Twitter är ett av de mest använda sociala nätverken i Sverige, tillsammans med bl a Facebook och Instagram. Det finns många fördelar med att finnas på Twitter som företagare; du kan t ex erbjuda snabb kundsupport, få koll på vad som sägs om ditt varumärke och hålla dig uppdaterad om det allra senaste i branschen – allt händer ju (nästan) alltid först på Twitter ;).
För dig som ännu inte blivit en Twitter-veteran kan det vara lite klurigt att förstå var du ska börja, vilka du ska följa och vad du bör undvika att göra. Kika på nedanstående tips för att få ett bättre grepp om hur du hanterar Twitter.
När ska jag twittra?
När på dygnet du publicerar inlägg på Twitter (twittrar) är inte livsavgörande. Huvudsaken är att du twittrar och att du gör det konsekvent. Det betyder inte att du varje dag vid förmiddagsfikat måste komma på ett nytt och fyndigt inlägg, utan det kan handla om att du deltar i en diskussion eller delar någon annans inlägg (en så kallad retweet) i ditt eget flöde.
Hur ofta ska jag twittra?
Det handlar om vad du twittrar, snarare än hur mycket. Se till att twittra om sådant som ger någon form av värde för din målgrupp för att hålla deras intresse vid liv.
Vad ska tweeten innehålla?
Som vi nämnde ovan bör dina inlägg (tweets) helst innehålla sådant som du vet att dina följare är intresserade av. Någon som följer dig för att läsa om t ex skor kanske inte är så intresserad av att få upp en tweet om fördelarna med att ha en katt som husdjur, till exempel.
För att få fler att hitta till ditt Twitter-konto kan du inkludera så kallade hashtags i dina inlägg. En hashtag innebär att du sätter ett #-tecken framför ett särskilt ord och på så sätt gör det sökbart.
Hur kommer jag igång med Twitter?
Börja med att sätta upp ett mål för vad du vill uppnå med ditt twittrande. Vill du informera om dina produkter/tjänster? Sprida din expertis inom ett visst ämne? Eller kanske bevaka vad som sägs om ditt varumärke? Ett uppsatt mål gör det lättare att hålla ditt eget intresse uppe vilket lägger grunden för ett aktivt Twitter-konto.
Se därefter till att följa, retweeta och diskutera med andra företag som skriver om liknande ämnen som du eller som verkar i samma bransch som ditt företag, för att visa upp din expertis. Det gör det lättare för dig att både få nya och behålla befintliga följare.
Tips! För att få bättre koll på vad som händer på Twitter rekommenderar vi appen TweetDeck. Den ger dig möjlighet att hantera Twitter-konton utefter olika hashtags och du får en notis så fort någon nämner dig och ditt företag i ett inlägg.
…och du, missa inte att följa Loopia på Twitter! 🙂
Bilden är lånad från Flickr-användaren Manoel Lemos.
Ett svar på “Så blir du som företagare ett Twitter-proffs”