Så minns VD-Jimmie Loopias 15 år

2015 är året som fyllts av festliga kampanjer och tävlingar då Loopias 15-årsjubileum firats med pompa och ståt. Men vad har egentligen hänt på vägen under alla dessa år? Vi bad mannen, bossen, legenden, Loopias VD Jimmie Eriksson, att dela med sig av några fina minnen från sina år på Loopia.
jimmie-15-ar_02-mail

Hej Jimmie! Vem är du?

Jag är en 34-årig, inte super-teknisk småbarnspappa som älskar mitt jobb som VD på Loopia. Det kan låta klyschigt, men att erbjuda våra kunder välfungerande produkter och tjänster till bra service, att tjöta med kollegorna runt frukostbordet och att planera och drömma sig iväg bland strategier, visioner och mål  – det är bland det bästa jag vet.

Hockey gillar jag ju också förstås. Nästan lika mycket som jobbet.

När klev du in på Loopia-kontoret för första gången?

Jag började arbeta på Loopia som ekonomiansvarig år 2006. Det var skitkul! Min pedantiska sida fick äntligen blomma ut och det fanns mycket att pyssla med, vilket passar mig perfekt. Att sitta och rulla tummarna är bland det värsta jag vet.

På den tiden låg Loopia i Kopparlunden i Västerås. Vi var nog färre än 10 anställda och kontoret var rätt så… sparsamt inrett. Vårt största fokus låg på domännamn och vi kämpade med att pressa domänpriserna, i hopp om att alla en dag skulle ha råd med sitt eget domännamn.

Vad har förändrats mest under de 15 år som gått?

Den största förändringen är att vi har gått från att vara ett litet “garageföretag” med några tower-burkar som servrar ståendes på golvet till att bli Sveriges största webbhotell.

Trots att vi växer snabbt försöker vi ändå behålla vår “cartoonish” personlighet (som vår förre ägare skulle kallat den). Vi fortsätter att kommunicera med glimten i ögat, bjuda på oss själva och dela med oss av ett och annat nördskämt.

Hur upplever du att Loopias tjänster påverkat branschen?

Våra webbhotellspaket har gjort det enkelt för i princip vem som helst att komma igång med sin hemsida och/eller webbutik på nätet. Det känns som att våra hemsidesverktyg och e-handelslösningar uppskattas enormt bland våra kunder, just på grund av användarvänligheten och att installationen sker med endast ett klick.

Finns det något du hade velat göra annorlunda?

Vi kunde ha varit snabbare på att lansera vissa tjänster och funktioner. Jag minns flera tillfällen då vi haft allting redo för lansering men dragit ut på det på grund av olika orsaker, vilket gjort att någon annan aktör i branschen hunnit före.

Utöver det önskar jag att jag väntat med att prova SuperSupport-dräkten tills den kom i en större storlek… Den skar in på ställen den inte borde ha skurit in på, så att säga.

Har du några roliga minnen att dela med dig av från din tid på Loopia?


Jimmie-Eriksson-IMG_1777_BWcopyJag stod på en camping en gång i Varberg, en solig söndag i juli 2011, när telefonen ringer och jag får höra att Loopia blivit uppköpt av Visma. Just då visste jag inte riktigt vad det skulle innebära, vilket gjorde mig både glad och nervös på samma gång. Det visade sig vara något av det bästa som hänt Loopia.

Firandet av vårt 10-årsjubileum var också riktigt, riktigt kul. Att se glädjen hos vinnarna av bilen på jubileumsfesten, det är något jag skulle vilja uppleva igen.

Sen minns jag också när jag köpte ett gammalt PS3 av vår driftchef och alla Loopianers hopp tändes; Chefen skulle äntligen bli en gamer. Men icke, jag ville bara ha en Blu-ray. 🙂

Hur har jubileumsåret 2015 varit?

Fantastiskt! Särskilt kul är det att vi firar 15 år när vi egentligen fyller 16. Hehe. Det bottnar sig i att vi räknar från det år då varumärket Loopia kom till, vilket var år 2000. Före det gick vi under namnet NetConnect.

Det har varit ett enormt engagemang på våra jubileumstävlingar och vi har haft superhäftiga samarbeten med leverantörerna av våra grymma priser. Vi är jätteglada (och förvånade) över att de velat ställa upp på våra helgalna idéer.

Nu ser jag fram emot att tillsammans med resten av Loopia-juryn utse finalisterna i vår reklamfilmstävling som får besöka Västerås och delta under vår finalkväll, fylld av spänning och en och annan Västerås-profil. In och tävla nu, än är det inte för sent!

Hur ser du på Loopias framtid?

Mycket ljust! Vi har tankar, idéer och den ekonomiska styrkan som förutsätter en lovande framtid. Vi kör vidare för fullt och stannar inte till förrän vi känner oss helt nöjda.

Vad händer nästa år?

Vi vidgar våra vyer och ökar vårt fokus på återförsäljare och partners, bland annat. Resten får ni se. Den som väntar på något gott… 😉

Om du fick sammanfatta Loopias 15 år med ett ord, vilket skulle det vara?

Succé!

 

Dela detta inlägg:

2 tankar kring ”Så minns VD-Jimmie Loopias 15 år

  1. Robert Spång

    Hej,

    Jag har haft en del med er support att göra. Senast idag. Jag måste säga att den hjälp jag fått av er support är den bästa jag någonsin fått – oavsett bransch och företag! Både trevliga, hjälpsamma och tekniskt kunniga:-)

    Hatten av för era medarbetare!

    Mvh
    Robert

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *