En intervju om mössor

Att folk startar företag är kul. Att folk kommer på bra idéer och lyckas med sina företag är ännu roligare. Ibland stöter man på dem som har det där lilla extra – ni vet – personer som verkligen brinner för sin grej, har roliga visioner och framför allt sticker ut ur mängden.

För några veckor sedan ställde vi ut på mässan Eget Företag i Älvsjö. Där hade vi en liten tävling som gick ut på att man skulle skriva lite om sin affärsidé. Hade man den, enligt oss, bästa idén kunde man vinna inte bara ett års gratis webbhotell och domännamn, utan även ett reportage här i bloggen.

På mässan träffade vi ett gäng glada unga killar som utstrålade en väldig självsäkerhet och hade en affärsidé man inte stöter på varje dag (speciellt inte från ett gäng unga killar). De fyllde självklart glatt i tävlingsformuläret och snackade lite om sina planer.

I all stress på mässan tänkte vi dock inte mer på det utan vinkade sedan av dem och återgick till anstormningen av besökare. När vi sedan satt och gick igenom bidragen till tävlingen några dagar efter mässan gick det inte att undvika dem. Här var tre unga killar på 18 år som kommit på idén att sälja virkade sportmössor – handvirkade sådana och dessutom virkade av dem själva. Hur man än vred och vände på det kunde vi inte komma ifrån det faktum att det här var en unik grej. De gjorde något roligt och de stack definitivt ut från mängden.

Man kan säga att saken var klar – vi hade hittat våra vinnare och motivation tror jag nog ni kan hitta så det räcker och blir över i reportaget. Nedan kan ni läsa vår intervju med ett av Sveriges framtidshopp, företaget Bobo-Keyez med Sebastian Nyström, Mauritz Hansson och Niklas Tunmo i spetsen.

Berätta lite mer om er själva. Vilka är ni?

– Vi är tre snowboard- och skidåkande grabbar med en grym affärsidé.

Vad gör ni i dagsläget?

– Just nu lägger vi mycket tid på utveckling av företaget och produktion av mössor, både virkade och vanliga mössor med tryck.

Hur ser en vanlig dag ut för er?

– Vi kör det som behövs och kommer det upp något träffas vi och fixar det. Man måste planera, men efter det får man ta varje dag som den kommer. Vi går ju även i skolan och träffas varje dag och det enda vi snackar om då är ju det här. Det är där vi gör mycket av vår planering och kommer på nya idéer.

Tänker ni köra vidare med företaget när ni är färdiga med skolan?

– Ja, det är så vi har tänkt i alla fall. Vi tänker försöka komma så långt som möjligt med det här nu så vi har en bra start efter gymnasiet. Sen gäller det bara att se till att alla har en bra inställning, är intresserade och vill köra vidare.

Vad har ni för planer just nu?

– Just nu satsar vi mest på marknadsföring och vi hoppas på att komma ut bra på marknaden och finnas i butiker till jul. Vi har även en del idéer på att gå vidare och även designa t-shirts osv. för sommaren.

Hur kom ni på att ni skulle göra just mössor?

– Det var genom Niklas. Hans mamma hade virkat en mössa åt honom och vi andra tyckte att den var snygg helt enkelt. Vi tänkte att det här borde vi ju också kunna lära oss. Sen visade sig det att vi var jäkligt bra på det och från det växte idén och senare företaget fram.

Hur tycker ni marknaden ser ut?

– Den ser riktigt ljus ut, vi tycker inte att finns så mycket snygga mössor som folk vill ha på marknaden. Vi tänkte att – va fan – vi kör vår stil och det vi tycker är snyggt och det verkar ju funka än så länge. Vi har fått jättemycket bra kritik så det känns bra.

Hur har ni tänkt lägga upp er försäljning. Ni har nämnt butiker men tänker ni även sälja via Internet?

– Ja, det är ju tänkt så. Så fort vi får upp en hemsida har vi tänkt lansera en Internetaffär och se hur det säljer där. Vi försöker hitta så många vägar som möjligt.  Just nu har vi riktat in oss en del på sidor med anknytning till snowboard och vintersport.

Hur känns det att vara så pass unga och driva företag?

– Det känns ju bra att vi kom igång så pass tidigt. Nu har vi ju tid att planera och bygga vidare på det. Det känns som om det är de unga som ska göra sådant här liksom. Vi vet vad modet är och vi har bra idéer som unga uppskattar. Som skid- och snowboardåkare känner vi marknaden och vi vet vad som är inne helt enkelt. Vi har heller inte världens tidspress eftersom vi är så unga.

Vad ser ni för svårigheter?

– Pappersarbetet, svarar alla i kör. Allt det här med att starta och driva företag är ju nytt för oss. Vi hade ingen som helst kunskap när vi började. Vi hade inte gått några kurser eller något sådant utan vi körde på direkt och har försökt lära oss på vägen.

Vad har ni för mål i framtiden?

– Det är väl att bli ett stort internationellt företag. Till och börja med ska vi väl försöka komma ut bra på marknaden här i Sverige, men det är de större marknaderna som USA och Kanada som lockar. Sen skulle det även vara grymt att sälja runt alperna också.

Och slutligen, har ni några sista ord till alla företagare och privatpersoner där ute?

– Har man en idé och brinner för den ska man bara köra på det. Det enda man behöver är en idé och en bra plan för hur man ska lägga upp allting. Man ska absolut inte banga utan det är bara att kämpa på, lite tur på vägen är inte heller helt fel.

Vi på Loopia önskar all lycka och framgång till killarna. Med den vilja och entusiasm de har visat kan de gå långt. Vi är heller inte de enda som uppmärksammat dem. Tidigare under året vann de även NVPss stipendium Av egen kraft till Gunnar Wirströms minne, så killarna är vana att bli uppmärksammade.

Som ni har förstått diggar vi dom stenhårt så just nu sitter de och virkar för fullt så att alla på Loopia kan klä sig i snygga mössor i vinter. De har kommit en god bit på vägen som företag, men de saknar tyvärr fortfarande en hemsida. Finns det någon där ute som känner att de vill ge sitt stöd och fixa en sida till ett ungt företag med en skön affärsidé? Skicka då ett mail till af@loopia.se så för vi det vidare till killarna. Gör man en god gärning kan vara säker på att bli vida omskriven här i bloggen. 😉

Dela detta inlägg:

5 tankar kring ”En intervju om mössor

  1. Lasse

    Alltså, ni kan inte mena allvar?
    Dom är skid och snowboard-åkare, och det står skrivet i gårdagens tidning att dem definitivt känner till Kaj Zackrisson och Sverre Liliequist.
    Dem är extremskidåkare, och hade mycket dötid och därför började sticka, som sedan utvecklades till ett eget företag. Numera gör dem bara prototyperna, och inte ”produktionen”.
    http://www.kask.info/
    Kom med något nytt?

  2. Michael Wedin

    Som det framgår i reportaget deltog företaget Bobo-Keyes i en tävling som vi höll på mässan Eget företag. Mässan är för dem som går i tankarna på att starta eget eller redan har startat eget, deras idéer kan vara allt mellan himmel och jord. Det här är ett ungt företag som vi ansåg vara värdiga vinnare på grund av att de brinner för vad de gör och visade att de har potential att lyckas.

    Vi har inte sagt att de har den mest nyskapande idén, för hur länge har inte mänskligheten burit mössor. Det vi sa var att de hade en annorlunda idé, speciellt för att komma från ett gäng 18 åriga killar. Att tre unga killar vill lyckas i klädbranschen är inget man ser varje dag.

    Både vi och dom är fullt medvetna om att det finns andra mössmärken, men att det finns flera märken är ju också i allmänhet ganska vanligt i klädbranschen. Personligen tycker jag att det bra att det finns fler källor till design och mode och inte bara ett enda klädmärke på marknaden. Tänk dig själv om man bara kunde köpa jeans från Levis eller kostymer av Tiger of Sweden. Det vore minst sagt tråkigt och dåligt för branschen. Att det sedan är just ett gäng vintersportande killar som vill göra vintersportsmode förefaller väl också fullt naturligt då de har en relation till just detta.

    Att något redan finns ska aldrig vara ett hinder för andra att prova samma sak. Det finns alltid utrymme för förbättringar och inget säger att ursprungsskaparen gjorde ett perfekt jobb. Det här är viktigt att tänka på för det driver på utvecklingen och lägger grund för en sund marknad.

  3. Bobo-Keyez

    Till Lasse.
    För det första är vi väldigt intresserade av vilken tidning du syftar på när du säger att, jag citerar ”det står skrivet i gårdagens tidning att dem definitivt känner till Kaj Zackrisson och Sverre Liliequist.” Och självklart känner vi till Kaj och Sverre, dom har varit en stor inspirationskälla för oss. För övrigt så är vi ganska goda vänner med Kaj och Sverre och har haft relativt mycket kontakt med varandra under den senaste tiden då vi har träffats ett flertal gånger. Och dom har varit till stor hjälp för oss med utvecklingen av vårat företag

    Precis som Michael skrev, att vi är fullt medvetna om att det finns fler klädesmärken som har inriktat sig på en produktion av mössor, dock framgår det ganska tydligt i repotaget att vi inte upplever att det finns ett utbud av snygga mössor på marknaden och dörför kör vi vår egen grej. Vi försöker inte kopiera KASK mössorna, vi har vår egen stil.

    Men vi fick oss ett gott skratt när vi läste din kommentar, det skulle nog inte skada om du skaffade dig en gnutta verklighet innan du kommer med ett påstående i den stilen.
    Men vi kan ju förklara för dig hur vårt samhälle ser ut. I Sverige har vi fri konkurrens på marknaden och alla ska ha möjlighet att bidra till denna konkurrens, utan kankurrensen skulle det inte finnas någon marknad, och det skulle vara rätt segt om det var monopol på allt.

    Menar grabbarna från Bobo-Keyez med en suck

  4. ellinor

    Hej, jag undrar hur man gör för att köpa mössor? Jag skulle också vilja ha numret till den snygga killen med brun skjorta som står mellan Sebastian och Mauritz på bilden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.