ACJ Foto heter UF-företaget som erbjuder dig proffsiga foton till din dejtingprofil på nätet. Allt för att öka din chans att hitta kärleken (och bli av med alla toa-selfies ;)). Företaget drivs som ett UF-projekt av Axel, Christian och Jacob under deras sista år på ekonomilinjen på Blackebergs gymnasium i Stockholm.
Vad är ett UF-företag?
UF står för Ung Företagsamhet och är ett projekt som många gymnasieskolor genomför tillsammans med eleverna under deras tredje och sista skolår. Projektet går ut på att under ett års tid starta ett företag, driva det och till sist avveckla det. ACJ Foto har valt att erbjuda ett paket om tre porträttfoton som kan användas till dejtingprofiler (men också LinkedIn eller Facebook om kunden hellre vill det).
Varför Axel, Christian och Jacob valt att rikta in sig på just foton till dejtingprofiler beror dels på killarnas intresse för fotografi, men också på att de är måna om att få fler att hitta kärleken på nätet. De arbetar efter filosofin “en bild måste ha känslor” och lägger därför mycket tid på att lyfta fram kundens personlighet i bilden när de fotograferar.
Loopia agerar rådgivare åt ACJ Foto
När ACJ Foto kontaktade oss på Loopia och frågade om vi kunde dela med oss av tips och råd kring företagande och marknadsföring kände vi direkt att det här var en rolig idé som vi gärna vill bidra till. Vi bestämde träff på Loopia-kontoret och efter en timmes bilfärd från Stockholm var killarna på plats i Västerås. Vi var 5 personer från Loopia med blandad kompetens inom olika områden som alla bidrog med tips och råd om alltifrån val av domännamn till gerillamarknadsföring.
5 tips från Loopia om företagande och marknadsföring
Efter att Axel, Christina och Jacob själva berättat om sin affärsidé och sitt koncept kom vi tillsammans bl a fram till följande:
-
Skapa en hemsida till företaget
Vid vårt första möte hade inte företaget någon hemsida. Vi på Loopia såg det som ett viktigt första steg av deras marknadsföring att skapa en. På hemsidan kan de t ex samla information om företaget, referenskunder med före- och efterbilder och kontaktuppgifter för beställning av deras tjänst.
-
Framstå som experter
För att ett litet företag ska ha en chans på marknaden är det viktigt att de tror på sig själva. Lika viktigt är det att få andra att tro på konceptet, vilket kan förbättras genom att t ex fokusera på att enbart lyfta fram sina styrkor på sin hemsida. Ett annat tips är att starta en blogg och publicera inlägg som är värdefulla för de som kan tänkas vara i behov av tjänsten.
-
Sätt ett rimligt pris på tjänsten
Ett UF-företag kan inte sätta ett allt för högt pris redan från start på grund av ekonomiska begränsningar. Viktigt då är att prata från början om att tjänsten erbjuds till ett introduktionspris, för att lättare kunna höja det sen när företaget är igång på riktigt (ACJ Foto planerar nämligen att starta upp företaget igen efter projektet avslutats och bygga upp det till något större).
-
Finns där er målgrupp finns
Om er målgrupp finns på t ex Facebook bör ni satsa på att annonsera och driva trafik till er hemsida därifrån. Inlägg i sociala medier har chansen att få stor spridning, särskilt med erbjudanden som t ex “Bjud med tjejgänget och ta nya bilder till dejtingsajten” som ju i princip kräver att informationen delas med andra. Ett annat klassiskt knep i sociala medier är att t ex skriva “Checka in hos oss och få 10% rabatt på din fotografering”. Det kan ge bra (och kostnadsfri) marknadsföring på Facebook.
-
Kontakta potentiella samarbetspartners
Kontakta olika dejtingsajter och föreslå samarbete. Testa olika kontaktvägar för att nå fram till rätt person, vilket inte är det lättaste alla gånger. Ett tips är att om ni har namnet på en person som jobbar på t ex match.com kan ni testa att maila förnamn.efternamn@match.com och se om ni når fram rätt.
Häng med under ACJ Foto’s resa på Loopia-bloggen där vi titt som tätt publicerar senaste nytt om företaget. I nästa inlägg går vi igenom tips och tricks kring skapandet av deras hemsida. Under tiden önskar vi killarna på ACJ Foto ett stort lycka till med projektet!
Vill du som läsare ha fler tips för att lyckas med ditt företag?
Läs våra tips om hur du kommer igång med sociala medier »
Läs våra blandade tips för dig som driver eget företag »
Läs också intervjuerna med våra kunder för att se hur andra gjort »
2 svar på “Jacob, Axel och Christian hjälper dig att få fler höger-swipes på Tinder”