidra istället med din kunskap och dina tankar, och bygg på så sätt upp en positiv inställning till ditt företag.
Här listar vi några av de gratisverktyg du kan använda:
- Twingly söker igenom ett gigantiskt antal bloggar och mikrobloggar. Sökningarna kan du dessutom spara i din RSS-läsare*, så är du ständigt uppdaterad. Spara gärna sökningar på ditt företagsnamn, konkurrenter och ord som är relaterade till din bransch.
- Google Alerts söker igenom en ännu större del av Internet. Du kan även här spara dina sökningar, antingen som RSS-flöden, eller via e-postrapporter som levereras enligt dina önskemål.
- Tweetdeck hjälper dig att både bevaka vad som skrivs på Twitter och även själv Twittra. Du kan smidigt lägga upp sökningar i olika spalter för att få en tydlig översikt över vad som skrivs om dig, konkurrenterna och branschen.
Hur håller du koll på vad som sägs om dig? Tipsa gärna i kommentarerna.
* Med hjälp av RSS-flöden kan du prenumerera på en webbsidas innehåll. Detta är mycket vanligt på nyhetssidor, bloggar och andra typer av webbsidor med någon form av informationsflöde. Det finns en mängd sätt att prenumerera på RSS-flöden, dels finns det inbyggt i flera webbläsare och e-postklienter, men du kan också använda onlinetjänster som Google Reader för att komma åt dina RSS-prenumerationer var du än befinner dig.
Själv låter jag Google Alerts jobba så svetten rinner. Låter dem även söka på företagets twitternamn, så är man relativt safe där med.
Viktigt är också att hålla ett öga på sitt företag i kataloger där man kan recenseras av kunder. Ex. http://www.reco.se/loopia-ab
Mycket bra tillägg Per.
Ytterligare en tjänst som jag glömde nämna (i stil med Reco) är Eniros tjänst http://www.rejta.se
Där kan man dessutom prenumerera på omdömena via RSS.
Riktigt komiskt att ni länkar till två sajter där det står massor av negativt om Loopia…!? (Snacka om att INTE leva som man lär…)
Hej Lena,
Tack för dina synpunkter.
Vi försöker så gott det går med våra resurser att närvara och svara på våra kunders synpunkter. Med tanke på mängden bloggar, webbsidor, forum, sociala medier etc där det finns möjlighet att lämna sina synpunkter så hinner vi tyvärr inte svara på allt, hur gärna vi än vill. Men självklart läser vi allt vi hittar (både det ris och ros som förekommer på de sidor som diskuterats här) och tar åt oss för att kunna förbättra våra tjänster ytterligare.
Att vi på vissa av dessa tjänster inte svarat på på länge, oavsett om det gäller att positiv eller negativ kritik, är givetvis något vi kan bli bättre på.
RSS-flöde på denna typ av sidor är väldigt bra (jag sitter själv på ett företag där man vill hålla koll) och visst är det svårt att hålla koll. Men det är viktigt att göra det. Det är viktigt att försöka.
Jag kommer i alla fulla fall fortsätta vara kund, för de domänverktyg och den support man kan få är väldigt bra.
Bra artikel, all kredd till Loopia att ni har börjat föra fram bra tips som alla kan ha användning av.
Svar: Det är läskigt, fast det går ju bara på en sekund. =)
Det är omöjligt att vara med överallt.
Hittills har Loopia skött sig med den äran vad avser mina små problem under 5 år.
Kör på
Bosse
Rejta är inget att rekommendera.
För det första så kan företag få välja om de ska vara med där eller inte, alltså är det inte konsumenterna som bestämmer.
Sedan får man inte skriva sanningen hur företag behandlar sina kunder utan omdömen tas inte med om de är väldigt negativa med hänvisning till Rejta’s policy.
sedan är det väldigt lätt för företag att skriva upp sig själva med massor av positiva inlägg.
Bloggypedia ska tydligen fånga upp allt som någon tycker något om på en blogg. Det är en ganska ny tjänst som jag inte har hunnit kolla på men den stämmer in på beskrivningen!