Loopia Blogg

Ta del av massor av tips, guider och information för en framgångsrik närvaro online i Loopias omtyckta blogg.

Lär dig skriva så någon bryr sig, del 3: Slakta dina älsklingar

Uttrycket som låter så brutalt på svenska är något mildare på engelska. Du har säkert hört det. Kill your darlings. Det är lätt att ta bort fantasilös och dåligt skriven text. En älskling däremot är ofta motsatsen. Det är texter du älskar, men som inte bidrar till helheten. Om du skriver längre texter kan det […]

Läs mer … from Lär dig skriva så någon bryr sig, del 3: Slakta dina älsklingar

Dela detta inlägg:

Lär dig skriva så någon bryr sig, del 2: Undvik klyschor som pesten

Ligga i framkant och brinna för något. Jobba på ett företag som sätter kunden i centrum, fokuserar på kärnvärden och levererar kvalitet. Det finns många nivåer i helvetet och de är alla otrevliga. Fortsätter du att skriva strunt så fortsätter jag att inte bry mig. Klyschor är ord eller fraser som inte betyder någonting. Det […]

Läs mer … from Lär dig skriva så någon bryr sig, del 2: Undvik klyschor som pesten

Dela detta inlägg:

Lär dig skriva så någon bryr sig, del 1: Skriv hämningslöst

”Så där får man bara skriva om man är författare”, sa min svensklärare under gymnasiet. Sedan dess har allt jag skrivit varit en protest mot hennes snäva syn på skrivandet. Skrivregler är bara en samling rekommendationer. Du får inte böter om du bryter mot dem. Däremot kan de göra stor nytta. Om du, jag och […]

Läs mer … from Lär dig skriva så någon bryr sig, del 1: Skriv hämningslöst

Dela detta inlägg:

Varumärkesskolan, del 3: Att leva varumärket

Vad skulle det innebära om du och företaget börjar leva enligt visionen? Hur skulle det påverka relationen med dina kunder och samarbetspartners? Vad behöver förändras, när och hur? Vad vill du förändra? Vilka områden vill du prioritera? Vilken investering av tid, pengar och personal behövs? Om du vill skapa en förändring och ett tydligare fokus […]

Läs mer … from Varumärkesskolan, del 3: Att leva varumärket

Dela detta inlägg:

Skydda ditt företag och dina varumärken online som domännamn

I princip vem som helst kan när som helst registrera ett ledigt domännamn. Därför är det viktigt att du skyddar ditt företagsnamn, produktnamn, varumärken och andra ord som är intressanta för din verksamhet genom att registrera dem som domännamn. Just nu erbjuder vi .SE-domäner för endast 9 kr/st (ordinarie pris 129 kr/st). Passa på att […]

Läs mer … from Skydda ditt företag och dina varumärken online som domännamn

Dela detta inlägg:

Den berättande kocken experimenterade fram sin matglada hemsida i Loopia Sitebuilder

Efter flera års arbete i event- och reklambranschen utbildade sig Christer till kock och titulerar sig numera som matkonsult. Under smeknamnet “Den berättande kocken” erbjuder Christer en rad olika tjänster såsom matlagningskurser, catering och föreläsningar där hemsidan berattandekocken.se fungerar som en samlingsplats för utbudet av tjänster med kontaktuppgifter tillgängliga för intresserade kunder. Titt som tätt […]

Läs mer … from Den berättande kocken experimenterade fram sin matglada hemsida i Loopia Sitebuilder

Dela detta inlägg:

Varumärkesskolan del 2: Visionen är ledstjärnan framåt

Ett varumärkesarbete består av två delar. Visionen och varumärkeslöftet. Det senare är ett uppfattat löfte som handlar om att få andra att tycka att du är någonting specifikt – inte att du säger det själv. I de här artiklarna har jag valt att fokusera på visionen eftersom den är det starkaste styrdokument ett företag kan […]

Läs mer … from Varumärkesskolan del 2: Visionen är ledstjärnan framåt

Dela detta inlägg:

Äg ditt varumärke på webben – låt inte sociala medier ha makten

Lägg inte alla dina ägg i Facebook-korgen när det kommer till ditt företags närvaro på webben. Som vi nämnt förr så finns det en risk med att enbart förlita sig på sociala medier för kundkontakt och försäljning. Använder du enbart sociala kanaler som t ex Facebook för att hålla kontakten med dina kunder och synas […]

Läs mer … from Äg ditt varumärke på webben – låt inte sociala medier ha makten

Dela detta inlägg:

Varumärkesskolan, del 1: Vad är ett varumärke?

Vad tänker du på när jag säger Volvo? Det första ordet jag brukar få höra när jag ställer frågan är säkerhet. Volvo jobbar hårt för att du ska uppfatta deras produkter som trygga. Oavsett om bilarna är det eller inte förknippar många dem med säkerhet. Alltså är ordet en del av Volvos varumärke. Nästan lika […]

Läs mer … from Varumärkesskolan, del 1: Vad är ett varumärke?

Dela detta inlägg:

Google visar fler http-sidor som osäkra från och med oktober – dags att gå över till https

I januari 2017 påbörjade Google sitt arbete med att få så många sajter som möjligt att öka säkerheten för sina besökare med ett SSL-certifikat och en https-webbadress. Det första steget i arbetet var att börja visa http-sidor som innehåller fält för lösenord eller kontokortsuppgifter som ‘Inte säker’ i Google Chrome. Nästa steg i Googles arbete […]

Läs mer … from Google visar fler http-sidor som osäkra från och med oktober – dags att gå över till https

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss