När Meta lanserade sin nya sociala medieplattform Threads i juli 2023 blev den givetvis genast en snackis – skulle den konkurrera ut rivalen X (tidigare Twitter)? Men på grund av EU:s stränga integritetskrav var det länge oklart om plattformen ens skulle kunna släppas här i Sverige. I december var det dock dags, och de europeiska användarna strömmade in. Så, hur fungerar Threads? Behöver du plattformen till ditt företag? Och hur kan du använda den nya kanalen? Här får du lära dig allt du behöver veta om Threads!
Innehåll
Vad är Threads?
Trots att det är Instagram-teamet som ligger bakom Threads är den nya plattformen inte direkt skapad för att dela bilder och videor, utan snarare för att dela korta textuppdateringar. Förhoppningen är att Threads ska bli en positiv och kreativ plats, där användarna deltar i konversationer och uttrycker sina idéer.
Hur fungerar Threads?
På Threads är det texten och dialogen som ska stå i centrum. Därför kan användare dela korta textinlägg på upp till 500 tecken och även återpublicera, gilla och kommentera andras inlägg. Det är även möjligt att inkludera länkar, bilder och videor, även om det inte är plattformens huvudfokus.
I plattformen hittar du, likt Instagram, två olika flöden. Det ena flödet kallas bara för “Följer” och visar dig helt enkelt innehåll från de konton du följer. Det andra flödet kallas “För dig” och visar en blandning av de du följer och innehåll algoritmen anser passar dig.
Hur skapar jag ett konto på Threads?
Att skaffa ett Threads-konto är superenkelt. Du gör bara så här:
- Gå in på threads.net eller ladda ner Threads-appen till din telefon.
- Logga in med ditt Instagram-konto.
- Välj om du automatiskt vill följa alla du följer på Instagram.
Svårare än så är det egentligen inte! Annat som kan vara bra att veta:
- Just nu kan du inte skaffa Threads utan ett Instagram-konto. Har du inte Instagram behöver du alltså skaffa det – men du behöver inte använda ditt Instagram-konto i övrigt.
- Att automatiskt följa de du redan följer på Instagram ger dig ett aktivt flöde från start, men det är inget måste. Algoritmen kommer istället visa inlägg baserat på trender och vad du gillar på Instagram.
- Bara för att Threads och Instagram är sammankopplade har du fortfarande två separata konton. Du kan till exempel välja att ha olika profilbilder och beskrivning, eller att det ena kontot är öppet medan det andra är stängt.
Vi som bor inom EU kan även använda Threads utan att skapa ett konto. Då kan du titta på och dela inlägg, men inte skapa egna eller interagera med andras.
Varför behöver du Threads?
Å ena sidan finns det ingen anledning till att inte finnas på Threads, men å andra sidan finns det ingen anledning till att du ska göra det heller. Fundera lite på hur du använder sociala medier idag och hur dina behov ser ut. Använder du X (tidigare Twitter) idag? Har du svårt att hinna med de sociala medier du redan använder? Har du möjlighet att avsätta tid för att hantera en till plattform? Om dina svar är nej, ja och nej – ja, då kanske du inte behöver skynda över till Threads ännu.
3 fördelar med plattformen just nu
- Så här i början är det extra populärt.
- Är du tidigt ute kan du få ett försprång gentemot dina konkurrenter.
- Det är en bra plats att experimentera med ditt företags tonalitet och innehåll.
Hur ska jag använda Threads?
Eftersom Threads är så pass nytt är egentligen allt fortfarande möjligt. Du kan använda plattformen för att starta och delta i diskussioner, dela med dig av dina tankar och idéer eller nätverka med personer med liknande intressen. Många skriver inlägg med mycket humor och med glimten i ögat, vilket gör stämningen avslappnad och lättsam.
5 tips på hur du använder plattformen
- Skriv korta och genomtänkta texter och använd bara bild eller video om det förstärker ditt budskap.
- Var inte för seriös i dina inlägg, utan bidra till den lättsamma stämningen.
- Uppmuntra dina följare att bidra med sina tankar och åsikter – ställ frågor och svara på kommentarer du får!
- Inlägg försvinner snabbt bort i flödet – våga göra inlägg oftare än på andra plattformar.
- Engagera dig i andras innehåll – kommentera, reagera och dela vidare.
Vad ska jag dela på Threads?
Med en helt ny plattform kan det såklart vara svårt att veta exakt vad du ska dela med dig av på Threads. Men enligt Adam Mosseri, Head of Instagram, kanske det inte behöver vara så svårt: “Min uppfattning är att det handlar mindre om text kontra foton och videor, och mer om vilka offentliga konversationer du vill ha.”
Så, krångla inte till det i onödan och ha lite kul med ditt Threads-innehåll. Vad vill du prata om med dina följare? Du kan till exempel:
- Ställa frågor.
- Dela praktiska och relevanta råd.
- Dela med dig av din expertis och dina kunskaper om din industri.
- Göra egna eller dela andras memes.
- Dela med dig av dina personliga åsikter och reflektioner om till exempel trender eller nyheter.
- Hålla en Q&A där följarna får ställa frågor som du svarar på.
- Låta följarna hänga med in bakom kulisserna på ditt företag.
- Starta enkla och roliga utmaningar, som “Kom på det bästa domännamnet för ett företag som säljer hundleksaker”.
- Skapa roliga listor.
- Haka på en trend.
Lycka till med Threads!
Vill du lära dig mer om sociala medier?
Då kan du läsa något av dessa blogginlägg!