Lyckas med din prissättning – 3 insikter från experten

Den 22 november 2024 hade vi ett oerhört intressant webbinarium tillsammans med pricing-experten Nicolas Alsterdal. Under webbinariet berättade Nico bland annat varför prissättning alltid leder till ångest, och gav dig det du behöver för att lyckas med din egen prissättning. Här har vi valt ut 3 intressanta punkter Nico tog upp under pricing-webbinariet!

Innehåll


1. Prissättning leder alltid till ångest

Många företag lägger väldigt mycket tid på att utveckla en produkt och dess funktioner inför en produktlansering. Men produktpriset? Det är en eftertanke, något man kan bestämma precis innan lanseringen ska ske. Men problemet är att dessa företag inte har förstått vad själva priset faktiskt innebär för deras kunder. Det är en kostnad för kunden, ja, men det är också något kunden behöver ge ifrån sig.

Enligt Nico är det just det här som gör att prissättning alltid leder till ångest. I grund och botten vill nämligen de allra flesta inte behöva ge ifrån sig någonting de redan har för att få något nytt. Dessutom upplever många företagare prisångest, eftersom att det är svårt att våga begära rätt pris för sina produkter. Men det är också därför det är så otroligt viktigt att du faktiskt jobbar med din prissättning. Genom att sätta priser som reflekterar produktens värde minskar du både din och kundens ångest.

2. Du kommer alltid att misslyckas med din prissättning

Enligt Nico är svaret på frågan “Hur lyckas jag med min prissättning?” alltid “Det gör du inte”. Det spelar ingen roll hur mycket du anstränger dig eller hur mycket tid du lägger ner – du kommer ändå att misslyckas.

Nu kanske du tänker “Men varför har ni ett helt webbinarium om prissättning om jag ändå kommer att misslyckas med det?”. För att förklara hur han menar använder Nico fiske som exempel. Många som fiskar lägger mycket pengar på den bästa utrustningen, för att få så perfekta förutsättningar att fånga fisk som möjligt. Men många gånger hade fiskaren säkert kunnat fånga fisk med mycket billigare utrustning. Så vad är knepet för att fånga fisk? Bra utrustning hjälper absolut, men inte utan att fiskaren har rätt teknik och en stor dos tålamod.

På samma sätt är det med prissättning. Prissättning handlar egentligen bara om vilken utrustning du har, till exempel dina prislistor, din prisstruktur och dina prisstrategier. Men den viktigaste delen är det Nico kallar för “pristagning” (pricegetting på engelska), det vill säga hur du fångar fisken. Prissättningen – utrustningen – ger dig rätt förutsättningar för att lyckas, men det är pristagningen – teknik, tålamod, tid och så vidare – som gör att du kan sätta priser som säljer det du vill sälja. Det är alltså pristagningen som gör att du kommer att lyckas.

3. Det du får idag är det du gjorde igår

Har du någon gång ställt dig frågan “Varför går mina affärer som de gör?”. Du har säkert många bra insikter och åsikter, men det är lätt att glömma bort att saker blir som de blir för att du gör som du gör. Agerar du på ett visst sätt kommer det att få vissa konsekvenser, bra eller dåliga. Det Nico menar här är helt enkelt att du inte kan säga att du får färre kunder för att dina priser är för höga. Det är omöjligt att veta det om du inte har jobbat aktivt med dina priser överhuvudtaget. 

Konsekvensen av att inte jobba aktivt med pricing är att du tappar kontrollen. Dina kunder får 100% mandat att göra vad de vill, istället för att du guidar dem till att göra det du vill. Men med pricing – dina priser och dina strategier – kan du göra det. Återigen handlar det om att produktens pris måste spegla produktens värde. Kunder klagar nämligen sällan på höga priser för att priset är problemet. Snarare är det att kvaliteten eller upplevelsen av produkten är sämre än det man förväntade sig för just det priset. Konsekvensen av att erbjuda produkter till priser som reflekterar värdet? Mycket nöjdare kunder – och mindre prisångest för dig själv.


Vem är Nicolas Alsterdal?

Nicolas Alsterdal arbetar som Commercial Manager hos oss på Loopia. Att pricing är en del av Nicolas emotionella värld är nog resultatet av mer än 20 års erfarenhet inom intäktsoptimering och just pricing. Han har suttit på första parkett många gånger då pricing har framkallat emotionella reaktioner hos både kunder och kollegor. Inte konstigt då att hans kall i livet är att ge mer plats åt pricing i människors hjärtan!


Så lyckas du med din prissättning

Om du får ångest när du jobbar med pricing är det ett tecken på att du behöver investera mer i det. Ju mer du arbetar med pricing, desto mer av prisångesten kommer att försvinna. Under pricing-webbinariet delade Nico med sig av fyra frågor du behöver ställa dig själv för att komma igång – helt enkelt ett utmärkt ställe att börja din egen pricingresa på!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss