Lokal sökmotoroptimering innebär att du riktar dig mot kunder i ditt företags geografiska omgivning. Det kan vara lättare att nå ut till närbelägna kunder eftersom konkurrensen är mindre på ett geografiskt område, du slipper tävla mot hela Sverige eller hela världen! I det långa loppet kan lokal sökmotoroptimering även hjälpa dig att klättra i de nationella sökresultaten.
Det har skrivits om sökmotoroptimering (SEO) för lokala företag på Loopia-bloggen tidigare, men jag tänkte fylla på med några fler knep och hjälpmedel och samtidigt poängtera vikten av att satsa på lokal SEO-marknadsföring.
Därför är SEO viktigt för lokala företag
Finns ditt företag inte på nätet, finns det inte för kunderna heller. Även om din butik eller lokal ligger centralt, kan du missa många möjligheter genom att inte marknadsföra dig på nätet. Genom vanlig onlinemarknadsföring har du många konkurrenter som inte är dina konkurrenter. Du tävlar om placeringar och synlighet med företag inom samma bransch men som kanske inte är intressant för dina kunder. Med lokal SEO minskar mängden konkurrenter och du kan fokusera på att lägga resurser på dina närmaste kunder.
3 tips för att komma igång med lokal sökmotoroptimering
1. Lägg till ditt lokala område i titlar, rubriker och metabeskrivningar
Det första du behöver göra är att ändra titlar, rubriker och meta-beskrivningar på alla sidor där du vill ha lokal SEO. På startsidan kanske du vill synas i hela Sverige, men om du har flera undersidor med olika kontor vill du att varje kontor ska ha sin egen lokala SEO-optimering.
Justera titlar och rubriker så de innehåller det mest relevanta sökordet för sidan plus ditt område såsom “Tårtor i Gävle”. I meta-beskrivningen ska du också inkludera området eller staden som du riktar dig mot: “Köp goda tårtor i Gävle – hos oss hittar du smarriga tårtor med hemleverans”, eller liknande. Metabeskrivningar är inte det viktigaste för att ranka, men de hjälper och Google uppskattar dem. De är också ett viktigt verktyg för att ge sökaren en snabb överblick över vad din sajt har att erbjuda besökaren.
2. Få ditt företag att synas på Google med ett Google My Business-konto
Ett sätt att synas mer lokalt på internet är genom Googles kartsökning. När du söker efter en butik eller ett företag kan det dyka upp en ruta till höger om de organiska sökresultaten som listar olika adresser och tillhörande kartor. Det är Googles kartsökning som hjälper dig att hitta just det företag du letar efter. Genom att skapa ett konto på Google My Business kan du lägga till ditt företags adress, stad, öppettider, kontaktuppgifter, med mera så att dina kunder enklare hittar dig på nätet.
Du behöver inte ha en hemsida till ditt företag för att utföra enkel sökmotoroptimering. Genom My Business kan potentiella kunder fortfarande hitta information om företagets öppettider och kontaktuppgifter.
Ett problem du kan stöta på är om du har flera kontor i olika städer, det kräver mycket resurser för att genomföra lokal SEO på alla. Har du en hemsida du vill optimera lokalt krävs det mycket tid för att få det att fungera utan att sajten blir för stor eller tjock. Men genom My Business kan du enkelt ladda upp information om alla kontor och säkerhetsställa att alla kontor dyker upp i Google Maps, utan att du behöver leka för mycket med din hemsida.
3. Betala för att synas på lokala sökresultat med Google AdWords
Du kan även dra nytta av Google Adwords där du kan betala för att få synas på lokala sökresultat. Har du flera kontor kan du först och främst koncentrera dig på de orter med större försäljning för att få störst valuta för pengarna. I större städer är AdWords dyrare eftersom konkurrensen är större, men kan vara väl värt pengarna för att synas i den stad där du har störst chans till hög försäljning.
Som nystartat företag är det svårt att slåss om ett vanligt sökord (exempelvis “tårta”) i hela Sverige, men vid lokal SEO behöver du bara slåss mot andra lokala konkurrenter varav kanske inte ens hälften sysslar med lokal SEO. Det är fortfarande relativt nytt med lokal SEO-marknadsföring i Sverige och det ger dig ett guldläge som mindre eller nystartat företag.
Avslutningsvis vill jag säga att jag håller tummarna för din framgång med lokal sökmotoroptimering!
Fler tips om sökmotoroptimering från Loopia-bloggen:
- 3 frågor att se över för att förbättra din sökmotoroptimering
- Nyss startat e-handel? Det här är viktigt att tänka på vad gäller SEO
- 5 tips för att SEO-optimera din WordPress-sajt
Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson.
Caroline arbetar sedan 2014 som SEO-tekniker och projektledare på Brath AB i Örnsköldsvik. Hon framställer en del av produktionen som sker på företaget och hjälper till att skapa framtidens sökmotoroptimering.