AEO och GEO: Framtidens SEO i en AI-värld?

Under en lång tid har sökningar på nätet fungerat på ungefär samma sätt – någon har en fundering, gör en relevant sökning och klickar sig vidare till en hemsida för att ta reda på svaret. Men röstassistenter och AI-verktyg har förändrat sättet vi söker efter information online i grunden. Vi skriver längre sökfraser och förväntar oss snabba svar direkt i sökresultaten, eller frågar ett AI-verktyg för att få ett mer djupgående svar. Vi vill inte längre behöva klicka oss in på en hemsida för att få svaret. Det är här två nya innehållsstrategier – AEO och GEO – börjar växa fram. I det här inlägget tänkte vi berätta vad AEO och GEO är och vad som skiljer dem från traditionell sökmotoroptimering. Dessutom får du veta hur och om du behöver anpassa ditt innehåll för att fortsätta vara synlig, både i sökresultaten och i AI-verktygen.

Vad är Answer Engine Optimisation (AEO)?

Answer Engine Optimisation (AEO) handlar om att skapa och optimera innehåll för AI-drivna svarsmotorer. Målet är att ge tydliga och enkla svar på användarnas sökfrågor, så att innehållet syns i till exempel Googles featured snippets. Det innebär att användaren snabbt får svaret utan att behöva klicka sig in på en av hemsidorna i sökresultatet. Andra AI-drivna svarsmotorer är Googles “Fler frågor du kan ställa” och röstassistenter som Alexa och Siri.

Exempel på AEO

Du har en sida med “Vad heter Frankrikes huvudstad?” som rubrik. För att optimera sidan för AI-drivna svarsmotorer skriver du allra först ett kort och enkelt svar: “Huvudstaden i Frankrike heter Paris”. När någon sedan söker på frågan kan Google använda svaret från din hemsida för att skapa en så kallad featured snippet, och din hemsida hamnar högt upp bland sökresultaten.

AEO-exempel på fråga om Frankrikes huvudstad i en featured snippet i Google

Vad är Generative Engine Optimisation (GEO)?

Generative Engine Optimisation (GEO) handlar om att optimera ditt innehåll för att AI-verktygen ska kunna använda och referera till det. Generellt baserar AI sina svar på flera källor, vilket gör att användare snabbt och enkelt kan få omfattande svar på frågor relaterade till dina produkter eller ditt expertområde. Genom att fokusera på att skapa högkvalitativt och tydligt innehåll ökar du sannolikheten att AI-verktygen använder det i sina svar.

Exempel på GEO

Egentligen är varje sökning i AI-verktyg som ChatGPT ett exempel på GEO. Om ditt företag dyker upp när användare söker på relevanta frågor i AI-verktygen – ja, då kan din hemsida vara optimerad för AI-verktyg. Om du till exempel söker på “Vilket är Sveriges största webbhotell?” är svaret givetvis Loopia.

Kom ihåg: Informationen i AI-verktygen är inte alltid helt korrekt, men det kan fortfarande hjälpa potentiella kunder att vilja göra ett köp hos just ditt företag!

GEO-exempel på fråga och svar om webbhotell i ChatGPT

Vad är skillnaden mellan AEO, GEO och SEO?

Alla tre syftar till att öka synligheten för ditt varumärke online, men på lite olika sätt: SEO driver trafik till din hemsida, AEO placerar ditt innehåll i toppen av sökresultaten och GEO lyfter ditt innehåll i AI-verktyg. Om du vill använda alla tre strategierna är det viktigaste att hitta en balans mellan dem.

SEO (Sökmotoroptimering)AEO (Answer Engine Optimisation)GEO (Generative Engine Optimisation)
MålDriva organisk trafik via sökresultaten till din hemsidaSvara på enkla frågor och hamna högst upp i röst- och sökresultatenFå AI-verktyg att använda eller referera till ditt innehåll
AvsiktAtt läsa detaljerad information på en hemsidaAtt få ett snabbt svar på en enkel frågaAtt få en djupare förklaring, utan att behöva besöka flera hemsidor
PlattformarAlla sökmotorer, till exempel Google eller BingAI-drivna svarsmotorer – som Google featured snippets – och röstassistenterAlla AI-verktyg, till exempelChatGPT och Gemini
InnehållVärdeskapande innehåll med viktiga nyckelordKorta, tydliga svar på enklare frågor, till exempel i en FAQLättläst och välstrukturerat innehåll från ett sakkunnigt perspektiv
ResultatRanking i sökmotorer och trafikFeatured snippets och röstresultatAI-genererat innehåll som inkluderar eller är influerat av ditt innehåll

Behöver du bry dig om AEO och GEO?

Jobbar du med SEO idag? Då är chansen stor att du, åtminstone delvis, redan jobbar med AEO och GEO utan att du har insett det. Många vanliga SEO-strategier överlappar nämligen med de “nya”. Till exempel har featured snippets under ett flertal år varit precis lika viktiga för SEO som de nu är för AEO. Och Googles E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), som lägger grunden för SEO, är i stort sett det som gäller även för GEO.

Men med det sagt är det också viktigt att komma ihåg att AI blir vanligare och att många söker efter information på fler ställen än Google. Tillsammans formar de hur människor upptäcker, utvärderar och litar på innehåll. Om ditt innehåll inte syns där människor letar efter det kan du alltså gå miste om både kunder och försäljning.

Så, behöver du faktiskt bry dig om AEO och GEO? Ja, det kan nog vara bra att vara medveten om hur ditt innehåll presterar och hur din målgrupp hittar till dig. Däremot behöver du inte se dem som två separata strategier, utan snarare som ett komplement till SEO. Om du redan optimerar ditt innehåll för människor och sökmotorer är du redan en bra bit på vägen. Men med AEO och GEO säkrar du också ditt innehåll för framtiden.

Hur ska du jobba med AEO och GEO?

Först och främst är det viktigt att komma ihåg att både AEO och GEO bör vara en del av en bredare SEO-strategi. Därför är det bra att börja med att sökmotoroptimera din hemsida för att lägga grunden, och optimera för svarsmotorer och AI-verktyg mer som en bonus. 

Däremot finns det givetvis grundläggande SEO-strategier som är mer viktiga för just AEO och GEO. 

För AEO är det viktigt att ditt innehåll ganska direkt svarar på användarens sökning. Det kan till exempel handla om att använda en vanlig fråga i rubriken och följa upp den med ett snabbt och enkelt svar. Sedan kan röstassistenter och svarsmotorer enkelt använda ditt svar, exempelvis i en featured snippet. En viktig del av det här arbetet är att använda strukturerad data, som gör det enklare för både sökmotorer och AI-verktyg att tolka ditt innehåll. 

För både SEO och GEO är det dock viktigt att du inte bara skriver ett kort svar på en fråga, utan att du även utvecklar och dyker djupare inom ämnet. Använd relevanta nyckelord på ett naturligt sätt, säkerställ att innehållet är engagerande och gör det lättläst med hjälp av punktlistor och tydliga avsnitt. Genom att leverera värdefullt och välskrivet innehåll ökar du både din synlighet online, ditt förtroende och din auktoritet, oavsett om det är i sökmotorerna eller AI-verktygen.


Kom igång med SEO – snabbt och enkelt med LoopiaSEO!

Vill du synas högre upp på Google, men vet inte riktigt var du ska börja? Med LoopiaSEO är det enkelt att ta första steget mot ökad synlighet online! Du får tydliga rekommendationer och konkreta förslag som hjälper dig att sökmotoroptimera din hemsida – utan att du har några expertkunskaper. Perfekt för småföretagare, e-handlare eller bloggare som vill växa digitalt!

Lär dig mer om SEO och AI på Loopia-bloggen!

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss