SEO – ett verktyg för framtiden?

Sökmotoroptimering (SEO), är något som blir allt större i Sverige i takt med att digitala konsumenter – tillsammans med Google och andra sökmotorer värderar innehåll allt högre. Vi lever i en tid där konsumenter söker information självmant, därför blir det allt viktigare med kvalitativt innehåll på din hemsida om du driver ett företag.

När allt mer kvalitet eftertraktas, och konkurrenterna blir allt fler, är det viktigt att förstå hur SEO fungerar för att ligga steget före. Särskilt när nya sökmetoder som exempelvis Voice Search knackar på dörren.

Det räcker alltså inte med att endast skapa en webbsida och låta den indexeras av Google. Dagens SEO handlar om att optimera kvalitetsinnehåll baserat på konsumentens sökintention och förstå hur personen söker information. Vilken typ av innehåll vill konsumenten mötas av och vilken enhet används?

En nödvändig kunskap i ett föränderligt IT-samhälle

Kvalitet, sökintention och sökbeteende är tre av många nyckelfaktorer som styr Googles, och därmed också kundens, uppmärksamhet till din webbsida. För att ranka på Googles första sida gäller det att ha koll på nuvarande best practises. Till exempel som att täcka alla viktiga nyckelord och ha rätt länkstruktur.

Förutom att följa dagens praxis är det även bra att hålla sig uppdaterad om Googles senaste beslut och uppdateringar. Samt som nämnts, att förstå dina konsumenters sökintentioner och sökbeteende. Det är även viktigt att hålla koll på den ständigt pågående IT-utvecklingen som i sin tur har ett stort inflytande på Googles framtida beslut.

Tre trender inom SEO

Search Engine Land ​är en av många sidor som informerar sina läsare om Googles senaste uttalanden och uppdateringar. Några av de trender som på senare tid flitigt diskuteras är:

  • Mobile First Indexing
  • AMP
  • Voice search

För att hjälpa er hålla koll kör vi en liten genomgång av dessa tre nedan.

Mobile First Indexing

Förr prioriterade Googles RankBrain främst din webbsidas desktop version, även om användaren sökte från en mobil enhet. Dock har Google under åren börjat prioritera värdet av mobilanpassade sidor allt mer. Ett exempel på detta är Mobile First Indexing som infördes under juli 2018.

Googles RankBrain började från och med då istället använda den mobila versionen av din webbsida för ranking och indexering. Mobile First Indexing innebär alltså inte att Google har infört ett separat index för mobila enheter. Det är fortfarande samma index.

Dock finns det flera typer av sidor som inte påverkas av detta. Till exempel sidor som har en responsiv design i sin desktop-version. Detta eftersom sidans innehåll redan är anpassad för mobil användning. Till skillnad mot sidor som har en desktop- respektive mobilversion med olika innehåll.

Införandet av Mobile First Indexing är inte Googles första försök att uppmuntra företag till att mobilanpassa sina sidor. Under 2016 integrerade Google även den nya öppna standarden AMP, i deras mobila sökresultat.

AMP

Accelerated Mobile Pages, eller ​AMP​, är ett open source-initiativ som skapades för att förbättra användarvänligheten på en webbsida. AMP kan förbättra din UX (User Experience) på webbsidan genom snabbare laddningstider.

Google har tidigare sagt att AMP inte kommer hjälpa till att boosta rankingen på webbsidan, AMP bör istället ses som en tillgänglig standard för att hjälpa dig förbättra användarvänligheten. Möjligheten att AMP är, eller skulle kunna bli en rankingfaktor, diskuteras trots det flitigt på digitala nyhetssidor och bloggar. Därför är det viktigt att se över din webbsida och ta AMP i beaktande. Detta eftersom Google också under juli 2018, gick ut med att mobile page speed är en av de nya rankingfaktorerna.

Voice Search

Utöver den ökade användningen av mobiler vid sök, har även Voice Search blivit en allt vanligare metod för konsumenter att söka information på. Voice Search kan översättas till röstsök. Det innebär att du använder din röst för att kommendera en enhet att göra sökningen istället för att själv skriva i sökmotorn vad du letar efter.

Röstsöken gör du på digitala enheter som styrs av röstkommandon. Dessa enheter kan ofta kallas för bottar eller voice assistants (röstassistenter). Exempel på sådana enheter är Apples röstassistent Siri, Googles röstassistent Google Assistent eller Amazons version, Alexa.

Det finns flera internationella källor som​ uppskattar​​ den framtida utvecklingen av Voice Search:

  • comScore uppskattar att cirka 50% av alla sökningar kommer göras genom Voice Search vid år 2020.
  • Alpine.AI uppskattade i början av 2018 att det sker cirka 1 biljon röstsökningar per månad.
  • Gartner förutspår att 30% av alla sökningar vid år 2020 kommer göras utan skärm.

Detta samtidigt som Google presenterar ​statistik​ om det aktiva användandet av röstassistenter hos allmänheten redan nu:

  • 62% av de frågade som har en röstassistent uppger att de med stor sannolikhet kommer att använda den för att göra ett köp inom kommande månad.
  • 48% av alla som ägde en röstassistent uppgav att de genom assistenten vill kunna få personliga tips och information från märken för att underlätta vardagen.

Siffrorna ovan kan inte konstateras som mycket annat än bevis på att Voice Search inte är ett avlägset framtidsscenario. Voice Search tillhör inte bara morgondagens SEO utan även dagens. Därför kan det vara en bra idé att börja fundera över hur ni idag kan börja optimera er webbsida för Voice Search.

Tips från ​Expertvalet.se​ – i Google Chromes DevTools finns ett verktyg kallat Audits. Detta verktyg identifierar vanliga problem som påverkar sidans prestation och användarvänlighet, även vad gäller Mobile First, AMP och Voice Search.

Framtidens SEO

Vi har konstaterat att revolutionen för Voice Search redan är här. Även om vi ännu är i ett tidigt utvecklingsstadie. Många experter talar om hur Voice Search kommer att ändra spelreglerna för den framtida sökmotoroptimeringen. Jono Alderson från Yoast och Ola Andersson från Systembolaget, är två av dessa experter. De båda befann sig på årets SEO konferens, SearchStar i Malmö och talade om sina olika teorier rörande framtidens SEO.

Findability vs Searchability

En av teorierna är bland annat att bottar i större utsträckning kommer att söka information åt konsumenter. Med andra ord kommer Find att ersätta Search. Konsumenter kommer att be sina röstassistenter lokalisera den information de behöver. Därför kommer en viktig komponent inom SEO i framtiden vara att göra det enkelt för botar att lokalisera rätt information på din webbsida.

Bland annat dessa sökkriterier kan bli potentiellt avgörande för hur din webbsida uppfattas av Google i framtiden:

  • Tillgänglighet
  • Lämplighet
  • Konsumentens värderingar och konsumtionskultur

De nya kundresan – var ska fokus ligga?

Det råder även oenigheter om vad som kommer bli viktigast att tänka på. Vissa anser att företagen måste börja placera sig steget före sina konsumenter. Detta genom att befinna sig på alla tänkbara ställen konsumenterna kan tänkas befinna sig. På så vis kan företag förutse deras beteende och arbeta med SEO, online och offline.

Andra anser istället att fokus behöver flyttas från konverteringar till positiva kundupplevelser. När röstassistenterna plockar bort de tidigare vägarna till påverkan är varumärkesrykten en av de viktigaste vägarna att gå för ett företag.

Framtidens SEO är oviss

Slutsatsen som faktiskt går att dra är att röstassistenterna kommer få en betydande roll i framtiden. Detta kommer i sin tur leda till att konsumenters sökbeteenden kommer förändras, vilket i sin tur kräver en förändring i uppbyggnaden och optimeringen av webbsidor. Ett möjligt scenario är att du som nämnts, exempelvis måste optimera sidor för att botar enklare ska kunna hitta din sida (Findability) istället för vara sökbara (Searchability).

Hur den framtida strategin för marknadsföring online och offline kommer se ut är svår att förutspå. Den enda slutsatsen som går att dra är att SEO definitivt är ett verktyg för framtiden, särskilt då definitionen av SEO och sättet vi arbetar med det till stor del kommer att förändras.

 

Inlägget är skrivet av Johanna Linåker.

Johanna arbetar som kommunikatörsassistent på ​Expertvalet.se​. Hon skriver content till sidans produkt- och bloggsidor, samtidigt som hon stöttar upp i kommunikationen med Expertvalets olika partners.

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *